A Volkswagen bejelentette, hogy tervezi a ChatGPT mesterséges intelligencia alapú chatbot beépítését az IDA hangasszisztenssel felszerelt járműveibe. Ez a Las Vegasban, a CES 2024-en tett bejelentés jelzi a Volkswagen elkötelezettségét a vezetési élménynek az AI-technológia segítségével történő javítása iránt.
A tervek szerint az integráció az idei év második negyedévében, Európából kiindulva kezdetben a Volkswagen elektromos járműveiben lesz elérhető, beleértve az ID.7, ID.4, ID.5, ID.3, valamint az új Tiguan, Passat és Golf modelleket. Az Egyesült Államokban az autósoknak még várniuk kell, mivel a Volkswagen közölte, hogy a funkciót még vizsgálják és belső jóváhagyásokon vesznek részt ezen a piacon.
Az OpenAI által kifejlesztett ChatGPT jelentős figyelmet kapott az utóbbi időben, és a Volkswagen a legnagyobb autógyártóként kezdte el alkalmazni ezt a technológiát. Fontos megjegyezni, hogy a Mercedes-Benz még júniusban integrálta a beszélgető AI-robotot az MBUX infotainment rendszerébe.
A ChatGPT-t eredetileg az infotainment, a navigáció, a légkondicionálás vezérlésére és általános ismeretekre vonatkozó lekérdezések megválaszolására tervezték az autókba, de a Volkswagen célja, hogy kiterjessze képességeit. A Volkswagen olyan funkciókat ígér, mint “a beszélgetések gazdagítása, kérdések tisztázása, intuitív nyelven történő interakció, járműspecifikus információk fogadása és még sok más – tisztán kéz nélkül”. Az élmény fokozása érdekében a Volkswagen a Cerence CaLLM nevű, speciálisabb nagy nyelvi modelljét (LLM) is felhasználja, amely mintegy 10 000 járműspecifikus kérdés megválaszolására képes.
A funkció elindítását követően a járművezetők a jól ismert “Hello IDA” ébresztőszóval vagy a kormánykerék gombjának megnyomásával léphetnek kapcsolatba az IDA hangasszisztenssel. Ha a hangalapú asszisztens olyan kéréssel találkozik, amely meghaladja a képességeit, akkor továbbítja a kérdést az AI chatbotnak. A válasz ezután az IDA hangasszisztensen keresztül érkezik, egyértelműen feltüntetve az információ forrását.
Az AI-alapú chatbot szíve a Cerence szoftvercég Chat Pro terméke és az OpenAI nagy nyelvi modellje közötti szinergiában rejlik. A technológia felelős használatának biztosítása érdekében a Cerence bizonyos korlátozásokat szabott a chatbot válaszaira. A trágársággal, szexszel vagy kényes témákkal – például az Izrael-Hamász háborúval – kapcsolatos kérdéseket nem fogadja. Egy CES 2024-es teszt során a chatbot még olyan kérdésekre sem válaszolt, amelyek potenciálisan más autógyártókat népszerűsíthetnek vagy kritizálhatnak.
Stefan Ortmanns, a Cerence vezérigazgatója utalt a két vállalat közötti további együttműködés lehetőségére, amelynek célja egy új, LLM-alapú felhasználói élmény kialakítása a Volkswagen következő generációs autós asszisztenséhez.
Fontos tisztázni, hogy ez az integráció különbözik a Cariad, a Volkswagen Csoport szoftveres részlegének erőfeszítéseitől. A Cariad, amelyet 2020-ban hoztak létre a VW szoftveres kihívásainak megoldására, saját projekteken dolgozik.