MojAndroid
(x) hirdetés

Amikor tavaly nagy felhajtással megjelent a BYD Magyarországon, azt hittem, hogy ez is csak egy újabb kínai gyártó lesz, aki behoz néhány autót, amiből talán eladnak pár tucatot, majd szépen eltűnnek, hiszen ki akarna venni egy olyan autót egy olyan gyártótól, amiről alig tudunk valamit. Azonban ahogy elkezdtek megjelenni a YouTubeon a tesztek és az első példányok is felbukkantak az utakon, úgy döntöttem, érdemes lenne megnézni, mit is tudnak valójában a kínaiak. Végül 5 napot sikerült együtt töltenünk (szerencsére nem végig töltöttünk :P), és nem igazán akartam visszavinni.

Mára amúgy a BYD egy globális elektromos jelenséggé vált, amely tavaly 1.6 millió elektromos járművet értékesített világszerte, és Kínában a legkelendőbb autómárkává vált. Tavaly azt is bejelentették, hogy Magyarországon is gyárat létesítenek, méghozzá Szegeden, a gyártás jövőre kezdődhet. A BYD anyavállalat hatalmas, a világ városai tele vannak BYD elektromos buszokkal és még BYD monorail vasutakkal is.

Nagyon pofás szemből, semmi bazári hatás

A BYD elektromos autó kínálata magában foglalja a Seal sport szedánt, a Dolphin családi ferdehátút, a Seal U-t, és az Atto 3 SUV-ot. További modellek, köztük a Seagull hamarosan érkeznek. Egyértelmű, hogy a tengeri emlősök ihlették az autók neveit, de mi a helyzet az „Atto 3” névvel?

Nos, itt  egy érdekes tény: Az Atto (az attoszekundum rövidítése, amely a legrövidebb időegység) 3 volt az első BYD, amely Európába érkezett. A márka eredetileg úgy tervezte, hogy a Dolphin-t Atto 2-nek, a Seal-t pedig Atto 4-nek nevezi el, azonban a BYD bátorságot merített, és meghagyta az eredeti neveket ezeknél az újabb modelleknél.

De ami még fontosabb: vajon jó autó? Erre a kérdésre keressük a választ cikkünkben.

A BYD Atto 3 egy jól árazott és jól felszerelt családi SUV, amely merész és karakteres belső tere mellett erős biztonsági besorolással és modern, kobaltmentes akkumulátorral rendelkezik.

A segge is szexi.

Kényelmes is, azonban a vezetési élmény nem olyan teljes, mint sok alternatívánál, mivel a kormányzás kissé bizonytalan, és a finomhangolás sem kiemelkedő. Vannak jobban vezethető, gyorsabban tölthető és tágasabb alternatívák is, de az Atto 3 érték szempontjából nehezen figyelmen kívül hagyható.

Hatótáv és töltés

Az Atto 3 vásárlói idehaza egy akkumulátorváltozat közül választhatnak (néhány piacon elérhető kisebb akkumulátoros verzió is), amely hivatalosan 420 km-es WLTP hatótávot ígér. Ez az érték nem változik, akár a Comfort, akár a Design felszereltséget választják.

Itt mehet be a szufla

Valós körülmények között nagyjából 350 kilométeres hatótávra számíthatunk egyetlen töltéssel vegyes használat mellett. Ez valamivel kevesebb, mint amit a hosszú hatótávú MG ZS, a Kia Niro EV és a Hyundai Kona Electric kínál, de több, mint amit a Peugeot e-2008 vagy a Citroen e-C4 képes elérni.

Bár ez a hatótáv elfogadható, de nem kiemelkedő, jó látni, hogy a BYD minden modellnél alapfelszereltségként kínálja a hőszivattyút. Ez hideg időben kisebb hatótávcsökkenést jelenthet, szemben azokkal az alternatívákkal, ahol ez opcióként elérhető.

Egy másik hasznos alapfunkció a vehicle-to-load technológia. Ezt a Kia és Hyundai EV-kben is megtalálhatjuk – az autó akkumulátorát használhatjuk  háztartási eszközök vagy szerszámok működtetésére, kvázi külső akkumulátorként.

