A mobilkészülékek a digitális marketing nélkülözhetetlen eszközeivé váltak. A mobilokon végzett Google keresések már hosszú évekkel ezelőtt maguk mögött hagyták az asztali lekérdezéseket, és manapság a legtöbb cégtulajdonos bátran feltételezheti, hogy leendő és meglévő ügyfeleinek nagy része (vagy kizárólag) mobilkészülékeken talál rá márkájukra az interneten.
Ez alapján nem meglepő, hogy a Google éveket töltött a mobil-első indexelés bevezetésével, ami azt jelenti, hogy a mobilos verziójuk alapján rangsorolja a weboldalakat a találatok között, nem pedig az asztali verziók szerint.
Szóval mit tehetünk annak érdekében, hogy webhelyünk eleget tegyen mind a keresőmotorok, mind pedig a felhasználók elvárásainak? Ebben segítenek az alábbi bevált taktikák.
1. Optimalizáljuk webhelyünket az összes gyakori képernyőméretre
Manapság temérdek különböző mobileszköz van forgalomban, amelyeknek képernyőfelbontása jelentősen eltérhet egymástól. Az utóbbi években például többen is kipróbálták az összehajtható kijelzőjű készülékeket. Mégis muszáj biztosítanunk, hogy webhelyünk oldalai valamennyi népszerűbb képernyőn helyesen jelenjenek meg.
A Google Analytics felületén ellenőrizhetjük, hogy milyen mobilmodellekről látogatják leggyakrabban webhelyünket a felhasználók, hogy első sorban (de nem kizárólag) ezekre optimalizálhassuk tartalmainkat.
A reszponzív mentalitás a webdesign egyik legfontosabb elve. A reszponzív webhelyek automatikusan igazodnak ahhoz a képernyőmérethez, amin épp megtekintik őket. Ez minden webhelyen hasznos, de nélkülözhetetlen azokon, amelyeket a felhasználók előszeretettel látogatják mobilkészülékeikről.
A mobilhasználók tábora folyamatosan nő, ezért muszáj figyelembe vennünk őket webhelyünk kialakítása során. Ha egy webhely tartalmai nem felelnek meg a reszponzív elvárásoknak, akkor rengeteg forgalomtól és bevételtől eshetünk el.
2. Egyszerűsítsük a webhely használatát mobileszközökön
A reszponzív design nem elég ahhoz, hogy egy webhely mobilbarátnak számítson. Ellenőrizzük webhelyünk mobilos verzióját és győződjünk meg róla, hogy megfelelő felhasználói élményt kínál-e. Íme néhány fontosabb kérdés, amit meg kell válaszolnunk:
Elég nagy a webhely betűmérete? Ha a felhasználóknak hunyorítaniuk kell az olvasáshoz, akkor nagyobb méretre lesz szükség.
Mekkora helyet foglalnak el a címek az oldalakon? Érdemes rövid, tömör címekre törekedni, amik nem veszik el az összes képernyőfelületet a többi tartalomtól.
Milyen könnyű átfutni az oldalakat? Az olvashatóság érdekében használjunk alcímeket és osszuk szöveges tartalmainkat rövid bekezdésekre, illetve felsorolásokra.
Egyszerűen használhatók a navigációs menük és a CTA gombok? Semmi sem bosszantóbb annál, mint amikor az ember egy túlságosan kis méretű gombra próbál meg rábökni, de végül valami másra sikerül.
Milyen egyszerű rátalálni az összes tartalomra? Ne rejtsük el a tartalmakat az oldalak legalján – egy jó mobilos webhely letisztult, rendezett és akadálymentesen használható.
3. Ügyeljünk a webhely sebességére
A Google mind az asztali, mind a mobilos webhelyek rangsorolásakor figyelembe veszi azok sebességét, azonban első sorban nem ezért kell biztosítanunk, hogy webhelyünk a lehető leggyorsabban működjön minden készüléken.
A helyzet az, hogy a felhasználók többsége csupán néhány másodpercet hajlandó várakozni az oldalak betöltésére, mielőtt bosszankodva visszatérne a többi Google találat közé, hogy egy másik webhelyen nézelődjön tovább.
A webhely oldalainak sebességét a Google PageSpeed Insights eszközzel érdemes ellenőrizni. Ajánlott továbbá odafigyelni az eszköz által felsorolt javaslatokra is, amelyek segíthetnek felgyorsítani webhelyünket.
4. Írjunk gyorsan elolvasható tartalmakat
A mai rohanó világban azok a tartalmak kapják a legtöbb figyelmet, amelyeket az emberek gyorsan elolvashatnak. Sokaknak nincs idejük 15-20 perceket tölteni egy-egy hosszabb cikk böngészésével, ezért olyan tartalmakat kell kínálnunk nekik, amik minél hamarabb a tárgyra térnek, és nem is kanyarodnak el attól.
Fontos továbbá, hogy rövid bekezdéseket használjunk. Ez különösen az olyan látogatók dolgát könnyíti meg, akik szeretik gyorsan átfutni a tartalmakat, hogy mielőbb rátaláljanak a számukra fontos információkra.
Egy, a cikk elején elhelyezett rövid, pontokba szedett összefoglaló segíthet kiemelni a lényeget azok számára, akik tényleg sietni szeretnének. Ez csökkenti a visszafordulások számát, és részletesebb olvasásra is ösztönözheti a látogatókat.
A hosszabb cikkekhez egy kattintható tartalomjegyzéket is mellékelhetünk, amelyekben a legfontosabb címsorokat láthatják az olvasók.
5. Válasszuk ki okosan a webhelyre feltöltött képeket
A képek a mobilmarketing nélkülözhetetlen elemei, de vajon milyen képeket érdemes használni a mobileszközökön?
Erre a kérdésre nem létezik egyetlen meghatározó válasz. A megfelelő képek kiválasztása a tartalmakkal vagy kampánnyal elérni kívánt céloktól és a célközönségtől is függ. Szükség lehet például stock fényképekre, animációkra, mémekre és így tovább. Ezt tehát mindig az adott igények diktálják.
Érdemes ezeket a képeket modern, webre optimalizált formátumokban feltölteni, illetve úgynevezett „lusta betöltést” alkalmazni, hogy kevésbé lassítsák le az oldalakat a felhasználók számára.
Van azért néhány általános tanács, amiket a képek jellegétől függetlenül érdemes megfogadni:
Mindenekelőtt győződjünk meg róla, hogy a kép kisebb kijelzőn is jól látható legyen. Kerüljük az összetettebb designokat és a kisméretű szövegeket.
E mellett tartsuk észben a fájlok méretét is, mert minden egyes letöltött kép adatforgalomba kerülhet a felhasználóknak. A nagyobb méretű fájlok hosszabb töltési időt is igényelnek (gyakran feleslegesen).
Ezen kívül mindenképpen csak olyan képeket használjunk, amik kapcsolódnak is kampányunkhoz. Ha egy új terméket szeretnénk népszerűsíteni, akkor használat közben is mutassuk meg azt a látogatóknak. Ha egy versenyről szeretnénk értesíteni az érdeklődőket, akkor a képeken szerepeljenek a díjak, és így tovább.