Az Apple-t és üzletét kezdik alapjaiban megingatni. Legalábbis az Európai Unió piacán. A digitális piaci törvény (DMA) következtében a vállalat ökoszisztémája gyökeres változáson megy keresztül. Az Apple-nek most először meg kell engednie, hogy a platformján elinduljon a verseny.
Eddig az egyetlen legális módja az alkalmazások iPhone-ra vagy iPadre való letöltésének az volt, hogy az App Store-ban kerestük őket. Idén márciustól azonban az EU-ban a felhasználóknak lehetőségük lesz arra, hogy harmadik féltől származó áruházakból töltsenek le és használjanak alkalmazásokat. Ez a funkció az iOS 17.4 frissítés megjelenésekor lesz elérhető.
A frissítés telepítése után az EU-ban élők egy alternatív alkalmazásboltot állíthatnak majd be alapértelmezettként. Ezek a változások nem csak az App Store-t érintik. A felhasználóknak ki kell majd választaniuk az alapértelmezett böngészőjüket is, amely eddig a Safari volt. Bár ezt már most is eldönthetik, a választás módja lesz az, ami újdonságként hathat majd. Ezen kívül a felhasználóknak lehetőségük lesz kiválasztani az alapértelmezett fizetési opciót is.
Míg mindez az EU-tagországok felhasználói számára történik, addig a többi régió felhasználói számára szinte semmi sem változik. A kulcsszó a “majdnem”, mivel a cupertinói cég legalább egy változást bejelentett a világ többi felhasználója számára is.
Milyen következményekkel jár ez az Apple, a fejlesztők és a felhasználók számára?
Az Apple ökoszisztémája soha nem látott módon nyílik meg, ami fokozott kockázatot jelent a felhasználók adatvédelmére és biztonságára nézve. Például nagyobb az esélye annak, hogy harmadik féltől származó alkalmazásbolton keresztül töltsenek le rosszindulatú szoftvereket.
A kapcsolódó kockázatok egy részének minimalizálása érdekében az iOS 17.4 bizonyos biztosítékokat vezet be. Az egyik ilyen lesz az új piacterek hitelesítése. Az amerikai cég szerint a hitelesítés a terjesztési csatornától függetlenül minden esetben előfeltétel, a felhasználóknak pedig közvetlenül is meg kell majd erősíteniük, hogy új alkalmazás boltot kívánnak telepíteni.
A cupertinói cég csütörtökön bejelentett új üzleti feltételeinek azonban nem lehet maradéktalanul örülni, mivel egy új díjat (Core Technology Fee) vezet be annak biztosítására, hogy továbbra is jutalékot szedhessen az alternatív boltokban terjesztett appok után.