MojAndroid
(x) hirdetés

Kismértékben megbolydult a fotó-mikroblogok (aka. hipsterfotó appok) állóvize az elmút pár napban. Az eddig az Instagram egyeduralmával jellemezhető szubszcénában több dolog is történt, látszólag függetlenek, én mégis összakapcsolom őket egy huszáros gondolatrohammal, a végén pedig gondolkodóba esek: mire jó ez?

A száraz tények

  • Először is, az Instagram eltörte a Twitteren belüli közvetlen fotómegjelenítést;
  • a Twitter app hipster filterekkel, keretezés lehetőséggel, stb. frissült;
  • az Instagram app kapott egy kisebb ui faceliftet (iOS-en úgy hallom rosszabb a helyzet);
  • a Google pedig kitolta a korábban megvásárolt fotóapp, a Snapseed első Androidos verzióját. Az app jelenleg, 5 nappal a release után 100.000 és 500.000 install között áll valahol.

Az appok

Vessünk egy közelebbi pillantást az appokra! Jelzem: szubjektív pillantás lesz ez, mint ahogy, kedves olvasók, a saját gondolataitok és kommentjeitek is azok (lesznek). Ez így van rendjén, százszor leírtam: nem CNN vagyunk, hanem egy blog. (Sőt: egy Portál!)

A Twitter app, from where I’m sitting, úgy szar ahogy van. Amikor időnként ráveszem magam arra, hogy megnézzem, hogy áll éppen, a user journey-em általában a “hogy néz ez ki”, “mit csinál ez”, “na akkor uninstall” felkiáltásokkal van szegélyezve, archaikus, a képernyővel nagyon rosszul gazdálkodó felület, béna ux, ami nem hogy a Holo világában, de már Gingerbread alatt is öregnek nézett ki. Androidon az alternatív kliens helyzet szerencsére kifejezetten jó, a témában augusztusban írott cikkem óta még jobb, egészen sok nagyon jó független Twitter app érhető el. Nyilván a Twitter hazai pályán (mikroblog szolgáltatás, ugye) egyeduralkodó, ezzel együtt (vagy éppen ezért) nagyon szomorú, hogy a fejlesztés hiányosságait a cég izomszaggal próbálja egyensúlyozni, és igyekszik kiszorítani az alterntív kliens appokat – ez szánalmas, már középtávon ártani fog a Twitternek, és alapvetően változtatta meg a Twitter arculatát egy fasza feltörekvő, nyílt szolgáltatásról a szokásos “walled garden” setupra.

Ami a mostani gondolatmenet szempontjából fontos: a Twitter próbál ebben a kis walled garden-en belül megadni mindent a felhasználóinak, amit máshol elérnek – ennek legújabb lépése az Aviary (-szerű?) fotófilterek beépítése. Ha nagyon akarnád, a Twitterben megszerkesztheted, beeffektezheted, majd a Twitter saját képmegosztójára kitolhatod a kis hipszterfotódat, nem kell ide Instagram.

Az Instagram viszont itt van, és nem megy el. Minden tiszteletem Kevin Systrom-é, felvásároltatta magukat a Facebookkal, aminek egyenes következménye a fent említett Twitter-ellenes (persze igazából Twitter-felhasználó-ellenes) lépés, ami szintén könnyen jellemezhető a “walled garden” hozzáállással.

Az app felülete nem rossz, logikusan van felépítve és jól irányítja a felhasználót a tartalom fogyasztása felé, de engem nem tud nyugodni hagyni a gondolat, hogy mennyivel jobb, platform-konzisztensebb lehetne ez. Külön fájó, hogy a hónapokkal ezelőtt megjelent Jelly Bean új szolgáltatásait egyáltalán nem használja ki, a mostani frissítés előtt nem is emlékszem, mikor jött update az apphoz, pláne érdemi (funkcionális, és nem bugfix). Pedig gondoljátok el csak azt, hogy a JB kiterjesztett notifikációja, vagy egy jó kis Insta lockscreen widget mennyit dobhatna az Instán!