Akkumulátor mérete és töltés

Ahogy a többi BYD modellnél is láthattuk, az Atto 3 a márka nagyra értékelt „Blade” akkumulátorcsomagját használja. Ez hosszú cellacsíkokat alkalmaz, amelyek az autó teljes hosszában futnak, eltérően sok rivális akkumulátortól. Ez a kialakítás nemcsak súlyt takarít meg és növeli a belső teret, hanem lítium-vas-foszfát (LFP) technológiát használ.

Mit jelent ez? Nos, ugyanezt az akkumulátortechnológiát találjuk az új Standard Range Teslákban is, amely olcsóbban gyártható, stabilabb és tartósabb működés közben. Az LFP akkumulátorokat a sok gyors töltés sem károsítja annyira az idő múlásával, mint a hagyományos lítium-ion akkumulátorokat, és ami különösen fontos, hogy a Blade akkumulátor nem igényel kobaltot, ami egy ritka földfém.

Építsünk álmokat

Az LFP akkumulátorok általában kevésbé energiasűrűek, mint a lítium-ionosak, de az Atto 3 62 kWh-s teljes kapacitása (60,5 kWh használható kapacitás) megfelelő hatótávot biztosít. Az egyetlen sajnálatos dolog, hogy a töltési sebességek nem kiemelkedők.

Egyértelmű a fedélzeti rendszer. A fogyasztást az utolsó 50km-re kalkulálja

A megfelelő töltőknél, az Atto 3 csúcs DC gyors töltési sebessége 89 kW. Ez gyorsabb, mint a Niro EV, de a legtöbb más alternatíva már 100 kW feletti csúcssebességet kínál. A 10-80%-os töltési idő 37 perc, ami nem túl hosszú, de a legtöbb rivális 30 perc alatt is megoldja ugyanezt. Bár az autó átvételenél a Wallisban azt mondták, hogy esélytelen otthon hagyományos konnektorról tölteni az autót, én megpróbálkoztam vele: ha már van egy 8 kW-os napelem rendszerem, és háromszor 25 amperem, akkor gondoltam, megnézem így mire mehetek: nos csodát valóban ne várjunk tőle, maximum 1.5 – 2 kW-tal csorogtak az amperek, de 4-5 óra alatt így is képes voltam 10-12%-ot beleszuszakolni az autóba. Általában 40-50%-os töltöttségi szinttel értem haza, és mivel Budapest központjától 40 km-re rakom, ez pont annyit jelentett, hogy reggel nem kellett rögtön pánikolva töltőt keresnem.

Töltési sebességek:

  • 7 kW AC töltés: 9 óra 45 perc
  • 11 kW-os töltés: 6 óra 30 perc
  • 50 kW-os gyors töltő (10-80%): 53 perc
  • 150 kW+ gyors töltő (10-80%): 37 perc

Praktikum, beltér

Az Atto 3 talán a BYD leginkább családbarát modellje, így fontos, hogy ezen a területen kiemelkedjen.

Elöl biztosan nincs hiány helyből: a tágas utastér rengeteg fej- és lábteret kínál. Az alapfelszereltséghez tartozó panorámatető sok fényt enged be, ami a világos belső anyagokkal kombinálva kellemes, szellős légkört teremt az utastérben.

Full-extra alapáron

Hátul is megfelelő a lábtér, és bőven van hely a lábak kinyújtására. A sík padló és az egyenletes középső ülés lehetővé teszi, hogy egy harmadik felnőtt is kényelmesen utazzon rövidebb távokon, még akkor is, ha a vállterület kissé szűkös.

Azonban minden utas korlátozott fejteret tapasztalhat a hátsó üléseken – a 180 cm-nél magasabb utasok közelebb találják magukat a tetőhöz, mint a riválisok, például a Kia Niro EV esetében. Részben a panorámatető okolható ezért. Emellett sajnálatos, hogy a hátsó ülések nem csúsztathatók vagy dönthetők, mint néhány alternatív modellnél.

Nem megszokott a beltér, de könnyen megszokható és minden kézre áll

Legalább a gyerekülés felszerelése nem okoz gondot, köszönhetően a szélesre nyitható ajtóknak és a könnyen hozzáférhető ISOFIX rögzítési pontoknak. Az első ülésekben is találhatók ISOFIX pontok – elengedhetetlenek azoknak a szülőknek, akik több kisgyermeket is szállítanak.

