Gyorsteszt: Nokia HERE Beta

Már hetek óta !!!!4444négy kint van a Play Store-ban a Nokia HERE Beta, azaz a Nokia válasza a Google Maps-ra. Az a szerencsés helyzet állt elő, hogy ki kellett vezetnem Magyarországról Hollandiába (kb. 1300 kilométer, kis nehezítésekkel), ami remek alkalmat szolgáltatott arra, hogy kipróbáljam az alkalmazást. Úgyhogy fogtam magam, és nem bajlódtam a Google Maps-szel, meg az adatroaminggal, hanem még otthon feltettem a HERE Beta-t és azzal navigáltam ki Amszterdamba. És nagyon jó véleménnyel vagyok, de lássuk az elejétől!

Térképek, offline

Először is lássuk az alternatívát, ha a Google univerzumban maradnál (Maps, természetesen): ez esetben vagy bevállalod az adatroamingot (magyar árakkal 2000-6000 forint körül), és akkor van fullos térképed realtime forgalmi adatokkal, mindennel – a limitáció itt annyi, hogy egészen könnyen kimaxolhatod az adatroaming csomagodat (hiszen minden minden magyar szolgáltató úgy viselkedik mintha 2001 lenne és egy 15-250 MB-os csomag nem lenne szánalmasan röhejes. És igazuk van persze, pont az ellenkezője: röhejesen szánalmas.) A másik opciód az, hogy a releváns tájegységeket kijelölöd a Google Maps-ben offline üzemre, és előre megcsinálod az útvonaltervezést. Ez eléggé gagyi opció: egyrészt a letöltött térkép részletgazdagság tekintetében kanyarban sincs (see what I did there?) az online verzióhoz, másrészt ha eltévedtél, nem tudsz újratervezni (azt csak online lehet), tehát ha eltévetdél, akkor el vagy tévedve. Ami ugye némileg átértékeli a Google Maps, mint valós autós navi megoldás létjogosultságát.

A HERE Beta ezzel szemben valódi offline megoldást nyújt: mint bármilyen “rendes” (értsd: többezer forint körül kínált) navigációs szoftvernél, országonként (illetve nagyobb országok esetében tájegységenként) letöltheted a teljes térképeket offline-ba, és onnantól azokban kerehetsz, útvonalat tervezhetsz, eltévedhetsz – ahogy pillanatnyi úri kedved tartja. Ha van netkapcsolatod, rendelkezésedre áll a realtime forgalmi info is, ha nincs, a legutóbbit fogja használni, ha akarod persze. A Here BETA egyértelmű győztes itt.

Tulajdonképpen mindegy, de azért ide tartozik hogy nekem a Magyarország+Ausztria+Németország+Hollandia térképek kb. 2 GB-ot emésztenek fel, ennyit kellett még az otthoni wifin lerántanom.

Aztán:

UI

Kifejezetten tetszik a HERE felülete. Az üzenetei “fiatalosak”, amit egyébként nagyjából leszarok (fiatalosan), de vicces hogy pl. az EULA-t úgy pakolja ki eléd, hogy “Some more stuff to agree to”. Kicsit röcögősebb, mint a Google Maps (főleg ha bekapcsolod a 3D épületes funkciót – de normális ember nem kapcsolja be), ez igaz… de a fontos dolgokat ez is adja: a műholdnézetet, traffic layert, tömegközlekedés layert. A kedvenceidet kategorizálni tudod, vagy csak egyszerűen ott hagyod kategorizálatlanul – ahogy tetszik. (Találd ki én otthagytam-e kategorizálatlanul.) (Nyilván.)

A vezetős nézet pedig szerintem köröket ver a Google-ra. Mutatja a sebességedet, sőt rád is dörren ha túlléped a limitet (és 1300 km-nyi tapasztalat alapján pontosan vágja, hogy hol mennyi a limit). Természetesen van éjszakai üzemmódja, automatikusan vált. A navigációs képernyőn (korlátozottan) konfigurálhatod, hogy mit mutasson – nekem pl. hiányzott az úticélig hátralevő távolság (én a filmet is úgy nézem, hogy mennyi van még hátra) – most már tudom, hogy egyszerűen kitehettem volna a felületre.

Egy dolog, amit a Google Maps jobban csinál: a következő irányváltásnál jobb infót ad, pl. azt, hogy az autópályán mit fogok a táblán látni a nyíl mellett – a HERE ilyet nem köt az orrodra, csak az út számát, ahova kanyarodnod kell. Persze ez tökéletesen elég, de a Google Maps megoldása valamivel nagyobb komfortot ad.

Akku

Akkufelhasználásban nálam a HERE jobb volt, mint a Google Maps. Ezt nem tudtam nagyon kiterjedten tesztelni, de az biztos, hogy nem fogyasztja gyorsabban az akkut, mint ahogy tölti – a Google Maps-nál ez nem ismeretlen jelenség. Nyilván ebben leginkább annak van szerepe, hogy a térkép offline, ergo nincs szükség 3G-re, és állandó adatforgalomra.

Végszó

A Nokia HERE Beta egyértelműen fent marad a telefonomon, és autós navigációhoz mostantól ezt fogom használni. Nálam gyakorlatilag mindenben megverte a Google Maps-et, ami közúti navigáció. Városon belül vélhetően Google Maps-et fogok használni, egész egyszerűen azért, mert az esetek nagy részében a Google Calendarban levő címről kattintok át navigációra, és mert a Google tömegközlekedésben jó. Közúti autós navigációban viszont a HERE köröket ver rá használhatóság és adatköltségek terén, jobb felülettel, több funkcióval.

Még egy gondolat ide: amikor (4 éve) a Google Maps megkapta az autós navigáció funkciót, Kobak) már javasolta a “hagyományos” GPS megoldásgyártók shortolását. Nos, a Maps szerintem még nem valós vetélytárs egy sokat utazó embernek egy Sygiccel szemben – ha mondjuk heti szinten utaznék külföldre, szinte kizárt, hogy arra a Google Maps-et használnám. A Nokia HERE más tészta: tényleg nem látom olyan hátrányát, ami miatt ne lenne használható mint elsődleges navi. Úgyhogy azt mondom, hogy most már tényleg kezdjük el azt a shortolást!

És persze: képernyőséta a galériában!

Nyomkodj gombokat >>Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
, , , , , , ,

About lipilee

Napközben project manager és architect, azon kívül apa, bringás, zenész, és blogger. Fő lelőhelye Hollandia, illetve Instagram és Twitter.
View all posts by lipilee →