Megérkezett a Samsung Galaxy XR: a koreai gyártó első, teljesen önálló kevertvalóság-headsetje, amely az Android XR platformra épül, minden Android-alkalmazást futtathat térben, és a Gemini asszisztenssel kínál hang-, kéz- és szemvezérelt irányítást. Az eszköz 1 799,99 USD áron indul, az Egyesült Államokban és Dél-Koreában már megvásárolható.
Mit tud a Galaxy XR? – a lényeg röviden
A Galaxy XR a Samsung eddigi legnagyobb dobása az XR (VR/AR/MR) térben: önálló (nem kell PC vagy telefon), a Google-lel közösen fejlesztett Android XR rendszert futtatja, és a Snapdragon XR2+ Gen 2 lapka dolgozik benne dedikált XR-funkciókkal és nagy teljesítményű NPU-val. A megjelenítéshez két 4K micro-OLED panel jut (szemenként 3552×3840), ami összesen kb. 27 megapixelnyi képpontot jelent, 90 Hz-es frissítéssel. A térérzékelést hat környezeti tracking kamera, két nagy felbontású passthrough kamera, valamint fej-, kéz- és szemkövetés biztosítja.
A kényelemre is rámentek: a headset kb. 545 g, a külső akkucsomag ~302 g, így a front könnyebb, kevésbé húzza az arcot. Egy töltéssel 2–2,5 óra vegyes használat/videózás adható, közben töltőről is használható. A pánton állító tárcsa, oldalán érintőfelület és levehető fényzáró pajzs van. A vezérlés kézzel/szemmel/hanggal megoldható; kontroller külön kapható.
Samsung Galaxy XR I Forrás: Samsung
Android XR + Gemini: a „lapos” appok a térben
A Galaxy XR egyik nagy ígérete, hogy a megszokott Android-appok is működnek rajta – ablakokként, „lebegő” vásznakon –, a natív XR-alkalmazások mellett. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a YouTube, a Google Térkép, a Google Fotók vagy akár egy böngésző is több, köréd rendezett képernyőn használható. A Gemini asszisztens a rendszer szerves része: hanggal kérhetsz útvonalat, Circle to Search-csel rámutathatsz egy tárgyra a valós térben, a szemkövetés pedig gyors „mutatásként” funkcionál. A gesztusok (csippentés, bökés) kézre állnak, az interfész logikája a mobilos Androidból ismert, csak térben skálázva.
Kényelmi és ergonómiai részletek
Súlyelosztás: az akku a pántra (vagy övre) kerül, így kevésbé terheli az arcot.
Párnázás: homlokpárna és körbefutó pánt – hosszabb használatnál is stabil.
Szemüveg-barát kialakítás: a fényzáró pajzs le-/felpattintható, a látómező nyitottabbá tehető.
Kiegészítők: a Galaxy XR Controller és a Travel Case külön vásárolható (a vezérlők nélküli, „natúr” kéz/szem/hang vezérlés már alapból működik).
Teljesítmény és követés – miért fontos a „+” az XR2-ben?
Az XR2+ Gen 2 a sima XR2-höz képest magasabb órajeleket, jobb hűtést és párhuzamos kamerastream-kezelést hoz. Ez az XR-ben kritikus: a passthrough késleltetésének alacsonyan tartása, az eye-tracking és hand-tracking pontossága, valamint a több ablakos Android-felület együtt futtatása mind-mind számít, hogy ne legyen „szédítő” az élmény. A 90 Hz-es micro-OLED panelek kontrasztja és pixelsűrűsége a finom szövegeket és az UI-elemeket is jól olvashatóvá teszi – ez a produktív használat alapfeltétele.
Munkára, szórakozásra – mire elég ma az Android XR?
Produktivitás: több app lebegő ablakban (jegyzet, böngésző, videó, chat) – mint egy többmonitoros asztal, csak könnyebben hordozható.
Szórakozás: streaming-appok „óriásvásznon”, térbeli játékok szem- és kézkövetéssel, egyszerű setup.
Oktatás/tervezés: 3D-modellek körbejárhatók, valós térbe helyezhetők; a passtrough segítségével a valós környezettel keverhetők.
Üzemidő, töltés – a valóság talaján
Az 2–2,5 óra XR-idő reális szám a mai, hasonló kategóriás eszközök között. A külső akkucsomag előnye, hogy a súlyelosztást javítja és cserélhető – hosszabb sessionhöz tarthatsz egy második pakkot. Hosszabb munkához, prezentációhoz a használat közbeni töltés a legpraktikusabb: a kábelvezetést a pánt kialakítása segíti, hogy ne zavarjon mozgás közben.
Ár és elérhetőség
A Galaxy XR 1 799,99 USD áron indul, az USA-ban és Dél-Koreában érhető el első körben a Samsung online felületén és Experience Store-okban. A kontrollerek és az utazótok külön vásárolhatók. Aki bizonytalan, több helyen előzetes demóra is be lehet jelentkezni.
Első benyomás – „Android a térben” végre kézzelfogható
A Galaxy XR nem csak egy drága kütyü: ökoszisztéma-nyitás. Az, hogy a megszokott Android-appjaid az első naptól térben, több képernyőn futnak, és mindehhez egy multimodális (hang+kéz+szem) vezérlés társul, komoly vonzerő. A kijelzők felbontása végre a szövegbarát tartományban van, a passtrough kamerák pedig elég részletet adnak ahhoz, hogy a valós környezettel keverve is komfortos maradjon a használat.
A kompromisszumok természetesen itt is jelen vannak: a 2–2,5 órás üzemidő és a kiegészítők felára (kontroller, tok) figyelembe veendő. Cserébe a Samsung a kényelemre és a valós, napi használhatóságra optimalizált: könnyebb front, cserélhető akku, ismerős Android-logika, Gemini-alapú segítség. Ha kíváncsi vagy, milyen, amikor a mobilos világ térbe költözik, a Galaxy XR az első igazán fogyasztható Android XR élményt ígéri.