A kínai BYD az első hazai piacon töltött 12 hónapja alatt egyértelműen bizonyította jelenlétét, hiszen már 6 modell közül választhatnak a vásárlók, köztük a legújabb Tang, a korábban tesztelt Atto 3, valamint a márka első hibrid autója, a Seal U DM-i.
Egyre több BYD szaladgál a hazai utakon is, ami biztos jele annak, hogy a BYD jó, és ezt az is alátámasztja, hogy a BYD hosszútávú garanciát is ad autóira: az összes új BYD-re 6 év vagy 150 000 km garancia vonatkozik, míg az energiatároló akkumulátorra 8 év vagy 200 000 km garancia érvényes.
A Seal U DM-i a márka első PHEV modellje, ami bizonyíték arra, hogy a belsőégésű motoroknak még nem áldoztak le, hiszen még egy olyan gyártó is, amely eddig agresszívan építette profilját az elektromos járműveire, úgy látja, hogy igenis van igény a hagyományos autókra is. Természetesen a teljesen elektromos opció is megmarad, hiszen a BYD a Seal U-t is értékesíti itthon is. A Seal U egy D-szegmensbeli SUV, amely kétféle formában kerül forgalomba, Boost néven 218 lóerős elsőkerék-hajtású hajtáslánccal és Design néven összkerékhajtással és 324 lóerővel. Mindkettő 1,5 literes benzinmotort kombinál elektromos motorokkal, a Boostnál egy, a Designnál két villanymotorral.
A BYD sokat tett azért, hogy járműveinek minden alkatrészét házon belül építse meg, így mentesül a beszállítói lánc esetleges problémáitól, és ez a motorokra is vonatkozik. A házi gyártású motorokat, mint mondták, kifejezetten a hibrid hajtáslánchoz fejlesztették ki, és a fő különbség közöttük a Design erősebb egységébe szerelt turbófeltöltő.
A DM-i nem egy tipikus PHEV. A koncepció az, hogy amikor csak lehet, elektromos meghajtással közlekedjen az autó, és a motor csak azért van jelen, hogy segítsen energiát termelni az akkumulátor számára, inkább egy hatótávnövelőhöz hasonlóan. Az intelligens hibrid rendszer az elektromos energia előnyben részesítését szolgálja azáltal, hogy három üzemmód között válthat.
A BYD DM-i hajtáslánca kiemelkedően takarékos, csendes és kifinomult működést nyújt, miközben jelentős teljesítményt biztosít. A Boost modellek kombinált vegyesüzemi fogyasztása a WLTP szabvány szerint mindössze 0,9 l/100 km, míg a Design változaté 1,2 l/100 km. Az elektromos fogyasztás kombinált értéke a Boost esetében 21 kWh/100 km, a Designnál pedig 23,5 kWh/100 km. Városi használat során ez az érték még kedvezőbb: a Boost modell 14,5 kWh/100 km, míg a Design változat 16,1 kWh/100 km fogyasztással üzemel.
A Design változat tisztán elektromos hatótávolsága a WLTP ciklus szerint 70 km, teljes hatótávolsága azonban elérheti a 870 km-t. Az elsőkerék-meghajtású Boost modell akkumulátorról akár 80 km-t is megtehet, míg a benzinmotorral kiegészítve az egy töltéssel és tankolással megtehető távolság akár 1,080 km is lehet (WLTP szerint).
A BYD később egy középkategóriás modellt is tervez piacra dobni – a Comfort névre keresztelt modell lényegében a Boost lesz, amelynek „Blade” akkumulátorát 26,6 kWh-sra fejlesztették, ez az ígéretek szerint 100 km feletti tisztán elektromos hatótávolságot tud majd.
Minden változat 11 kW-os fedélzeti töltőt tartalmaz, de DC gyorstöltőkkel is használható, ami szokatlanabb egy plug-in hibrid esetében. A standard 18 kW-os egyenáramú opcióval az akkumulátor 30-ról 80%-ra tölthető 35 perc alatt. Bár az Atto 3 esetében elhangzott, hogy otthoni körülmények között, hagyományos konnektorról 40-50 óra lenne az autó teljes feltöltése, nekem most a Seal-t sikerült mindössze 7-8 óra alatt kvázi nulláról 100%-ra töltenem. Ez már egy olyan érték, ami abszolút agglomeráció kompatibilissá teszi az autót akkor is, ha nem rendelkezünk wallbox-szal. Persze tegyük hozzá, ehhez a 8kw-os napelem rendszerem és 3×25 amper is hozzájárult.
A belső teret a forgatható 15,6 colos érintőképernyős infotainment egység uralja, a vezető pedig saját 12,3 colos LCD műszerfalat kap. A hangasszisztens lehetővé teszi a kihangosított beállításokat, és a technika naprakészen tartása érdekében alapfelszereltségként járnak a levegő feletti frissítések.
