A gazdasági visszaesés súlyosan érinti a globális okostelefon-piacot, amely továbbra is csökken – az idei első negyedévben közel 20%-kal, majd a második negyedévben 6,6%-kal esett vissza a TrendForce adatai alapján.
A 2023-as év rosszul indult – a második negyedévben gyártott 272 millió okostelefon, hozzáadva az első negyedévi gyártáshoz, összesen 522 millió darabot tesz ki az idei első félévben. Ez 13,3%-os csökkenés 2022 első hat hónapjához képest.
A különböző vállalatokat ez különbözőképpen érintette. A Samsung még mindig az élen áll 53,9 millió legyártott készülékkel (12,4%-kal kevesebb, mint az első negyedévben) és alig 20% alatti piaci részesedéssel. Természetesen az új Galaxy Z összecsukható készülékek csak a harmadik negyedévben érkeztek, így még nem látjuk a hatásukat, de a Galaxy S23 sorozat lassú eladásai mellett ez nem biztos, hogy elég lesz.
A második negyedév hagyományosan az Apple leggyengébb negyedéve – közvetlenül a nagy iPhone-bemutató előtt van, így a legtöbben még kivárnak, hogy az új vagy a régi modellt kedvezményesen szerezhessék be. Az Apple az új generációval kapcsolatban gyártási problémákkal küzd, így a 3. negyedév sikere nem garantált. A TrendForce előrejelzése szerint lehetséges, hogy az Apple megelőzi a Samsungot, és megszerezheti az első helyet, ha az iPhone 15 széria felülmúlja a várakozásokat.
A Xiaomi 32,1%-kal növelte a termelést az első negyedévhez képest, összesen 35 millió darabot (ez tartalmazza a Xiaomi, Redmi és Poco telefonokat). Ez lehetővé tette, hogy megelőzze a rivális Oppo-t a harmadik helyért folytatott csatában.
Az Oppo (beleértve az Oppo, Realme és OnePlus telefonokat) a negyedik helyre esett vissza annak ellenére, hogy 25,4%-kal nőtt, összesen 33,6 millió legyártott okostelefonnal. A vállalat erős teljesítményt nyújtott Délkelet-Ázsiában és más piacokon, ami a harmadik negyedévben is erős maradhat, így szoros lesz a verseny a Xiaomival.
Nagyobb felfordulás volt, hogy a Transsion (Tecno, Infinix, itel) először került be a Top 5-be, és kiszorította a Vivót. A vállalat belépése a közép- és felső kategóriás piacra részben ennek a sikernek köszönhető. Az első negyedévről a második negyedévre történő összehasonlítás hatalmas, 71,9%-os növekedést mutat.
Ami a vivo-t (vivo, iQOO) illeti, amely most a hatodik helyen áll, egy viszonylag kis (de még mindig pozitív) 15%-os növekedést követően 23 millió darabra növekedett (a Transsions 25,1 milliójával szemben).
A 2023-as év első fele az elmúlt 10 év legalacsonyabb pontja a globális okostelefon-gyártásban. Egyelőre jövő évre sem néznek ki rózsásan a dolgok, a TrendForce csekély, 2-3%-os éves növekedést prognosztizál.