A Motorola igen jóhirű, nagynevű cég volt igen sokáig. Forradalmi technológiák kötődnek a nevéhez, mi több neki köszönhetjük magát a mobiltelefóniát is. Jómagam – sok motorola vásárlóhoz hasonlóan – igen hűséges vásárlójuk voltam, nem volt kérdés, hogy az új készülékemet kitől vegyem meg. A pénzügyi nehézségekre pedig az egyik igen frappáns válaszuk a motorola milestone készülékük. A hardverről túl sokat nem kell már elmondani, ismeri mindenki. Lássuk be, nem mai gyerekről van szó, több mint egy éves termék már. Ez, és a későbbi androidos készülékeik visszahozták a sírból az anya vállalatot, és ismét stabilizálták a céget a piacon. Ez egy rendkívüli sikertörténethez kezd hasonlítani, pedig nem az. A milestone kiadásakor már biztosra ígérték a 2.2 android froyo frissítést, (májusi bejelentéssel) méghozzá legkésőbb 2010 nyarán. Aztán eltolták szeptember 20-ra, októbere, végül annyit mondtak: év végén. Decemberben már 2011 első negyedévét jósolták, végül hivatalosan is bejelentették. Mindeközben már kiadták a szerviz hálózatnak, sőt a szolgáltatók már maguk gyúrják egy ideje. A hivatalos fórumokon őrjöngenek felhasználók. Ráadásul további csúszásokra kell számítani a világ több pontján (ázsiai, dél-Amerika (a történetben szereplő időpontok mind európára vonatkoznak.)) Az USA-ban tartották az őszi időpontot (meg nem erősített hírek szerint perközösségek alakultak, ez volt az ok), a további szériák pedig alapból 2.2-es androiddal jöttek ki. Mindenki számára világos volt mint nap, hogy azért nem jön korábbi készülékekre a frissítés, hogy az új termékek eladását erősítsék. Ezt én személy szerint nem tartom egy szép eljárásnak, de üzletileg érthető. (A motorolától nem ismeretlen az ilyesmi. Az A1200 sorozatban a kiadott készülék csak gprs kapcsolatra volt képes, de kiadtak egy verziót amelyik A1200E típusként az USA-ban került eladásra. Mint kiderült a két készülék teljesen ugyanaz, csak az “E” jelzés nélküliben le van tiltva az edge kapcsolódási lehetőség. Persze volt erre megoldás az internetről, de csak garanciavesztéssel) Egy biztos, a hivatalos tájékoztatás, és a termék portfólió szerint 2010-ben mindenképpen 2.2-vel kell rendelkeznie a készüléknek, hisz egyéb esetben megtévesztették a vásárlóikat. (Ennek a kérdésnek a tisztázása, és esetleges jogi felelősség megállapítása pillanatnyilag szakértőnél van, és várom tőle az eredményt.)
Az én türelmem viszont elfogyott! Előkerestem a hazai képviseletet, és egy rendkívül csalódott hangú levélben kértem tőlük számon a csúszást. A válaszukban egyetlen szóval nem kértek elnézést (egyébként a mai napig sem), de elmondták, hogy a szaküzletükben az elkészült frissítést felteszik nekem! Ezen álljunk megy egy kicsikét. A hivatalos szervizben van frissítés, de sem a hivatalos anyacégtől, sem honlapokon nem elérhető, az OTA módról nem is beszélve. De valójában létezik, csak nem adják ki! (nem akartam hinni a szememnek! Tehát bizonyítható a szándékosság!)
Kicsit erősnek éreztem ezt, és visszakérdeztem, hogy az OTA frissítés a minimum, miért nekem kéne elbaktatni a szervizbe? A válasz ellentmondást nem tűrő:
“Magyarországról egyenlőre nem működik az automatikus frissítés, csak a szerviz tudja elvégezni. ” Ez gyakorlatilag annyiból pontatlan, hogy máshol sem elérhető. De miért csak a szerviz? Válaszomban közvetlen linket kértem az update csomagra, mivel nekem munkaeszköz is a készülék, nem szívesen adom be vadidegen szervizekbe, vadidegen embereknek, ha nem muszáj. Ráadásul már elég régóta elvi kérdést csináltam ebből. Elvégre a készülékem független, és bizony dobozosan garanciával 100+ jó Magyar Mátyást fizettem érte. Elég jól fizető vásárlója vagyok (pontosabban voltam) a cégnek, és nem csak most.
