Statvasárnap: mobilpiac 2011-ben

A Strategy Analytics nekiült (a BGR jóvoltából pedig mi is tudunk róla), hogy egy rakás adatot (kormányzati statisztikákat és ilyesmiket) kollatálva összeállítsa a világ telefonpiacának 2011-es statisztikáját. Hangsúlyozom: telefon-, nem okostelefon-, ide azért kerül, hogy lássuk: ha kidugjuk a fejünket az okostelefon-ipar kellemes jacuzzijából, a kép egy kicsit más, mint idebenn.

2012-01-29-sa-mobile-phones-q42011.png

A statisztika szerint a Nokia még mindig (és magasan) a világ legnagyobb mobilgyártója: csökkenő tendenciával bár, de 2011-ben 417,1 millió eszközt adtak el, szemben a második helyezett Samsung 327,4 milliójával, és az Apple 93 milliójával. Ezzel a piaci részesedésük 2011 végén 26,9%, szemben megintcsak a második helyezett Samsung 21,1%-ával és az Apple (giggity) 6%-ával. Okostelefonos adatokon csüggő bloggereknek már ez is meglepő lehet, de azért erre nem kapnám fel a fejemet. Valami mégis szöget ütött bele. (Mármint a fejembe. Amit nem kaptam fel.) Miért fontos ez az adat?

Azért, mert ami ebből látszik, az az, hogy ha egy Nokia, vagy (a Nokia bénázását elnézve inkább egy) Samsung képes arra, hogy az olcsó feature phone részesedését konvertálja okostelefonos részesedésre, akkor gyakorlatilag mindegy, mit csinál az Apple, mert az okostelefonok piaca is a fenti értékeket fogja mutatni, és ez húzza majd magával az oprendszerek (Android, Tizen, WP) piaci részesedését is. Márpedig erre az okostelefon SoC-ek árának csökkenésével egyre inkább minden lehetőség adott, gondoljunk csak az 1 forintos szolgáltatói és egyéb belépőszintű okostelefonokra.

Más szóval: látszik, hogy milyen gyártói kapacitás-arányokról beszélünk. Mondhatnánk persze, hogy máshonnan nézve az olcsó okostelefonok ugyanolyan nyomott profittal dolgozó szegmens lesz, mint az olcsó feature phone-ok szegmense, az Apple-nak meg végső soron tökmindegy: ők (még ha rabszolgamunkát alkalmazva is) igen szépen keresnek egy-egy készüléken, attól, hogy a piac még nagyobb százalékát eszi meg egy konkurrens oprendszer, ők még mindig a legtöbbet kereső cég lesznek. Ami miatt mégis aggódhatnak az a piaci súly: gondoljuk el, hogy vajon a játékfejlesztők, alkalmazásfejlesztők akkor is szívesen fognak-e iOS-re fejleszteni (vagy éppen: kiemelt platformként kezelni azt), amikor mondjuk a piacnak csak 10%-át uralja majd az Apple platformja, és a piac 60-70%-át viszi az Android? Egyszerűsítve: mi lesz, amikor az iOS már csak harmadik, negyedik lesz a mobilplatformok között?

Hozadékosan azt is érdemes lesz megfigyelni, hogy mit tesz majd ez a paradigmaváltás a high end szegmensben. A mai butatelefon (feature phone) felhasználónak egy okostelefon vásárlása, amikor odajut persze, egy komoly döntés, vélhetően utánanéz, platformot választ. A platformválasztás pedig, mint tudjuk, tartós valami, aki egyszer tudatosan beválasztott egybe, nehezen fog váltani. (Mondom, okostelefonnál. Feature phone-nál nyilván tökmindegy, tudjuk telefon, smst, legyen rajta valami gagyi játék.)

A fenti váltás után a feature phone felhaszáló nem platformot fog váltani, csak upgradelni. A platformválasztás, tudattalanul, már megtörtént az 1 forintos telefonnal. Ha esetleg még appokat is vett a telefonjára, akkor pláne nehéz lesz őt a prémiumkategóriában váltásra sarkallni.

Magyarul: az, aki olcsó Androidos telefonnal kezdi anélkül, hogy tudná, hogy az micsoda (ilyen nagyon sok van már most is), annak a prémium szegmensbe váltás az lesz, hogy rájön: már Android felhasználó, ideje hát megnézni egy prémium Androidos készüléket. Kell ehhez persze az, hogy az olcsó Androidos telefonok ne elijesszék a felhasználókat az egész platformtól, de a mai hardverekkel erre szintén minden lehetőség adott.

És itt jegyzem meg azt is, hogy ez az ösvény ugyanúgy érvényes lehet a Windows Phone-ra, vagy a Badára (ha lesz belőle valami pár éven, mondjuk Tizen belül), mint az Androidra. Amiért az Android egy logikus jelölt, az a meglevő piaci dominanciáján kívül a platform olcsósága a gyártók felé: ha ma valaki olcsó okostelefont gyártana, az Android a legjobb választása.

Teljesen offtopik, de érdekes kérdés, hogy hova fér be itt a Blackberry, aki egyébként a listára se fért fel.

Vitatkoznál? Mondd el a véleményed a kommentekben!

Nyomkodj gombokat >>Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
, , , , , , , ,

About lipilee

Napközben project manager és architect, azon kívül apa, bringás, zenész, és blogger. Fő lelőhelye Hollandia, illetve Instagram és Twitter.
View all posts by lipilee →