A Google szerint a Privacy Sandbox Beta olyan új API-kat biztosít, amelyek nem használnak olyan egyedi azonosítókat, amikkel nyomon követhető a felhasználói tevékenység az alkalmazásokban és a weboldalakon. Azok az alkalmazások, amelyek részt vesznek a bétaverzióban, használhatják ezeket az API-kat a releváns hirdetések megjelenítésének és hatékonyságának méréséhez.
A bétatesztre kiválasztott eszközökön a „Beállítások” között elérhető lesz egy Privacy Sandbox menüpont, ahol a felhasználók elolvashatják a részvétellel kapcsolatos szabályokat, illetve áttekinthetik a Topics API által meghatározott legfontosabb érdeklődési témaköröket a releváns hirdetések megjelenítéséhez. A bétateszt kezdetben csak néhány eszközön lesz csak elérhető, idővel azonban fokozatosan bővítik majd ezen eszközök listáját.
A Google Privacy Sandbox projekt hasonlít az iOS 14.5-ben bemutatott App Tracking Transparency (ATT) Apple szabványához, ami megköveteli az alkalmazásfejlesztőktől, hogy kizárólag a felhasználók hozzájárulásával kövessék nyomon egyedi azonosítókkal a felhasználók online tevékenységeit. A mostani bétateszt egy szélesebb kezdeményezés része, amelynek célja, hogy 2024-ig fokozatosan megszüntesse a harmadik féltől származó cookie-k használatát a Chrome böngészőben. Mindehhez a Google egy gépi tanuláson alapuló technológiát vesz igénybe, ami lehetővé teszi a decentralizált eszközök használatát. Míg jelenleg az Android eszközök használata során egyedi azonosítók vannak hozzárendelve a felhasználókhoz, addig a Privacy Sandbox-szal korlátozásra kerül az ilyen fajta információmegosztás, miközben támogatják a személyre szabott hirdetéseket.
A Google azt reméli, hogy ezzel a technológiával egyensúlyt tud teremteni az adatvédelem és a személyre szabott hirdetések között, ugyanis az Apple megközelítését nem tartja életképes megoldásnak. Az Apple ATT szabványa mástól sem kapott igazán jó kritikákat, a Lockdown Privacy például „funkcionálisan haszontalannak” nevezte a harmadik féltől származó nyomkövetőkkel szemben. A Financial Times 2021. decemberi jelentésében pedig arról számoltak be, hogy az alkalmazások továbbra is követik az iOS felhasználók adatait, bár meglehet anonimizált módon teszik mindezt.
(NKI)