A Counterpoint Research Market Monitor Service legfrissebb jelentése szerint az európai okostelefon-szállítások 11%-kal csökkentek 2023 harmadik negyedévében. Nyugat-Európa 8%-kal csökkent, ami enyhe fellendülést jelez az előző negyedévi 14%-os visszaeséshez képest. Kelet-Európa azonban 15%-kal csökkent a folyamatos gazdasági és geopolitikai kihívások miatt.
A teljes piacot nézve Harshit Rastogi kutatási elemző elmondta:
2023 harmadik negyedévében 2011 óta a legalacsonyabb okostelefon-szállítások voltak a harmadik negyedévben. Néhány OEM-nek azonban sikerült megvetnie a lábát a piacon, például a Transsion márkáknak, a TECNO-nak és az Infinixnek (különösen Oroszországban), míg a HONOR jól teljesít Nyugat-Európában. Még ha a vezető szereplők piaci részesedése nem is változik, a kínai OEM-gyártók egymással is harcolnak
A kilátásokkal kapcsolatban Jan Stryjak társigazgató a következőket mondta:
Bár a piac tovább csökkent, az olyan jelentős bevezetések, mint az iPhone 15 sorozat és a Samsung ötödik generációs összehajtható készülékei enyhítették a visszaesést. A visszaesés üteme lassul, és bár egyelőre nem tartunk a növekedéshez való visszatéréstől, optimisták vagyunk az év erős negyedik negyedévi befejezésével kapcsolatban. A gazdasági körülmények azonban továbbra is kemények, és az emberek minden eddiginél tovább tartanak a készülékeikhez. Ezért arra számítunk, hogy a piac belátható ideig visszafogott marad.
A Samsung éves szinten 15%-kal csökkent, és 2011 óta a legalacsonyabb harmadik negyedévi szállítást érte el. A visszaesést enyhítette az új hajtogatható készülékeinek bevezetése, amelyek meleg fogadtatásban részesültek a régióban.
Az Apple annak ellenére érte el a legmagasabb, 24%-os harmadik negyedéves részesedését, hogy éves szinten 3%-kal csökkent, és 2014 óta a legalacsonyabb harmadik negyedéves kiszállításokat érte el. Az OEM valószínűleg a következő negyedévben is vezetni fog az iPhone 15 széria felhalmozott frissítési keresletének köszönhetően.
A Xiaomi 13%-kal esett vissza a 2023. harmadik negyedévben, de továbbra is a kelet-európai piac vezető szereplője maradt, 35%-os részesedéssel. A márka néhány nyugat-európai piacon (például Finnországban) is visszalépésekkel szembesül az orosz piacon való folyamatos jelenléte miatt.
A HONOR volt az egyetlen olyan márka az első öt között, amely éves szinten növekedett, közelítve a Huawei-től való leválása előtti szintekhez, és belépve az első ötbe. A márka valószínűleg piaci részesedést vesz át más kínai OEM-gyártóktól (például az OPPO-tól).
A Transsion márkák, a TECNO és az Infinix 192%-kal, illetve 518%-kal nőttek a régióban, és mindkettő elsődleges piaca Oroszország. Az elkövetkező negyedévekben a kínai OEM-gyártók közötti verseny fokozódni fog, még akkor is, ha a párhuzamos import fenntartja a Samsung és az Apple piacát.
Az OPPO bizonytalanságai a régióban tükröződtek a szállításaiban, amelyek 23%-kal csökkentek éves szinten. Kelet-Európa azonban 27%-os növekedéssel korlátozta a márka regionális visszaesését. Az elkövetkező negyedévekben a márka valószínűleg több problémával fog szembesülni Nyugat-Európában.