Hosszú hallgatás után, végre sikerült a gépem mellé ülni, és megfogalmazni a cikket, amit korábban ígértem nektek.
Kicsit több, mint egy hónapja, beplántáltam egy kis Google Analytics kódot az AndroidPortal.hu appba, hogy megnézzük, mit tudhat meg az alkalmazásával kapcsolatban a fejlesztő, ha igénybe veszi ezt, az egyébként ingyenes, szolgáltatást.
Market statisztikák
De mielőtt az Analytics-t megnéznék, megmutatom azt a szegényes információt, amit a marketen (ahol a programokat kell feltölteni) megtudhatunk az app használatáról. Számomra meglepően szegényes volt elsőre: kb. ugyan annyit látni, mint ha a végfelhasználó a marketet nézné (lásd screenshot).
Sőt! Attól kicsit kevesebbet, mert a kommenteket sem lehet elolvasni itt. Többet között ezért is örültem meg neki, hogy van részletesebb információk gyűjtésére is lehetőség.
Áttekintés
Az Google Analytics a mobile alkalmazások esetén is a normál web oldalaknál megszokott felületen mutatja be a használati eredményeket (már aki ismeri azt). Weboldalakhoz hasonlóan kis kód részleteket kell telepíteni az appba, ami gyűjti és továbbítja az információkat a Google szervereinek (Az információk természetesen névtelenül közlekednek. Visszaforgattam a kódot, hogy megbizonyosodjak róla!). Ezek alapvetően két fajták lehetnek:
oldal megtekintések: pl. a mi esetünkben a lista, és cikk részletező, valamint a beállítások és a névjegy oldalakat jelenti.
Egyéb események, mint pl. gomb megnyomás, url megnyitás: ilyeneket a menü opciókra, és a névjegyen szereplő linkekre tettem.
Az is befolyásolható, hogy mikor küldje el az infót a szervernek, amit én a feedek szinkronizálásához kötöttem, így külön, csak ezért nem kezd el internetezni.
Az eseményekhez persze minden fellelhető információt összegyűjt, úgy mint: földrajzi hely, internet szolgáltató, sávszélesség, képernyő felbontás, készülék típusa (sajnos ezt nem lehet lekérdezni), időpont, stb… Ebből lehet szép kimutatásokat csinálni.
Én a következőket tartottam izgalmasnak, amiről kicsit bővebben is írok:
- látogatói statisztikák
- android verziók
- képernyő méret
- internet / mobil szolgáltatók
- földrajzi elhelyezkedés
- tartalommal (oldalak, események) kapcsolatos kimutatások.
(A közölt adatok az elmúlt egy hónapra vonatkoznak.)
Látogatói statisztikák
Valójában minden értelmes statisztika a látogatók származásával függ össze tapasztalatom szerint. Ki, mikor, hányszor, hányadszor, honnan, stb… nézte az alkalmazás különböző részeit. Alant egy képernyő darabka, ami az elmúlt egy hónap forgalmát láthatjátok.
A kis helyi csúcsok általában ahhoz köthetők, hogy valami megjelenik a címlapon, vagy valami érdekes blog kerül fel. Pl. a hírhétfő mindig kis lokális csúcsokat okoz (köszönet érte!
- 7 928 látogatások
- 250 teljesen egyedi látogató
- 12 387 oldalmegtekintés
- 1,56 Átlagos oldalmegtekintés
- 00:02:46 Webhelyen töltött idő
- 46,43% Visszafordulások aránya
- 1,48% Új látogatások
(Megjegyzem, az oldalon eltöltött idővel valami gond van az AndroidPortal.hu appban. Próbálkoztam más alkalmazásokkal is, ahol ez jól működött. Itt gyakorlatilag nagyon kis valószínűséggel mutat értelmes adatot.)
Android verziók
A látogatói statisztikákon belül mélyebbre áshatunk különböző dimenziók mentén, pl az Android verziók alapján. Ez fontos lehet valakinek, aki most készül új alkalmazást írni, és azon töri a fejét, hogy 3-asnál magasabb API szintet írjon-e elő. Sajnos azt kell mondani, hogy még erősen az 1.5 uralja a magyar piacot.
Kíváncsian várom, hogy vajon mit hoz a nyár, amikorra elvileg a HTC és Samsung telefonok is megkapják a 2.1-et. (Főleg, hogy én is Hero felhasználó vagyok…) Érdemes lesz majd akkor visszapillantani erre az oldalra.
Képernyőfelbontás
Másik fontos kérdés lehet egy alkalmazás tervezése esetén, hogy milyen a cél készülékek felbontása. Pláne, ha grafikus programról van szó, pl. játék. A mi esetünkben a következő számok jöttek ki:
Sajnos ezen a ponton azt kell mondanom, nem a legjobban működik a statisztika. Legalábbis az 1.5-re fordított alkalmazások esetén torzít a méret (API Level 4-től már elvileg a tényleges felbontást látnánk itt). Utána jártam a neten és alább láthattok egy javított és egyszerűsített kimutatást (felbontás, egyéni látogatók, százalék):
- 320×480 299 86,17%
- 480×800 36 10,37%
- 480×854 10 2,88% (Droid?)