Tárolóhelyek és csomagtér a BYD Atto 3-ban

Az Atto 3-ban bőséges tárolóhely áll rendelkezésre az apróságoknak. A középkonzolon van egy használható rekesz a középső kartámasz alatt, valamint két pohártartó, amelynek az alja eltávolítható, hogy nagyobb italokat is elhelyezhessünk.

A középkonzol alatt egy másik hasznos tároló található, emellett van egy megfelelő méretű kesztyűtartó és vaskos ajtózsebek. Ezek az ajtózsebek különlegességet rejtenek: a tárgyakat három piros húr tartja helyben, amelyek „hangolhatók”, mint egy gitárhúr, és még hangot is adnak, ha megpengetik őket, feleségem folyamatosan pengette, egyszerűen nem tudta megunni.

Gitárhúrokat biztosan nem találunk más autóban

A hátsó ajtózsebekben is megtalálhatók ezek a gitárhúrok, ennek ellenére a zsebek mérete megfelelő, a középső kartámaszban két pohártartó is található, valamint kis és nagy zsebek is vannak az első ülések hátulján.

Bár a klímavezérlők menet közben lehetnének könnyebben hozzáférhetők, néhány gyorsgomb azért található a váltó körül. A BYD két évig ingyenes, vezeték nélküli frissítéseket (OTA) kínál, így a rendszer idővel javulni fog. Az egyik ilyen frissítés az Android Auto volt, amely eredetileg nem szerepelt az Atto 3-ban, de később elérhetővé tették (az Apple CarPlay mindig is alapfelszereltség volt).

Android Auto és CarPlay is rendelkezésünkre áll

A kormány tetején elhelyezett 5,0 hüvelykes műszerfal kijelző kevésbé lenyűgöző. A grafikák egyszerűek, és nem a legvilágosabb megjelenítésű, de legalább ott van, szemben néhány konkurenssel.

Kapcsolódási lehetőségek terén alapfelszereltségként vezeték nélküli okostelefon-töltést kapunk, és bár sokak szerint az Apple CarPlay vagy Android Auto használatához kábeles csatlakozás szükséges, nekem a Carplay kábel nélkül is gond nélkül csatlakozott. Egyébként az autóban elöl és hátul is USB-A és USB-C csatlakozók állnak rendelkezésre. A sztereó hangminőség nem különösebben kiemelkedő, de a hangszórókban pulzáló fényekkel szórakoztathatjuk az utasokat. Emellett van egy karaoke funkció is, ha szeretnénk, hogy a gyerekek fejfájást okozzanak nekünk.

Menet közben

A BYD nem kínál különféle teljesítményváltozatokat az Atto 3-ban. Minden verzió 201 lóerős elektromos motorral rendelkezik, amely csak az első kerekeket hajtja. Ez gyors gyorsulást eredményez, 0-100 km/h-ra 7,3 másodperc alatt gyorsul, ami körülbelül fél másodperccel gyorsabb, mint a Kia Niro EV.

Városi környezetben fürgének érződik, és autópálya sebességre is viszonylag gyorsan felgyorsul. Azonban érdemes óvatosnak lenni, amikor álló helyzetből vagy kanyarokból gyorsítunk (különösen nedves időben), mivel könnyen kipöröghetnek az első kerekek.

Az Atto 3 két regeneratív fékezési szintet kínál, de egyik sem különösen erős, a teljes egypedálos vezetést sem teszi lehetővé, de szerencsére a fékpedál használata természetes érzetű, a regeneratív és a hagyományos, súrlódásos fékezés közötti átmenet sima.

Mennyire biztonságos a BYD Atto 3?

Az Euro NCAP, az iparági törésteszteket végző szervezet, 2022-ben vizsgálta a BYD Atto 3-at, és a legmagasabb, ötcsillagos biztonsági minősítéssel jutalmazta. Ez a családi autók kategóriájában elvárt eredmény, de érdemes megjegyezni, hogy néhány rivális, például a legújabb Kia Niro EV és Hyundai Kona, csak négy csillagot kapott a teszteken.

