MojAndroid

Több, mint fél év telt el a Waze-ről szóló legutóbbi posztom óta, számos újdonság történt ez idő alatt az alkalmazással és a magyar közösséggel is, következő bejegyzésemben ezt ismertetem meg veletek. A bejegyzés megírására az indokot az Android Marketre felkerülült 3.0-ás verzió adta.

Néhány szóban összefoglalnám, mi is az, ami egyedivé teszi a Waze-t (ejtsd: “wéjz”) a navigációs alkalmazások piacán.

  1. Ez nem egy navigációs program :) Még. A hagyományos értelemben vett navigálás (ismeretlen helyre szeretnék menni az alkalmazás segítségével) még nem 100%-os, mivel Magyarország térképe még nincsen teljesen kész
  2. Igen, a térkép még nincs kész, hiszen azt a felhasználók készítik (hozzá kell tennem, igen nagy hatékonysággal). Viszont ebből ered az erőssége is: Ha nincs kész egy közeledben lévő út, vagy megváltoztak a kanyarodási szabályok, nem kell várnod rá féléveket, hogy megjelenjen a következő térképfrissítés (ha egyáltalán belekerül a következő frissítésbe), itt kijavítod pár kattintással a Waze oldalán található szerkesztőben és a következő frissítésnél, ami mostanában 2-3 hetente történik (a jövőben várhatóan ez lecsökken néhány napra), már fel is kerül a szerkesztésed a kliensbe.
  3. A hétköznapi ingázásodat segíti. Ha munkába mész, a gyerekért az óvodába, vagy a heti jógaórádra, a Waze megtalálja a leggyorsabb utat, sőt igyekszik kitalálni a célodat már induláskor (igen jó eredményességgel). A widget-e megmutatja, hogy pillanatnyilag mennyi időbe telne hazaérni /a munkahelyre érni, attól függően, hol is vagy, mekkora a dugó a szokásos útvonaladon.
  4. Csodálatos magyar női hang adja a turn-by-turn utasításokat. Watt25, feleségével közösen hozta létre a magyar hangutasításokat.
  5. Létezik egy magyar közösség, akik azért dolgoznak szabadidejükben, hogy minél hamarabb teljes értékű legyen a magyar térkép, segítenek az újoncoknak, üzemeltetik a Waze.hu oldalt és gőzerővel szervezik az első országos Wazer találkozót is.


Nézzük először miben is nyújt többet az új verzió!

Elsőre mindenkinek feltűnhet az újragondolt külső, amely letisztultabb, és ha lehet, még nagyobb az “aranyossági tényezője”.
A képernyő aljára két állandó gomb került, a bal oldalit megnyomva az alkalmazás menüje ugrik fel, a gombot oldalra húzva közvetlenül a navigációs menübe kerülünk, míg a jobboldali gombot megnyomva a jelentések menü jelenik meg, ezt a gombot elhúzva pedig torlódást jelenthetünk.

 

A 2.4-es verziókból már ismerős lehet a jelentési felület, illetve az kettészedett beállítási menü is. Az alkalmazás jellemzőit a beállítások alatt állíthatjuk, míg a saját adatainkat (“kedv”, közösségi szolgáltatásokhoz való hozzáférés, stb.) a “Személyes” menüpontban adhatjuk meg.

Lehetőség van a Waze-t regisztráció nélkül is használni, ekkor megkapunk minden adatot, de mi magunk nem tudunk jelenteni. A regisztráció után tetszőleges mértékben összeköthetjük a waze-t a facebook, twitter és foursquare azonosítónkkal, előző kettőre akár üzeneteket is küldethetünk a waze-zel, mondjuk, ha valamilyen közlekedési eseményt rögzítünk, míg a 4SQ-re becsekkolhatunk a kliensből is.

Az új felület kifejlesztésekor az elsődleges cél az volt, hogy a vezető figyelmét ne vonja el a vezetéstől, még akkor se, ha valamilyen, az úton lévő eseményt szeretne jelenteni.
A jobb oldali “jelentések” gomb megnyomásakor, vagy elhúzásakor rögtön tárolódik a pozíciónk, az eseményt kiválasztva pedig vagy megadjuk az adatokat, vagy a waze 10 másodpercen belül lekicsinyíti azt, hogy a vezetésre figyelhessünk.
Már a 2.4-es verzióban is feltűnt, és a 3.0-ás verzió is megörökölte a vezetés közbeni gépelés tiltását. Ha 15 km/h-nál nagyobb sebességgel haladunk, akkor a Waze nem enged szöveget gépelni a biztonságunk érdekében, csak akkor, ha utasként jelentünk (erre szolgál ilyenkor az “Utas” feliratú gomb). Ezt a beállítást a futtatás idejére megjegyzi, tehát nem kell minden egyes gépeléskor újból megnyomnunk a gombot.

A navigációs keresési sorba beírtakat ezentúl a saját Waze saját adatbázisán túl a Google, Bing, Foursquare adatbázisában és a telefon kapcsolatlistájában is kereshetjük.
A kliens az alapoktól került újraírásra, így előfordulhatnak még problémák egyes készülékeken, bár igen széleskörű beta-teszt előzte meg a kibocsájtást, egy-két probléma néhány telefontípuson már előkerült, a fejlesztők már dolgoznak a javításán.
Az újraírásnak köszönhetően az iOS és az Android alá készült verziók azonos alapkódon nyugszanak, így a jövőben a két platformra közel egyidőben érkezhetnek az újítások., amelyet 1 update/hónap-ban határoztak meg.

