A poszt folyamatosan frissül. Emiatt kaotikus és nem szépen szerkesztett. A poszt lehet, hogy lassan töltődik be, mert van benne sok külső video, doc.
Első előadó, Pintér Róbert érdekes statisztikákat mutat a mobilfelhasználásról. Izgalmas bevezető arról, hogy mire is használjuk a telefonunkat. Ki milyen telefont használ.
update: az előadás prezije:
Pintér Róbert – Álmodnak-e a telefonok elektronikus bárányokkal?
Nyomógombos vs. érintőképernyős telefon. Nem okostelefon és “átlagos telefon”. Így került be a magyar köztudatba a modern telefonok elnevezése. Magyarországon 100-200e embert érint az okostelefon piac.
1.1% iPhone, 0.1% android jelenleg Magyarországon az arány.
Átalakult az életünk. Nehezen vagyunk meg mobiltelefon nélkül. Mobiltelefonjainkkal magunkkal visszük a hálózatainkat.
Második előadó Menno Biesiot Hollandiából, a Sanoma mobil fejlesztési részét igazgatja.
Google keresés, pear, banana, grapefruit, apple. (nézzétek meg!)
Ők Hollandiában nem iPhone, vagy androidban hisznek, hanem abban, ami éppen vezet. Ha ez az android lesz majd fél év múlva, akkor azzal fognak foglalkozni. Demofilm a legújabb iPad alkalmazásról. És vége. Nem volt túl izgalmas.
Harmadik előadás, vagyis inkább beszélgetés. Motorola, Vodafone, Telekom képviselteti magát a porondon.
– okosstelefonokat nem ismerik, miért?
Suga János (Motorola): Az akompli (így mondják, hogy írják?) megjelenése a javaval volt az első izgalmas okostelefon próbálkozás.
Fülöp Gábor (T): Az okostelefonokat nem tudják annyira lekezelni az operátorok. A kisképernyős internetezés (magyarul okostelefon) sokkal drágább, mint a kis szappantartó a laptop mellé. Emiatt is sokkal elterjedtebb.
Horváth Norbert (Voda)t: Egyetért. Nagy probléma, hogy mennyit kell fizetni, mennyi adatot forgalmazunk. Az emberek 30e alatti telefont akarnak. Ez gát a terjedésnek.
FG: Az iPhone forgalmazásáért sokat tettünk. Az android most éledezik. Figyeljük, s igyekszünk minél többet behozni. A nyílt operációs rendszerek mutatják a jövőt. Ezeket a készülékeket jó áron, s nagy mennyiségben akarjuk behozni.
– Van-e más út az Motorola előtt, mint az android?
SJ: Milestone a vodánál, hamarosan a Pannonnál is elérhető. Tudunk-e lejjebb menni az árban a szolgáltatókkal szövetkezve. Nem az oprendszer a fontos, legalábbis még. Mi az androidra tettük le a voksunkat, de ez egy hosszú történet… Több platformon dolgoztunk, de most elkezdtünk fókuszálni egy platformra.
– Egyéb platformok is jönnek és vannak, mit tudtok beengedni, lehet-e ennyire figyelni? Mondtok-e egyszer álljt?
HN: A szolgáltatók ezt a fejlesztőkre bízzák.
FG: Nincs limit. Régen az operátorok fejlesztettek, ma az alkalmazásfejlesztők.
– iPad veszélyezteti-e az okostelefonokat?
FG: inkább a netbookokat veszélyezteti.
HN: Jó, mert a mobilinternet piacot kicsit felpörgeti.
SJ: A hordozhatóságnak van bizonyos határa, de a magyar piac árérzékeny.
– A mobilinternetezés visz mindent ma Magyarországon. Merre tovább? hogy lehetne rávenni az embereket, hogy másra is használják a telefont? Miben láttok fantáziát?
FG: A mobilinternet általában az e-mail, web nézés. Itt van azonban a mobiltévé is. A következő években fejlődni fog.
HN: Biztosan lesz más is, de a jövőben a mobilinternet lesz AZ Internet Magyarországon.
SJ: Előbb-utóbb a mobilszolgáltatóknak problémáik lesz az adatmennyiségekkel, hamarosan kinöjük a 3G hálózatokat. Az emberek fogékonyak a design-ra. HOgy néz ki a telefon, mennyibe kerül, s utána jön minden más.
– Mi a személyes kedvenc platform?
FG: Blackberry. A legjobb levelezésre.
HN: Két telefon van. Egy office, ez symbian, s otthonra egy androidos telefon.
SJ: Milestone.
Újabb beszélgetés: Vahl Tamás – NavNGo, Körmendi Domonkos – ustream, Kovács Tamás – LogMeIn
VT: A google maps, nokia maps kihívás, de a google piaca a reklám. A nokia eszközt ad el, mi pedig navigációt. Kérdés, hogy hogyan lehet bekerülni a motorolához, samsunghoz. Mi adjuk Nekik el, vagy más? Nem közvetlen velük (google, nokia) versenyzünk. Igyekszünk ezeken a területeken is megvetni a lábunkat, de számunkra más piac is van.