Szereti a természetet és a természet is szereti őt

Ez tehát komoly győzelem a BYD számára, különösen az erős pontszámok terén, amelyek közé tartozik a felnőtt utasvédelem 91%-os és a gyermek utasvédelem 89%-os értékelése baleset esetén.

A BYD Atto 3 bővelkedik vezetőt segítő és biztonsági rendszerekben. A legfontosabbak közé tartozik az autonóm vészfékezés (amit az Euro NCAP különösen dicsért a gyors reakciói miatt), a sávtartó asszisztens, a holttérfigyelés, a közlekedési tábla felismerés és a hátsó keresztirányú forgalomfigyelés. Az adaptív sebességtartó automatika (alapfelszereltségként) is jól működik. A sávtartó asszisztens engem egyszer pont egy kanyarban lepett meg: nedves úton kapott bele a kormányba egy kanyar kellős közepén, ezzel erősen meglepve engem is, de szerencsére nem történt semmi gond. Többen javasolják, hogy érdemes lehet kikapcsolni ha bízunk magunkban, mert egyszerűen túl érzékeny a rendszer. A közlekedési tábla felismerés is kicsit furán működik, tapasztalatom szerint nem veszi észre, ha egy korlátozás megszűnt, és ez az adaptív tempomattal együtt érdekes dolgokat produkál: pl. ha autópályán belefutunk egy 80-as korlátozásba ami később megszűnik és visszaállunk a 120-130-as tempóra, akkor ha az autó úgy érzékeli, hogy lassítania kell, akkor mivel nem felejtette el a 80-as korlátozást, erőteljesen kezd el lassítani, ami érdekes vagy inkább kellemetlen pillanatokat is szülhet a gyorsforgalmi utakon. Persze egyik sem tragikus hiba, odafigyeléssel jól kezelhető, és a BYD is egyszerűen orvosolhatná ezeket egy szoftver frissítéssel.

Kell!

Ami talán hiányzik, az a vezetői fáradtság- vagy figyelmeztető monitor. Néhány újabb riválisnál ez alapfelszereltség, de egyes autósok szerint ez gyakran inkább zavaró, mintsem hasznos biztonsági funkció. Ami viszont biztosan nem zavaró, az az alapfelszereltségként járó parkolószenzorok és a 360 fokos körpanorámás kamera, amelyek segítenek elkerülni a parkolási sérüléseket.

Riválisok és költségek

A BYD Atto 3 a zsúfolt SUV-piacon találja magát, számos alternatíva közül lehet választani. Legközelebbi versenytársai olyan modellek, mint a Kia Niro EV és a Hyundai Kona Electric, míg megfizethető opciók közé tartozik a Citroen e-C4 és az MG ZS EV.

Érdemes figyelembe venni a Smart #1 modellt is az Atto 3 mellett, valamint a Honda e-Ny1 és Renault Megane E-Tech modelleket. A prémium alternatívák közé tartozik a Volkswagen ID.4 és a (valójában kisebb) Volvo EX30, azonban ha csak az ár-érték arányt nézzük, akkor a győztes egyértelműen a BYD.

Az autó igazán remek, nehéz belekötni, a pár zavaróbb apróságot pedig remélhetőleg hamarosan szoftveresen fixálja a BYD. Persze aztán nagy kérdés, hogy hosszútávon mennyire lesz tartós egy ilyen autó, és milyen hibák jelentkeznek majd az öregedéssel, de erről egyelőre senkinek nincs tapasztalata. Ha a fentiek alapján kellene tippelni, akkor azt mondanám, hogy nyugodtan válasszuk az Atto 3-mat, biztosan sokáig hű társunk lesz. Én legalábbis ezt tenném: ha lenen most 13-15 felesleges millióm, és új autó vásárlás előtt állnék, akkor lehet, hogy nem sokat gondolkoznék a választáson. De addig is, ha olvassák ezt a Wallistól: szívesen tesztelnénk az autót akár hosszabb távon is, szerintünk érdekes lenne látni, hogyan is teljesít valós életben, ha az ember az agglomerációból ingázik be mindennap Budapestre.

A teszt lehetőséget köszönjük a WALLIS MOTOR DUNA Kft-nek, a BYD hivatalos hazai forgalmazójának!

 

 

 

(x) hirdetés
2024.09.15.

Ezeket már olvastad?

+