Ahogy a globális mobilipar egészében, úgy a világ legnagyobb okostelefon-piacán is viszonylag lassú, de határozottan stabil ütemben zajlik a növekedés. A Samsung jelenléte Kínában gyakorlatilag elhanyagolható, mivel a Vivo ismét megelőzte az Apple-t, a Huaweit, a Xiaomit és a Honort, ezzel megszerezve a régió eladási koronáját.
Az International Data Corporation (IDC) becslései szerint Kínában a 2024-es harmadik negyedévben összesen 68,8 millió okostelefont szállítottak le, ami 3,2 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. Ez a negyedik egymást követő negyedév, amely során a piac növekedését nagyrészt a helyi szereplők hajtják.
Néhány márka jelentős előrelépése… mások stagnálása mellett
A Vivo 21,5%-os növekedést ért el az eladási adatai alapján a 2023-as harmadik negyedévhez képest, ezzel megőrizve domináló pozícióját, amelyet a 2024-es második negyedévben szerzett meg. Érdekes módon a Huawei a második helyről az utolsó fokozatra csúszott vissza a harmadik negyedévben, de 42%-os növekedést mutatott az eladások terén a 2023-as harmadik negyedévhez képest.
Eközben az Apple nem is volt jelen Kína öt legnagyobb okostelefon-gyártója között a 2024-es második negyedévben, így a harmadik negyedévben elért második helye meglepő eredménynek számít. A nem túl kedvező hír, hogy a kínai iPhone eladások 0,3%-kal csökkentek a 2023-as harmadik negyedévhez képest, ami azt jelzi, hogy az iPhone 16 sorozat körülbelül annyira népszerű, mint az iPhone 15 család, de semmiképpen sem népszerűbb.
Mit tartogat a jövő az Apple és versenytársai számára?
Ez egyértelműen egy rendkívül versenyképes piac, ahol a jövőben is kiegyenlített küzdelmek várhatóak. Ha az Apple lépést akar tartani kínai riválisaival, az iPhone 17 sorozatnak és különösen az iPhone SE 4-nek valami új és innovatív megoldást kell kínálnia. Ellenkező esetben nehezen tudja majd visszatartani a Huaweit, amely lényegében a halál küszöbéről tért vissza erősebben és ambiciózusabban, lenyűgöző hajlítható portfólióval, amely már tartalmazza (mások mellett) a világ első háromszoros hajlítható modelljét.
A Xiaomi és a Honor fenyegetéseit sem szabad figyelmen kívül hagyni. Az előbbi cég a prémium szegmensben kíván “túllépni a határokon”, miközben megőrzi költséghatékony fókuszát, míg az utóbbi márka uralja a hatalmas (bár nem túl nyereséges) 100-200 dolláros ársávot.
A Vivo és a Honor, természetesen, kulcsfontosságú helyi előnnyel bír az Apple-lal és globális előnnyel a Samsung-mal szemben, a rendkívül megfizethető hajlítható prémium termékeikkel, amelyek egyre népszerűbbek Kínában (és sok nagy európai piacon is).
Mindezeket figyelembe véve nem meglepő, hogy a világelső Samsung nem tudja növelni a jelenlétét Kínában olyan túlzottan drága készülékekkel, mint a Galaxy S24 Ultra, Z Fold 6, és hamarosan a Z Fold Special Edition. Éppen ezért teljesen érthetetlen, hogy a cég miért nem tervezi a Galaxy Z Fold FE piacra dobását a közeljövőben.