Elvárom ugyanazt az határidős OTA frissítést, mint más gyártók felhasználói. (Ennyi pénzért, és a hűségemért pedig minimum erős ruha szaggatás, hamu a fejre, és hasonlók. Volt idő, amikor a penge mobilom szoftver gondját nem frissítéssel oldotta meg a képviselet, hanem új, dobozos készüléket adtak ott helyben, és ők kértek elnézést. Igen, ilyen is volt…)
Erre a levelemre a válasz:”A frissítéshez nincs link csak a szerviz tudja elvégezni.”
A továbbiakban felhívják a figyelmemet, hogy az OTA frissítés elindult, IMEI szám alapján küldik ki a készülékekre, és kénytelen vagyok kivárni, amíg sorra kerülök.
(rákerestem, nem tudom megerősíteni h. bármiféle frissítési folyamat elindult volna, aki erről bármit tud, kérem jelezze. Egyelőre nem tudom elfogadni a választ, de nem kizárt, hogy én tévedek)
Kollégám (szintén független milestone tulaj) feje ekkor váltott lilára, beült a kocsiba, és elment a szervizbe!
Nem hiszitek el: Még csak nem is tudták, hogy miről beszél.
Ezt egy nem olyan békés hangú levélben írtam meg a képviseletnek (ekkor adtam át szakembernek az ügyet a teljes levelezésünkkel egyetemben), melyben ezt számon kértem rajtuk.
A válasz több mint velős: “A * u. -i szervizpont hétfői nap folyamán megkapta a szoftvert, a frissítést el tudják végezni. ” Magyarul tisztában voltak azzal mindvégig, hogy a szerviz nem is rendelkezik a frissítéssel, mégis erőszakoskodtak. Egyszerűen az utolsó pillanatig le akarnak rázni! Ekkor váltam engesztelhetetlenné! Ugyanis ekkor még mindig kompromisszum képes voltam. Egy bocsánatkérés szerintem belefért volna bőven.
Ezzel ez a nagy nevű cég egy igen hűséges vásárlóját vesztette el, de ahogy olvasom csak egy vagyok az igen hosszú sorból. A Magyar képviselet mentalitása talán még az anyacégnél is arcátlanabb, és olyan szinten nemtörődöm, hogy hinni sem akarok a szememnek. (tényleg nem ilyen volt ez a cég, és a magyar képviselete sem.)
A motorola készülékei hagyományosan igen jók, és a maga hardveres valóságában ajánlható is. Ám a termék támogatás, a magyar szerviz hozzáállás, egyszerűen elképesztő.
Ennyi volna a történet. A szakértő előzetes véleménye alapján dől el, hogy forduljak e a fogyasztóvédelmi hatósághoz, mert ez már az ő asztaluk lesz. Az is bizonyos, hogy ha ilyen stádiumba kerül az ügy, az anyagcéghez is panasszal fordulok, mert szerintem ez a mentalitás náluk sem dívik. (Bár én már semmin sem lepődöm meg) Ha további fejlemény/előre lépés történik az ügyben, azt is megírom majd. Egy dolgot már most biztosra mernék venni: Erre készülékre biztosan nem lesz 2.3, de ha lesz is, a motorola terméktámogatási gyorsaságát ismerve, már nem ez a készülék lesz a zsebemben. De az is biztosnak tűnik, hogy az nem motorola lesz….
Friss:Kollégám jelezte: a szervizben feltették neki a froyo 2.2.1-et. Igaz adatvesztése volt, tehát valószinüleg nem update csomag ez sem, hanem teljes ROM csere.(?) A történet “szépségén” nem változtat már (pláne ha tényleg nem update csomag), de az igazsághoz hozzá tartozik.
Szerintem változatlanul gyalázat, hogy egy motorola léptékű/méretű cég ezt megengedi igy magának!