Korábban már írtam a BikeRoute nevű alkalmazásról. Bringás lévén nagyon belelkesültem tőle, mert pont azt nyújtja, amire egy városi bringásnak szüksége van, (akkor még) azzal a hátránnyal, hogy mivel az alkalmazás által használt CycleStreets és Google Maps összeadva is csak Angliában, Amerikában, Kanadában nyújtott dedikált bringaút-tervező szolgáltatást, Magyarországon jobb híján a Google Maps alap, autós útvonaltervezőjét használta, ez pedig időnként nem túl ideális útvonalakat eredményezett.
Ez többé nem probléma: az alkalmazás a legutóbbi frissítéssel Magyarországon (és ahol nem elérhető Google bringaúttervező) a MapQuest tervezőjét használja a bringás útvonalakhoz, ez pedig, bár időnként még mellélő, már a létező kerékpárutak figyelembevételével tervez.
Ezt is figyelembe véve a legfrissebb BikeRoute főbb funkciói:
- Útvonaltervezés több opcióval: leggyorsabb, kiegyensúlyozott, legcsöndesebb, legrövidebb
- Navigálás Androidos (tehát telefonkönyvből kiválasztott) kontakhoz
- Jelenlegi pozícióról navigálás (“Innen, ahol most vagyok”)
- Útvonal lépésről lépésre kijelzése és hangos navigáció
- Közeli bringatároló keresése
- Leparkolt bringa pozíciójának kijelzése (hogy visszatalálj)
- Szintkülönbség diagram
Az útvonaltervezéskor az esetleges mellélövésnek nagyjából két oka van a fejlesztő, Jonathan szerint:
The MapQuest directions have only just started supporting cycle routes – I’d expect them to improve quite quickly. You can also help the process by marking cycle paths and the like on OpenStreetMap.org.
Vagyis:
- a MapQuest most kezdte csak el támogatni a bringás útvonalak tervezését, és néha még hibáznak, de várhatóan gyorsan fognak fejlődni a téren;
- az OpenCycleMap (az OpenStreetMap bringás layere) nem tartalmazza még az összes kerékpárutat – ezen viszont mi, a felhasználók is segíthetünk, hiszen az OpenStreetMap egy Wiki-szerűen, a közösség által is szerkeszthető térkép.
A múltkori cikkemben már röviden értekeztem az OpenStreetMap/OpenCycleMap szerkesztéséről: ez egy logikusan összerakott, minimális betanulással használható Flashes felületen történik, proof-of-concept jelleggel be is húztam a retek utcai bringaútszakaszt, amit tavaly nyáron upgrade-elt az önkormányzat a járdára felhordott-aztán-lekopott sárga csíkról rendesebb, szintben elválasztott bringaút-szakasszá.
Lényeg a lényeg: a BikeRoute szépen lassan itt, ká-európában is tökéletesen használható kerékpáros útvonaltervező alkalmazássá nőtte ki magát – a térképek folyamatosan bővülnek (ez rajtunk is múlik), a funkcionalitás pedig ott van mögötte. Ragmeg!