Elveszett, elkeveredett, napokig „valahol Európa és Ázsia között” bolyongó bőrönd – kb. minden gyakrabban utazó rémálma. A Samsung most pont ezt a parafaktort próbálja lenyomni az utazókban: stratégiai együttműködést jelentett be a Turkish Airlines-szal, és elindították a Smart Tagged Baggage Service nevű szolgáltatást, ami a SmartThings Find és a Galaxy SmartTag erejét húzza rá a légi poggyászkáoszra.
Lényegében arról van szó, hogy a légitársaság rendszere és a Samsung saját „keresd meg a cuccaimat” ökoszisztémája elkezd egymással beszélgetni – így a reptéri rendszer és a mobilod ugyanarra a címkére néznek rá, amikor a bőröndöd helyét keresik.
Hogyan működik a Smart Tagged Baggage Service a gyakorlatban?
Az alapok ismerősek lehetnek annak, aki valaha használt már SmartTaget. A Samsung SmartThings Find szolgáltatása Bluetooth Low Energy (BLE) és ultra-wideband (UWB) technológiára épül, és egy globális „keresőhálózatot” hoz létre a világon szétszórt Galaxy-eszközökből. Ha egy SmartTag a közelükben van, az anonimizált módon „bejelentkezik”, így a tulajdonos nagyjából látja, merre jár az adott tárgy.
A trükk ott kezdődik, hogy a Turkish Airlines most ezt hivatalosan is beépíti a saját poggyászkezelési folyamataiba. Ha az utas a bőröndjére feltesz egy Galaxy SmartTaget, és regisztrálja a SmartThings-ben, akkor egy késés vagy elvesztés esetén nem csak ő látja a térképen a bőrönd közelítő helyét, hanem a légitársaság ügyfélszolgálata is tud dolgozni ezekkel az adatokkal.
Amikor az utas felveszi a kapcsolatot a légitársasággal, a SmartThings Find-ból meg tud osztani egy linket a bőröndje aktuális vagy utolsó ismert pozíciójával. A földi személyzet így nem a „körülbelül itt maradhatott” típusú tippelésre támaszkodik, hanem valós, hálózatról származó lokációs információra. Ez nagy eséllyel lerövidíti azt az időt, amíg a csomag tényleg visszakerül a gazdájához.

700 millió Galaxy eszköz mint „radarhálózat”
A Samsung szerint a SmartThings Find már most több mint 700 millió Galaxy készüléket fog össze világszerte. Ezek a készülékek – telefonok, tabletek, órák – háttérben, anonim módon részt vesznek a „keresőhálózatban”.
Ha a bőröndöd SmartTagje valaki más Galaxy mobiljának közelébe kerül, az eszköz – anélkül, hogy a tulaj bármit észrevenne – segít frissíteni a helyadatot. Így akkor is kapsz új pozíciót, ha a tag éppen nem a te mobilod hatósugarában van.
Repterek, csomagkezelő terek, átszállási zónák tele vannak okostelefonokkal – magyarul ez a környezet kifejezetten alkalmas arra, hogy egy ilyen crowdsourcing elven működő tracker jól dolgozzon. A Smart Tagged Baggage Service pontosan ezt próbálja kiasználni: nem egy külön, drága infrastuktúra épül, hanem a meglévő Galaxy-felhasználói bázis válik egyfajta „láthatatlan lokátorrá”.
Fotóval felturbózott poggyászprofil: nem csak a chip számít
A szolgáltatás egy másik praktikus eleme, hogy a felhasználó az alkalmazásban fotót is feltölthet a bőröndjéről. Ez elsőre apróságnak tűnik, de aki már állt a „minden második fekete bőrönd” típusú futószalag mellett, az pontosan érti, miért hasznos.
Ha eltűnik vagy összekeveredik a csomag, a légitársaság ügyfélszolgálata nem csak egy tag-azonosítót vagy leírást kap, hanem konkrét képet arról, mit keressen. Ez a reptéri dolgozó oldalán is sokkal gyorsabb és egyértelműbb azonosítást tesz lehetővé.
Nem csak Turkish Airlines: a cél egy szélesebb partnerségi háló
A most bejelentett együttműködés első körben a Turkish Airlines-szal indul, ők az úttörő partnerek. A Samsung viszont már most jelzi, hogy hosszabb távon további légitársaságokat is be akar húzni a projektbe.
