MojAndroid
(x) hirdetés

Egy ikonikus sorozat története és bukása

A Sony Xperia név több mint egy évtizeden át jelentette a japán technológiai elegancia és egyedi dizájn szinonimáját az okostelefonok világában. A Walkman-múlt, a Cybershot fényképezők minősége, a Bravia kijelzők színvilága – mind ott voltak ezekben a telefonokban. Ám 2025-re úgy fest, ez a korszak végleg lezárul. A Sony csendben, szerény bejelentés mellett kiveszi a lábát a mobilpiacból, és az Xperia márka globális értékesítése komoly visszaesést mutat

Személyes emlékek egy legendás korszakból

A 2010-es évek elején – amikor még a Sonyericsson kötelékében dolgoztam – közvetlen közelről éltem át, hogy az Xperia-mobilok mennyire élnek és lélegeznek a jövővel. Emlékszem, milyen izgatottan vettem kézbe az első Xperia X10-est – a maga Android rendszerével és különleges Timescape felületével, amely idővonalra rendezte az SMS-eket, hívásokat és közösségi eseményeket. Akkoriban úgy tűnt, hogy a Sony nem követi a trendeket, hanem ő maga teremti meg azokat.

Jómagam Xperia angyalok koszorújában – Sony Ericsson Xperia Xperience Day 2010 I Forrás: Oravec Roland

A kezdetek – Sonyericsson: Walkman, Cybershot & Android

Sony mobilos története nem az Xperia Z-vel kezdődött. Már 2001-ben megszületett a Sony Ericsson – és a márka hamar a csúcsra ért a Walkman és Cybershot sorozatokkal. Ezek a készülékek a prémium piac úttörői voltak, és felvázolták, milyen az, amikor a zene és a fotózás találkozik a mobil technológiában.

Az Xperia márka felemelkedése

2008-ban startolt az Xperia X1, ám a valódi áttörést az Androidra épülő Xperia X10 hozta 2010 körül. A sorozat későbbi csúcspontjai: az Xperia Arc, Ray, majd a Z-széria 2013-tól, amelyek prémium vízállóságot, lenyűgöző kijelzőt, és saját kameratechnológiát kínáltak. Ezek az újdonságok lázba hozták a piacot.

Forrás: Laura Imrichová

Miért veszítették el a Sony helyüket?

1. Nehezen követhető modellpaletta

A különböző szériák (Z, XZ, X, 1, 5, 10) gyakran összemosódtak a kommunikációban, így a vásárlók nehezen tudták, mi a valódi előrelépés.

2. Rossz ár/érték stratégia

Prémium árazás, de hiányzó erős marketing, különösen az európai és magyar piacokon – kevés bolti jelenléttel.

3. Hardver + szoftver diszkrepancia

Kiváló kameramodulok, de az utófeldolgozás nem érte utol a Samsung vagy Google szintjét.

4. Hiányzó ökoszisztéma

Az Apple és Samsung széles körű eszköz-integrációja mellett a Sony csak szűk rétegeket célozhatott (PS, Alpha, stb.).

A visszavonulás jelei

➤ Európa:

Az Xperia 1 VII már nincs elérhető európai hivatalos csatornákon, beleértve Magyarországot is. Ugyanez vonatkozik Németországra, Franciaországra, Spanyolországra, az Egyesült Királyságra.

➤ Technikai hibák:

Az Xperia 1 VII esetén előfordultak random leállások és újraindulások, emiatt ideiglenesen le is kellett állítani a japán értékesítést – Sony bocsánatkérés követte.

➤ USA és Japán:

Az USA honlapján már egyáltalán nem listáznak Xperia-kat, a 1 VI sosem jelent meg ott hivatalosan. Japánban a Google Pixel már megelőzte, Sony nem tartozik az első öt gyártó közé.

➤ Kivitelezés:

A prémium mobilok gyártásának egy részét is külső beszállítóknak adták – ami már nem egy „otthoni”, minőségfókuszú döntést sejtet, hanem a mobildivízió fokozatos leépülését.

Mi a helyzet 2025-ben?

  • 2024-ben még kapható volt az Xperia 1 VI, ám csak korlátozott régiókban.

  • 2025-ben egyetlen új modell, az Xperia 1 VII jelent meg.

  • A Sony hivatalosan tovább támogatja a meglévő vásárlókat (szoftver és szerviz), de lényegi fejlesztést nem várhatunk.

Sony Xperia 1 VII | Forrás: Sony

Az új irány: komponensgyártás és licencelés

A Sony Mobile integrálva lett a Sony Electronics részlegbe – már nem céloz készülékgyártóként. Ehelyett:

  • Kameraérzékelőket,

  • Kijelzőpanelek,

  • Audiochipeket és egyéb komponenseket fejlesztenek B2B partnereknek.

Tehát lényegében a Sony a háttérből technológiai motor marad, nem pedig készülékgyártó.

Örökség, amit nem feledünk

Az Xperia-k több szempontból korszakalkotók voltak:

  • első vízálló prémium készülék (Xperia Z),

  • első 4K kijelzős mobil (Z5 Premium),

  • professzionális kameravezérlés (Pro-I),

  • szuperlassított videó (960 fps),

  • stílusos, kompakt formatervezés (Z1 Compact, X Performance).

Zárszó – a személyes búcsú

Az, ahogyan részt vettem az Xperia világának születésében, segített megérteni, mekkora technológiai potenciál volt mögötte. A Timescape, Bravia kijelzők, Cybershot és Walkman integrációk révén tényleg olyan érzésünk lehetett, mintha a jövőt tartanánk a kezünkben. Ma azonban az utolsó fejezet is bezárul: a Xperia márka egy mérföldkő, amit méltán érdemes megőrizni – még ha személy szerint kissé szomorú búcsú is ez egy régi álomtól.

(x) hirdetés
2025.07.15.

Ezeket már olvastad?

+