A csuklóra viselhető okoseszközök – mint az okoskarkötők, az alapvető és a fejlett okosórák – piaca 2024 harmadik negyedévében szerény, 3%-os növekedést ért el 2023 azonos időszakához képest. Ez összesen 52,9 millió eladott egységet jelent, de az összesített adatok mögött egy összetett kép rajzolódik ki.
Az okoskarkötők mutatták a legnagyobb növekedést, 7%-kal emelkedve, és így elérték a 10,4 millió darabot. Ez a kategória 2020 harmadik negyedéve óta folyamatos csökkenést mutatott, így ez az első növekedési időszak azóta. A Canalys elemzői szerint a növekedést az új vásárlók erős kereslete vezérelte a feltörekvő piacokon, ahol az olcsó okoskarkötők egyre jobb hardverei megragadták az érdeklődést. Különösen népszerű modellek voltak a Xiaomi Smart Band 9 és a Samsung Galaxy Fit3, amelyek jól teljesítettek Latin-Amerikában és az EMEA-régióban (Európa, Közel-Kelet és Afrika).
A Xiaomi különösen figyelemre méltó teljesítményt nyújtott, és immár szinte fej-fej mellett áll a piacvezető Apple-lel, mindkét gyártó 8,5 millió darabot szállított, ami 16,1%-os piaci részesedést jelent. A Xiaomi sikereit több tényező is erősítette: a Redmi Watch 5 sorozat széles körű népszerűsége, valamint a Xiaomi Watch S széria, amelynek szállításai éves szinten 70%-kal nőttek. Ugyanakkor az Apple és a Xiaomi eredményei között jelentős különbségek vannak az árbevételben. Míg az Apple a teljes piac értékének 40%-át tette ki (10,9 milliárd dollár, ami 5,6%-os növekedést jelent), addig a Xiaomi mindössze ennek egytizedét érte el, 4%-ot. Ez részben annak köszönhető, hogy a Xiaomi termékkínálata az elérhetőbb árú eszközök irányába mozdult el, ami az átlagos eladási ár (ASP) 9%-os csökkenését eredményezte. A Xiaomi ASP-je jelenleg a legalacsonyabb szinten van 2021 első negyedéve óta.
Eközben az érettebb piacok, mint például Észak-Amerika, továbbra is kihívást jelentenek az iparág számára. Még az Apple is csökkenő keresletet tapasztal idősebb modelljei iránt, míg a Fitbit piaci részesedése tovább zsugorodik. Azok a fogyasztók, akik fejlettebb okosórákat használnak, egyre kevésbé érzik szükségét annak, hogy frissítsenek, mivel a gyártók nem kínálnak számukra elég meggyőző új funkciókat az új modellekben.
Jack Leathem, a Canalys kutatási elemzője szerint az okosórák – bár a szállításoknak csak 35%-át adják – a teljes piac értékének 74%-át képviselik, így kulcsszerepet játszanak a prémium termékek kínálatának bővítésében és a vásárlók hosszú távú hűségének megőrzésében. Ahhoz, hogy a gyártók versenyképesek maradjanak, folytatniuk kell a hardverek és szoftverek fejlesztését, például gépi tanuláson alapuló elemzések, kettős processzorarchitektúra, illetve fejlett alváskövetési funkciók bevezetésével.
Az iparág számára egyértelmű, hogy a jövőbeni siker a folyamatos innováción és a vásárlói élmény további javításán múlik.