- 240×320 2 0,58% (HTC Tattoo?)
(Az egyéni látogatók számához hozzá tartozik, hogy lehet, valaki többször van számolva: egyszer dűtve, másszor állítva.)
Szolgáltatók
Ebből a kimutatásból kiderül, hogy ki milyen hálózatról netezik. A szolgáltatók nevéből arra is lehet következtetni, hogy az ember a mobil netet vagy a wifijét használta a tartalmak letöltésére. Itt külön érdekesnek találtam, hogy melyik hálózatból, hány ember jelentkezett be, illetve hogy az egyes hálózatokból hányszor jelentkezett be. Az alábbi képek ezeket a vetületeket mutatják a top 5 szolgáltatóra (összes 139 különböző szolgáltatót regisztrált a Google az alkalmazásomon keresztül):
Érdekesnek találtam, hogy az UPC-s hálózatból rengetegen bejelentkeztek (úgy látszik ez a leggyakoribb leosztott wifi hálózat!
Az is meglepő, hogy bár a felhasználók darabszámát tekintve a Vodafone kiszorult a top 5-ből, de a felhasználók aktivitását tekintve az első helyre került.
Tegyük hozzá, hogy mindez inkább érdekesség, mi
nt hasznos információ.
Területi eloszlás
Még egy, inkább érdekesség körbe sorolandó információ, a felhasználók földrajzi eloszlása. Magyar alkalmazásként főlek Magyarországról jönnek a látogatók, de a környező országokból is olvassák cikkeket (elsősorban Szlovákia, Románia, Szerbia). Persze az is előfordulhat, hogy valaki kijár a „szomszédba” és onnan is olvasgat, mert ugye nem a lakhelyet mutatja, hanem a hálózati hozzáférés helyét. Így pl. az is kiderül, hogy egy lelkes látogató vietnámi és kambodzsai útja során sem tudott meglenni a legfrissebb magyar AndroidPortal.hu cikkek nélkül, illetve a saját oroszországi utam is nyomonkövethető a térképen.
A hozzáférések helyét város pontossággal (gondolom itt is csak inkább régió központok jönnek szóba, ahol a szolgáltató helyi központja van) lehet követni. Külön izgalmas volt nézni az első napokban (mert bizony naponta legalább egyszer megnézem a statisztikákat), hogyan szeplősödik ki Magyarország. Mára már tartósan szeplős állapotba került:
Tartalom és eseménye
Ez az a terület, ahol megtudhatjuk, hogy mire használják az emberek az alkalmazás: melyik oldalt hányszor nyitják meg, és hol mennyi időt töltenek. (Ahogy korábban is írtam, az utóbbi adat valamiért itt nem valós.) Most csak néhány érdekességet mutatok be:
- A listaoldalt 1,5x annyiszor nyitjuk meg, mint a cikk részleteit.
- A beállító oldalt a teljes oldal megnyitáshoz képest csak 1,4% esetben nyitjuk meg. Ez múlt hónapban az jelentette, hogy kb. fejenként egyszer nyitottuk meg.
- A névjegyre ettől valamivel kevesebben voltak kíváncsiak. Csak minden 4. ember nézett rá, ha jól számolom. De ezek közül átlagosan minden második megnézett egy linket!
- 60 cikkből 1 cikket nézünk meg online a böngészőben is, illetve minden 350. cikket találtunk olyan érdekesnek, hogy levélben megosszunk ismerőseinkkel. (Vagy csak nem közismert, hogy van „megoszt” funkció a cikk olvasó oldalon!?)
- Viszonylag gyakran (átlagosan 10-ből egyszer) frissítünk kézzel. Ettől sokkal ritkábban használjuk a „Mindet elolvas” menüt.
Ezek az információk annál hasznosabbak, minél jobban megterveztük a programunkban az esemény forrásokat, és azok paramétereit. Ha valamire kíváncsiak vagyunk, akkor a megfelelő egyéni paraméterbe bele kell tenni a kívánt információt, és voila! Máris sok-sok egyéb paraméter függvényében elemezhetjük a kívánt információt.
Összegezve
Elmondható, hogy a Google Analytics segítségével igen érdekes információkat tudhatunk meg az alkalmazásunkról. Egy profin fejlesztett és karbantartott alkalmazás esetében jó döntéstámogató lehet, hogy mire érdemes koncentrálni, mit kell figyelni a program tovább fejlesztésekor.
A Google Analytics egyébként nem csak Android, hanem iPhone platformon is használható. Ezenkívül azért még más szolgáltatók is elérhetők hasonló célra, pl. www.flurry.com, amelyek szélesebb támogatást nyújtanak a különböző mobil platformokhoz. Esetleg, ha valakinek van tapasztalata ezen a téren, szívesen várom a kommenteket. De ha csak Androiddal foglalkozunk – és minek is foglalkoznánk mással! :) – akkor a Google szolgáltatása teljes körűen kielégítheti az információ éhségünket.
Végül, aki idáig bírta és végig olvasta az irományom, annak felajánlom, hogy ha kéri, akkor elküldöm a mindenkor aktuális mutatókat, így tájékozódva a magyar Android közösség fejlődéséről.