Mindkét modell szinte azonos és széleskörű felszereltségi szinttel büszkélkedhet, az egyetlen különbség, hogy a Design az összkerékhajtásnak köszönhetően hat vezetési móddal rendelkezik, az eco, normál, sport és hó mellett akár terepre is vihetnénk az autót. Elektromos ülések, panoráma napfénytető, vezeték nélküli telefontöltés és még sok más felszereltséggel rendelkezik az autó, bármelyik változatot is választjuk.
Ez a felszereltségi egyenrangúság különösen figyelemre méltó a biztonsági specifikációban, ahol az ADAS vezetéstámogató funkciók hosszú listája hat radar és négy kamera köré épül, amelyeket minden autóra felszerelnek. Az Euro NCAP tesztelte a Seal U-t, és szedán testvéréhez hasonlóan ötcsillagos minősítést kapott.
A Seal U határozottan SUV, de első ránézésre a szedán testvérével való kapcsolata elég nyilvánvaló, különösen a motorháztető és az orr-rész kialakítása gyakorlatilag a szedánét másolja, és a szokásos receptet a kerékjárati ívek műanyag keretekkel izmosodtak, hogy hangsúlyozzák a SUV státuszt.
A belső tér azonban sokkal egyedibb, például a középkonzol szélesebb, pohártartókat is magában foglaló kialakításával, de a hatalmas, forgó infotainment-képernyő és a vezetői kijelző közös mindkét autóban. Mind az utasok, mind a csomagok számára bőséges a hely: a csomagtartó 425-ről 1440 literre bővül a hátsó ülések lehajtásával. A belső tér is jól megépített – a műanyagok jó minőségűnek tűnnek, és a BYD sokat emleget a „vegán bőr” kárpitozásból.
A BYD SEAL U DM-i technológiai felszereltségével is új mércét állít a kategóriájában. Ezt kiválóan szemlélteti a márka innovatív okostelefonos alkalmazása, a BYD app, amely távoli hozzáférést biztosít a jármű konnektivitási és infotainment szolgáltatásaihoz. Az autó fedélzeti rendszere, az Intelligent Cockpit System, egy 15,6 colos, forgatható érintőképernyőn keresztül vezérelhető, míg a legfontosabb menetadatok egy 12,3 colos LCD kijelzőn jelennek meg a vezető előtt.
Az Intelligent Cockpit System számos modern funkcióval teszi kényelmessé és személyre szabhatóvá az utazást:
- 4G kapcsolat,
- integrált Spotify,
- HERE navigáció,
- Android Auto és Apple CarPlay támogatás,
- valamint a “Hi BYD” hangvezérléssel aktiválható fedélzeti asszisztens mind a rendszer részét képezik.
A szoftver mindig naprakész, köszönhetően az OTA (Over-the-Air) frissítési lehetőségnek.
Távoli vezérlés és extra funkciók
A BYD SEAL U DM-i a konnektivitás terén is kiemelkedő, hiszen a BYD app segítségével számos funkció távolról is elérhető. Az alkalmazáson keresztül:
- nyithatók és zárhatók az ajtók és ablakok,
- aktiválható a klímaberendezés, a fűtés, az ülésszellőztetés és az ülésfűtés,
- működtethető a vészvillogó és a duda,
- továbbá ellenőrizhető a hatótáv és a töltési idő hátralévő része,
- az NFC technológia pedig lehetővé teszi, hogy az autót okostelefonnal nyissuk ki vagy indítsuk el.
A vezetési élményt tekintve a Seal U hihetetlenül kifinomult, olyannyira, hogy az ember észre sem veszi, mikor vált üzemmódok között, vagy mikor végez munkát a motor. Ez pedig szinte hangtalan utastérben nyilvánul meg – ebben az autóban kényelmesen lehet utazni. Ez egy olyan plug-in hibrid, amely szinte végig egy EV érzését hozza magával.
Jobb úttartás azonban nem ártana – a felfüggesztés meglehetősen puha, és kanyarodáskor nem kapunk túl sok visszajelzést a meglehetősen könnyű kormányzásból, és kissé hajószerűen imbolyog az autó rosszabb utakon is. Az összkerékhajtású konstrukció egy kicsit nagyobb magabiztosságot ad, a meglehetősen gyors gyorsulással együtt, de több feszesség a vezetésben üdvözlendő lenne.
Összességében azonban a Seal U DM-i egy remek autó. A bőséges felszereltség, a lenyűgöző biztonsági felszereltség és a rengeteg hely kombinációja a legjobb hibrid hajtáslánccal, amit az értékelő valaha is tapasztalt, és mindez kedvező áron, a SUV piac fontos új versenyzőjévé teszi. Bár az ígért 1080 km-es hatótávot most nem sikerült tesztelnünk – reményeink szerint a későbbiekben ezt még pótolhatjuk – de a 3 napos tapasztalatok alapján ez az ígért érték normális vezetés mellett közel lehet a valósághoz.
A tesztelési lehetőséget köszönjük a Wallis Motor Duna-nak, a BYD hivatalos hazai forgalmazójának.