Ha ez sikerül, akkor idővel könnyen eljuthatunk oda, hogy nem egy egyedi „különc” megoldásról beszélünk, hanem egy iparági trendről: a nagy légitársaságok elkezdenek hivatalosan is integrálódni a különböző okoslokátor-platformokkal. Ez ma még csak egy Samsung–Turkish Airlines sztori, de simán lehet, hogy pár éven belül ugyanilyen természetes lesz, hogy a csomagod AirTaggel, SmartTaggel vagy más lokátorral van „összekötve” az adott társaság rendszerével.
A Samsung konkrétan utal arra, hogy más légitársaságokkal is zajlanak egyeztetések, tehát jó eséllyel nem marad ez szigorúan egyetlen partnerre szabott kísérlet. Ez magyar és régiós utazók szempontjából azért érdekes, mert ha újabb cégek beszállnak, hamarabb lesz esélyünk mi is találkozni ezzel a megoldással a gyakorlatban, nem csak sajtóközlemények szintjén.
Miért jó ez az utasnak – és miért jó a légitársaságnak?
Utazóként a legkézzelfoghatóbb előny az, hogy nem vagy teljesen kiszolgáltatva a reptéri poggyászkezelésnek. Ha látod, hogy a bőröndöd például még mindig az indulási reptéren van, vagy már megérkezett az átszálló hubba, teljesen más lelki állapotban állsz a check-in pultnál, mint ha fogalmad sincs, hol lehet.
A légitársaság szempontjából a történet ugyanúgy win:
- kevesebb idő megy el vakon keresgélésre,
- gyorsabban zárhatók le a „lost baggage” ügyek,
- csökken a kártérítési eljárásokkal járó adminisztráció és költség.
Ha az utas és a társaság ugyanabból a valós idejű adatforrásból dolgozik, akkor a „de én biztosan leadtam a bőröndöt” típusú viták is gyorsabban rendezhetők.
Hol a helye ebben az AirTag–konkurencia kérdésnek?
Nem lehet nem párhuzamot vonni az Apple AirTag körüli légitársaságos történetekkel. Sok utas már ma is AirTaggel követi a bőröndjét, és nem egyszer előfordult, hogy előbb tudták meg ők, hol van a csomag, mint a légitársaság.
A Samsung most egy fokkal tovább megy: nem csak a felhasználó oldali trackinget kínálja, hanem a partnerlégitársaság rendszerébe is beengedi az adatokat. Ez az a pont, ahol az AirTag-nél nagy hiányosság, hogy a legtöbb légitársaság hivatalosan nem „lát rá” a tagre, csak a tulajdonos.
Ha a Samsung–Turkish együttműködés jól működik, az bizonyos értelemben referenciaként szolgálhat: megmutatja, hogyan lehet egy okoslokátort formálisan is beépíteni a poggyászkezelésbe, nem csak gerillamódszerként használni.
Mikor találkozhatunk vele mi, átlag utasok?
A szolgáltatás december 1-jétől éles a Turkish Airlines-nál, első körben nyilván kicsit „láthatatlanul”: azok profitálnak igazán, akik már most SmartTaget használnak, és hajlandóak a SmartThings Find adatait megosztani az ügyfélszolgálattal, ha gond van.
Ami a jövőt illeti:
- ha a modell beválik, várhatóan egyre több légitársaság csatlakozik,
- idővel könnyen lehet, hogy jegyfoglaláskor vagy check-in során külön opcióként is felajánlják majd a „SmartTagged poggyász” megoldást,
- és az sem elképzelhetetlen, hogy egyes prémium osztályokon vagy hűségprogramoknál akár akciós vagy ingyen SmartTag is bekerül a csomagba.
Apró kütyü, nagyobb nyugalom a reptéren
A Samsung és a Turkish Airlines új Smart Tagged Baggage Service-e első ránézésre csak egy plusz funkció a SmartThings Findban, valójában viszont egy idegesítő utazási problémára ad nagyon is praktikus választ.
Nem fogja varázsütésre megszüntetni az elveszett bőröndöket, de:
- sokkal átláthatóbbá teszi, merre jár a csomagod,
- csökkentheti a keresési időt,
- és jó eséllyel kevesebb ideges vitát jelent az utas–légitársaság tengelyen.
Ha eddig azon gondolkodtál, hogy van-e értelme SmartTaget tenni a bőröndre, ez a partnerség elég meggyőző érv lehet mellette. Ha pedig a Samsung tényleg be tud húzni több nagy légitársaságot is a projektbe, akkor pár év múlva simán természetes lesz, hogy nem csak a beszállókártyád, hanem a poggyászcímkéd is „okos” – legalább annyira, mint az a telefon, amivel a repjegyet foglaltad.