Végül pedig a Snapseed, az új gyerek. Szuperjó felület, amin millióféle tekergetési lehetőség van és mégse zavarodsz bele, szerintem oktatni is lehetne. Mégis rengeteg dolog hiányzik belőle. Az appot ennyire egybehegeszteni a Google+-szal jó dolog – lenne, ha a Google+ lenne az elsődleges megosztó platform, de sajnos nem az. Értem a Google próbálkozását, hiszen nekik a Google+-t kell tolni, nota bene: drukkolok nekik, mert funkcionálisan a Google+ most jobb, mint a Twitter, vagy a Facebook. Az emberek mégsem ott vannak, hanem Twitteren és Facebookon – na meg Instagramon. A megosztás bénaságán felül hiányzik nekem az Instagram féle fotóközösségi hozzáállás. Még ha akarnám, se tudnám csak a fotókat nézegetni, pedig adott esetben egy ismeretlenből csak a fotói érdekelnek, a többi Google+ rantje nem – ebben az Instagram abszolút győztes, a Snapseed pedig többnyire az Android saját fotószerkesztőjének a konkurenciája. A Snapseed védelmében viszont el kell mondjuk, hogy a Google+ feljövő platform, ami hirtelen és nagy meglepetéseket okozhat (javítsatok ki, de nekem ez a szociális hálózat piac egyre volatilisebbnek tűnik), márpedig ha átbillen a kritikus méreten, akkor a Snapseed hirtelen egy funkcionálisan domináló, és kellő felhasználóbázissal rendelkező alternatívává válik – nem szabad leírni tehát!

És persze Google-ről lévén szó gondolhatjuk, hogy a Snapseedet agilisan és gyorsan fogják továbbfejleszteni – a jelenlegi állapotot tekintve azt mondom, funkcionálisan ott van, közösségi oldalon viszont alig várom ezeket a fejlesztéseket!

És akkor a konklúzió

Felmerül a kérdés, hogy jó-e ez nekünk – és erre nekem két válaszom van.

Egyrészt a Snapseed kiadásakor az első reakcióm az volt, hogy “na b%!#, kezdődik előről a ‘melyik appra térjek át’ agonizálás”, amit anno a Picplz-Streamzoo-Insta triple constraint-ben is véghezvittem – az eredmény egy adag elveszett fotó, szétaprózott követőbázis, stb. Mert ha a Snapseed jó, én lennék a legboldogabb, ha áttérhetnék rá, és végre lenne valódi értelme Google+-t használni. (Azóta ez az értelem megjött a Google+ Közösségekkel.) Ugyanakkor persze az Instán van a – well, – a magyar Instagram közösség, ami nagyjából az a célközönség, akinek szívesen osztok meg fotót. Tehát hiába kocka, és korlátozott, és Facebook, és walled garden, az Instagramot nagyon nehéz otthagyni. És bár engem a legkevésbé sem érdekel, hogy a Twitteren most éppen egy vagy két klikk egy Instagram fotó megjelenítése (mert a Twidere-ben most is működik az inline preview), pontosan tudom, hogy mennyire fáj az Instagram ellenséges lépése egy csomó Instagram- és Twitter felhasználónak, és gondolom, hogy hasonló problémákat vetett fel nekik a dolog, mint nekem a Snapseed.

Mindent összevetve mégis azt gondolom, hogy ez egy jó piaci folyamat, és itt akkor keretet is adok a cikknek, hogy miért: azért, mert megbolydult a fotó-mikroblogok (aka. hipsterfotó appok) állóvize. Az Instagram eddigi fölényes egyeduralmát most egyszerre kettő másik, a Twitter és a Snapseed ostromolja, ez pedig azt hiszem olyan dolog, amit az Instagram eddig sosem tapasztalt: ők jöttek, láttak, meguraltak, sosem volt nekik tényező pl. egy PicPlz. Márpedig a komoly verseny a felhasználónak mindig jó, ez esetben mint látjuk azonnal: a Twitter válaszlépett, alternatívát ad. És ha rövidlátó vagyok, nekem már az WIN, ha az Instagram rátekint a Snapseed-re, rátekint a Twitterre, majd összekapja magát, és kiadja az app 4-es főverzióját, teljesen újratervezett ui-val, ami az Instagram hozzáállását és hozzáértését tekintve simán a piac legintuitívebb fotó app felülete lehetne.

Röviden tehát: begun, the war of social photo apps, has. És ez jó dolog!

(x) hirdetés
2012.12.12.

+