A PRTM nevű “management consulting” cég (nem is akarom tudni, mivel foglalkoznak) elemezte kicsit a jelenlegi Androidos piacot – hardver, szoftver, és időzítési szempontok alapján is. Elég érdekes dolgokat hoztak ki, bár már most előrebocsátom, hogy szerintem az Android piac még annyira felívelő fázisban van, hogy most vaskos következtetéseket levonni nem érdemes. Na lássuk.
- Az első QSD8250 chipsettel szállított Android eszközöknek 2008-ban 8 hónap volt az életciklusa. 2009-re (a MSM7227 chipset idejére) ez 4,5 hónapra csökkent.
- Az Androiddal eltűnt a gyorsak előnye. Mivel az Android nyílt, és többnyire ki is adják pl. egy Gingerbread forrását 1-2 héttel a hivatalos bejelentés után, igazából minden gyártó 16-20 hét alatt működő új verziót tolhat ki az eszközére. (Megj.: ennek persze elszigetelt esetekben ellentmond az új verziókkal kapcsolatos Google-féle favoritizmus a HTC, Motorola, illetve most a Samsung felé; de ezek is csak ideig-óráig késleltetik a piaci nyitást.)
- Jelenleg az Androidos eszközök (legalábbis a vizsgált minta) 77%-a Qualcomm chipsetet használ. A PRTM ezt a Microsoft és az Intel – “Wintel” néven elhíresült – egymásra találásával hozta párhuzamba, bedobva a köztudatba a “Quandroid” kifejezést.
A PRTM szerint a fentieknek lesz néhány érdekes következménye:
- A pörgős piac, a sebességgel kapcsolatos előny, és a sztenderd “Quandroid” platform miatt a telefongyártók marginja történelmi mélypontra, 8-10% körülre fog csökkenni. Ezt lehet, hogy néhányan nem fogják túlélni.
- A kis margin és az egyenplatform miatt a gyártóknak ki kell találni, hogyan különbözzenek a többiektől. Ez lehet terméktervezés, ui tervezés, alkalmazástervezés – a lényeg, hogy valahogy magukhoz kell kötni a usereket, ki kell tűnni.
- Mivel az ipart kvázi a Google látja el Androiddal, azok a gyártók, akik nem akarnak teljesen kiszolgáltatottak lenni a Big G-nek, kezdhetik keresni azt a másik mobil operációs rendszert, amivel ellensúlyozzák a portfóliójukban az Androidot. (Ezért pl. logikusnak tűnik, hogy a Samsung tolja a Badát, és abszurd módon a Windows Phone 7 és a WebOS túlélésének is ez lehet majd a mozgatórugója.)
- Mivel nagyon hasonlóak lesznek az eszközök, a gyártók sokkal nagyobb súlyt fognak helyezni a divatosságra. Ha technikailag nincs előnyöd, akkor érzelmi alapon kell magadhoz láncolni a felhasználót.
Az elemzés persze csalóka: az Androidos piac, bár már itt van 2 éve, még erősen felfutóélen van. Sok gyártó csak most nyitogatja az Androidos szárnyait, ezért abból, hogy most mi van, nem nagyon lehet szerintem hosszútávú következtetéseket levonni.
Alapvetően az elemzés abból indul ki, hogy a jelenlegi diverzitás a platformon meg fog szűnni, illetve teljesen a “Quandroid” felé fog tolódni, és ez nem feltétlenül van így. Ha csak a mostani állapotot nézzük, látjuk, hogy a Qualcomm mellett még legalább 3 nagyon erős versenyző van a platform piacon (Samsung, Texas Instruments, NVidia), ráadásul most pár napja lépett be egy negyedik mammut, a Broadcom a saját kétmagos chipsetjével — azt állítani tehát, hogy itt Quandroid lesz, valószínűleg erős túlzás. (És akkor még az Intel be sem szállt.)
Ezzel együtt sok igazság van abban, hogy a piacnak kell valamit kezdenie az egyenplatformmal. A differenciálódásra pedig a minél gyorsabb proci, minél szebb képernyő, és minél jobb design mellett pedig tényleg a custom ui lehet alkalmas, mint “olcsó” megoldás – ez pedig ui fragmentálódáshoz vezethet, ami nem feltétlenül rossz, lásd Sense.