A mobiltelefon kevésbé az az eszköz, amit kirakok az ablakba, tehát az autóba beépített eszközök számunkra nagyno fontos piac. Tehát nem a mobiltelefon az egyetlen piac.
KD: A ustream egy hagyományos webes cégként indult. Kb. másfél éve kezdte kiegészíteni a mobil téma. A webes versenytársak most kezdenek megjelenni mobiltelefonon. Ha a körúton sétálunk és kigyullad a négyeshatos, akkor inkább telefonnal mutatjuk meg, mint laptop, webcam, mobilnet.
iPhone-ra 3 alkalmazás van, ez 2 millió letöltéssel rendelkezik. Androidon 2 alkalmazás van. Letöltés szám 350 ezer felett.
KT: Letöltésszámot nem tudok mondani. De van iPhone-ra vásárolható app, nem olcsó, de mégis a 30 legsikeresebb app között van. 30 dollár. WinMo-ra már van böngészőn keresztüli app.
– Kiből lesz jó alkallmazásfejlesztő?
KD: Ez az a pont, ahol versenytársak vagyunk. Az optimalizáció a legfontosabb. Játékfejlesztés irányából sokan érkeznek, sokkal kevesebben a web irányból. Folyamatos hiány van. Valamivel az átlag felett fejlesztenek.
VT: Nem azon múlik ki mire fejleszt, hanem, hogy mennyire jó. Hol vannak a fiatal, új dolgokat kitaláló emberek?
Nem az az érdekes, hogy hogyan jutok A-ból B-be, hanem hogy utam során mit csinálok. A piac elég kiszámíthatatlan.
/ki mért adja annyiért, amennyiért – unalmas rész/
KD: Az életünk egyre inkább a mobil eszközökre érkezik. Kedvenc alkalmazás az ébresztő.
VT: Kedvenc alkalmazás a Blackberrymen az e-mail.
KD: A mobiltévé nem konkurencia. Nálunk a felhasználók által generált tartalom a fontos, illetve a partnekre által sugárzott érdekes tartalom. A mobiltévével kapcsolatos kezdeti lelkesedést nem igazolták az eladásszámok, de az újabb készülékek viszont sokkal alkalmasabbak rá.
KT: Nincs kedvenc app. A facebook talán.
szünet
Játékfejlesztés
Sokan játszanak ma a telefonokon, de nem mindenki. Pl. én se vagyok akkora nagy játékos. Sajnos épp emiatt most nem annyira figyelek, elmarad a részletes beszámoló. A lényeg, hogy az ötleten alapul a sikeres játék. Azonban sokszor az appstore-ban is egy másolat jobban fut, mint az eredeti ötlet. A portolás platformok között költséges és nehéz, van azonban, aki már eleve így készíti az alkalmazásokat.
Dr. Forstner Bertalan Képzéstől a kutatásig címmel beszél főleg a maemóról. A BME-n az Amorg = Applied Mobile Research Group keretén belül megy a mobilfejlesztés.
Az ebéd nagyon finom volt, bár az asztalok szűkös száma igencsak megnehezítette az étkezést. Ebéd után kisebb pangás volt.
A helyszín:
[video: http://www.youtube.com/watch?v=aPVvRhV37A8]Eztán marketing beszélgetés következett. A beszélgetés lényege, hogy van jövője a mobil reklámnak. A Gowalla, 4square pl. remek marketing eszköz lehet egy-egy kocsmának, ha pl. aki a helyet legtöbbször látogatja, az ingyen sört kap, stb. Ennek ellenére érdekes, hogy sok nagy cég még elveti a mobil kampányt. Azonban nincs messze, hogy a hirdetők meg akarjanak jelenni a mobil piacon.
További videók:
[video: http://www.youtube.com/watch?v=HYORhU0w_bg]
Érdekes, hogy ez az első beszélgetés, amibe bevonták a közönséget is.
Év alkalmazása díjkiosztó.
iMind és Volll közös bkv kereső appja nyerte a fődíjat. Androidon az autokiller app készítője lett a Motorola Milestone tulajdonosa.
23000+ letöltés. Csak rootolt telefonon fut. Az alkalmazás lényege, hogy a telefon memóriája ne telhessen be, s így akár több nap után is pont olyan gyors marad a telefonja, mint bekapcsolás után.
Vallásháború
[video: http://www.youtube.com/watch?v=a7pSyF-jCBc]
[video: http://www.youtube.com/watch?v=PJA-ND9F3iE]Ezzel az érdekes vallásháborús előadással zárom a beszámolót. Remélem látható valami a felvételből, s érthető a szöveg, mert remek előadás volt, s kiváló befejezése a konferenciának (a számomra, mert még volt utána pár dolog, de sajnos nekem el kellett jönnöm).
Köszönet Doransyéknak a szervezésért, s hogy ott lehettem.