A klienssel párhuzamosan a szerver oldalon is jelentős változások történtek.
Az összes feldolgozó scriptet újraírták, így “kelt életre” a “célpont kitalálása” funkció is. A közeljövőben a kedvenc útvonalak megjegyzésén fognak javítani (Ha a munkába menet mindig megállsz a két sarokra lévő kávézónál, akkor azt az útvonalat fogja reggelenként javasolni)
A térképszerkesztő is új szakaszába ért, lényegesen egyszerűbb, intuitívabb kezelőfelületet kapott, és itt is számos fejlesztés lapul a Waze tarsolyában.

Mi a helyzet a Waze Magyarország Csoport háza táján?

Tudjátok, ők azok, akik egy éve már egyengetik a Waze dolgait itthon, ők rendezték tavasszal az iPod-os nyereményjátékot.
Nos, köszönik, jól vannak, olyannyira, hogy munkájukat elismerve a Waze Mobile Inc. meghívta néhányukat Párizsba, ahol a Európa 20 legtevékenyebb Wazerét látták vendégül egy meeting erejéig (A 20%-os magyar részvételi arány azért nem volt rossz.)


A képen balról jobbra: Watt25, PulsarXP, Wroadd, Yael(WazeHQ), Dror(WazeHQ), Railcar

Számos fejlesztésben vesznek részt, amelyeket a Waze a közeljövőben vezet be, és készülnek a tavaszi országos Wazer találkozóra is.
Az elmúlt fél évben megszületett a Waze.hu is, ahol a legfrissebb hírek mellett helyet kapnak a különböző, szerkesztést segítő leírások is, az újdonságokat, kishíreket a Facebook oldalukon teszik közzé, illetve itt lehet kérni a még térképről hiányzó települések felvételét is, ha nekünk ehhez nincs kedvünk.

A Waze használók száma nagyon megugrott 2011. novembere óta, így a pillanatnyi útvonaltervezés és a térképen lévő információk mennyisége is megsokszorozódott.

[video:http://www.youtube.com/watch?v=Y5DbhYE0jCs align:center]

Aki nem használja, vagy régebben próbálkozott vele, az adjon egy újabb esélyt neki, nem fog csalódni!

Udpdate: A 4SQ használóknak jó hír lehet, hogy újra megszerezhető a Road Warrior badge az Android alatt is, ha másért nem, akkor ezért érdemes feltenni (3 becsekkolás a kliensből “oldja fel” a bedge-t) Köszönet Readya-nak, hogy figyelmeztetett a mulasztásunkra! :)
Töltsétek le, közlekedjünk közösen!

Waze a marketen

Share to TwitterShare to Google PlusShare to LinkedInShare to EmailShare to Print
2012. 02. 02.
  • Watt

    Jó cikk lett!

    • wroadd

      Köszi Watt! :)

      • readya

        Szerintem beleírhatnád, hogy az új verzióban végre benne van a 4sq integráció és meg lehet szerezni a Road Warrior 4sq badge-et, ami korábban csak iPhone-ra volt elérhető. :-) Coolság

        • wroadd

          Jogos, beleírtam, köszi :)

    • pistok

      Amióta megjelent a 3.0 (figyelmeztetett a Waze :)), azóta azt használom.

      Egyetlen bajom van csak, hogy útvonaltervező módban mintha “térképezzük fel a kevésbé ismert utcákat is” módban lenne, levisz a 8. mellékutcába, ahelyett, hogy a forgalommentes főúton vinne.

      Amiért zseniális csak “úgy” használni, hogy több alkalommal mentett már meg a traffipaxtól. (Thx mindenkinek, aki használja a jelzés gombot!)

      • wroadd

        Ha ilyesmi történik, nyomj egy hibajelentést és ránézünk.

        • pistok

          Szia

          Megnéztem, nálam nincs bekapcsolva sem a főutak elkerülése és a gyorsabb az útvonaltervezés beállítása. Mégis jönnek a furcsa kanyarok. :)

          Összeszedek pár “furcsa” példát és jelzem.

          Pistók

          • wroadd

            köszi, akár FB-re akár a fórumra írhatod őket és megnézzük

  • k5.20

    Üdv,
    nekem is tetszik, de valamelyik nap a Rákóczi útról a Blaha felől érkezve az Astoriánál simán bevezényelt volna balra…
    A traffi jelzés nagyszerű, tegnap jeleztem egyet Szentendrénél, jött is a köszönet érte.
    Csak így tovább, de a fenti észrevételt jó lenne korrigálni.(Még a frissítés előtt volt ez, jó egy hete.)

    • wroadd

      Ilyenkor nyomj egy jelentést és megnézzük, hol lehet a gond.
      Érdemes megnézni a beállításokat is, mert a “Főutak elkerülése” illetve a “sütievés preferálása” cseles dolgokat tud csinálni, előfordulhat, hogy véletlenül bekapcsolódott.

  • hrgy84

    Elso kep alairasaban a 4sq helyett !SQ van…

    Erdekes cucc amugy, koszonjuk a cikket.

    • wroadd

      Javítottam, köszi!

  • vazze

    hááát… nem tudom. jó ötlet meg minden, de! kb 2 éve telepítettem először (5800, symbian) lassú volt, bugos volt, egyedül talán a badge miatt érdekelt :D bő fél éve droidon megint elővettem, kb egy az egyben a symbianos változat volt, megkockáztatom hogy még több buggal. javítgattam a térképet néha (itt nyugaton elég hiányos) ami talán meglepett hogy elég kevés adatforgalmat használt (~2mb 50km-re ha jól emlékszem) aztán jött a google a maps turn-by-turn navival, szerintem azóta hanyagolom is ezt a waze-t.

+