Egy ikonikus sorozat története és bukása
A Sony Xperia név több mint egy évtizeden át jelentette a japán technológiai elegancia és egyedi dizájn szinonimáját az okostelefonok világában. A Walkman-múlt, a Cybershot fényképezők minősége, a Bravia kijelzők színvilága – mind ott voltak ezekben a telefonokban. Ám 2025-re úgy fest, ez a korszak végleg lezárul. A Sony csendben, szerény bejelentés mellett kiveszi a lábát a mobilpiacból, és az Xperia márka globális értékesítése komoly visszaesést mutat
Személyes emlékek egy legendás korszakból
A 2010-es évek elején – amikor még a Sonyericsson kötelékében dolgoztam – közvetlen közelről éltem át, hogy az Xperia-mobilok mennyire élnek és lélegeznek a jövővel. Emlékszem, milyen izgatottan vettem kézbe az első Xperia X10-est – a maga Android rendszerével és különleges Timescape felületével, amely idővonalra rendezte az SMS-eket, hívásokat és közösségi eseményeket. Akkoriban úgy tűnt, hogy a Sony nem követi a trendeket, hanem ő maga teremti meg azokat.

A kezdetek – Sonyericsson: Walkman, Cybershot & Android
Sony mobilos története nem az Xperia Z-vel kezdődött. Már 2001-ben megszületett a Sony Ericsson – és a márka hamar a csúcsra ért a Walkman és Cybershot sorozatokkal. Ezek a készülékek a prémium piac úttörői voltak, és felvázolták, milyen az, amikor a zene és a fotózás találkozik a mobil technológiában.
Az Xperia márka felemelkedése
2008-ban startolt az Xperia X1, ám a valódi áttörést az Androidra épülő Xperia X10 hozta 2010 körül. A sorozat későbbi csúcspontjai: az Xperia Arc, Ray, majd a Z-széria 2013-tól, amelyek prémium vízállóságot, lenyűgöző kijelzőt, és saját kameratechnológiát kínáltak. Ezek az újdonságok lázba hozták a piacot.






Miért veszítették el a Sony helyüket?
1. Nehezen követhető modellpaletta
A különböző szériák (Z, XZ, X, 1, 5, 10) gyakran összemosódtak a kommunikációban, így a vásárlók nehezen tudták, mi a valódi előrelépés.
2. Rossz ár/érték stratégia
Prémium árazás, de hiányzó erős marketing, különösen az európai és magyar piacokon – kevés bolti jelenléttel.
3. Hardver + szoftver diszkrepancia
Kiváló kameramodulok, de az utófeldolgozás nem érte utol a Samsung vagy Google szintjét.
4. Hiányzó ökoszisztéma
Az Apple és Samsung széles körű eszköz-integrációja mellett a Sony csak szűk rétegeket célozhatott (PS, Alpha, stb.).
A visszavonulás jelei
➤ Európa:
Az Xperia 1 VII már nincs elérhető európai hivatalos csatornákon, beleértve Magyarországot is. Ugyanez vonatkozik Németországra, Franciaországra, Spanyolországra, az Egyesült Királyságra.
➤ Technikai hibák:
Az Xperia 1 VII esetén előfordultak random leállások és újraindulások, emiatt ideiglenesen le is kellett állítani a japán értékesítést – Sony bocsánatkérés követte.
➤ USA és Japán:
Az USA honlapján már egyáltalán nem listáznak Xperia-kat, a 1 VI sosem jelent meg ott hivatalosan. Japánban a Google Pixel már megelőzte, Sony nem tartozik az első öt gyártó közé.
➤ Kivitelezés:
A prémium mobilok gyártásának egy részét is külső beszállítóknak adták – ami már nem egy „otthoni”, minőségfókuszú döntést sejtet, hanem a mobildivízió fokozatos leépülését.
Mi a helyzet 2025-ben?
-
2024-ben még kapható volt az Xperia 1 VI, ám csak korlátozott régiókban.
-
2025-ben egyetlen új modell, az Xperia 1 VII jelent meg.
-
A Sony hivatalosan tovább támogatja a meglévő vásárlókat (szoftver és szerviz), de lényegi fejlesztést nem várhatunk.






Az új irány: komponensgyártás és licencelés
A Sony Mobile integrálva lett a Sony Electronics részlegbe – már nem céloz készülékgyártóként. Ehelyett:
-
Kameraérzékelőket,
-
Kijelzőpanelek,
-
Audiochipeket és egyéb komponenseket fejlesztenek B2B partnereknek.
Tehát lényegében a Sony a háttérből technológiai motor marad, nem pedig készülékgyártó.
Örökség, amit nem feledünk
Az Xperia-k több szempontból korszakalkotók voltak:
-
első vízálló prémium készülék (Xperia Z),
-
első 4K kijelzős mobil (Z5 Premium),
-
professzionális kameravezérlés (Pro-I),
-
szuperlassított videó (960 fps),
-
stílusos, kompakt formatervezés (Z1 Compact, X Performance).
Zárszó – a személyes búcsú
Az, ahogyan részt vettem az Xperia világának születésében, segített megérteni, mekkora technológiai potenciál volt mögötte. A Timescape, Bravia kijelzők, Cybershot és Walkman integrációk révén tényleg olyan érzésünk lehetett, mintha a jövőt tartanánk a kezünkben. Ma azonban az utolsó fejezet is bezárul: a Xperia márka egy mérföldkő, amit méltán érdemes megőrizni – még ha személy szerint kissé szomorú búcsú is ez egy régi álomtól.