A NavNGo-nak köszönet, lehetőségünk nyílt pár napot egy Samsung Spica társaságában eltölteni, melyre előre telepítve van már a cég méltán elismert iGO My way navigációs szoftvere. Igen, az iGO elérhető androidra. Szilveszter Motorola Milestone tulajdonos, s az azon futó MotoNav is a cég terméke, így ez a felfedezés egyre biztosabb alapot adott a hírnek, hogy hamarosan valóban elérhető lesz az iGO Android operációs rendszert használók számára is.
A telefont kézbevéve az volt az érzésem, hogy egy nagy és masszív készüléket fogok a kezembe, de amikor kivettem a másik zsebemből a HTC Magic-et, s egymás mellé helyeztem őket, láttam, hogy nincs kényeges különbség méretükben. Az érzetet a Spica szögletessége okozhatja.
A Samsung telefonokra jellemzően (i7500 Galaxy-nál hasonló a helyzet) a megszokott "Android gombokon" kívül még kettő gomb kapott helyet, s ezek egyike kijelző zárására való, a másik a fényképezőgép aktiválására, s exponálásra használható. Az előbbi szerintem egy idegesítő feature, az utóbbi praktikus, mert ezzel idomul a telefon a már megszokott helyzethez, hogy az exponálógomb mindig a kamrea/telefon tetején van.
Ha már a kameráról kezdtem írni, akkor meg kell, hogy mondjam, hogy a Spicában található kamera bár ugyanazokat a számokat (3.2 Mpx) viseli magán, mint az én Magic-em, de messze szebb képeket hozhatunk ki belőle.
A Spica kezelőfelülete valóban teljesen magyar. És a fordításról meg kell, hogy jegyezzem, egészen jól sikerült, nincs benne semmi idegesítő, vagy magyartalan, amitől sokan tartottak a megjelenés előtt. Az android fordítását ugyebár a hundroid csapata közösségi alapon megszervezte, s megkezdte, ebbe "szólt bele" a bejelentés, melyszerint a Samsung legújabb androidos kütyüje magyar kezelőfelülettel érkezik.
A készüléken 1.5-ös android van minden csicsa nélkül. A Samsung már a Galaxyra se tett semmi pluszt. Nincs Sense, Motoblur, egyéb csicsa, csak a szintiszta android. Az viszont magyarul. Illetve ez az első olyan telefon, ami magyar szolgáltató által van "brandelve", azaz bekapcsolás után megjelenik a táncoló Pannon virág/propeller ( http://qik.ly/vCtP).
Az aksi idő, a megszokott, ha sokat használod egy nap, ha kevesebbet, akkor kettő. Ez sajnos az okostelefonok velejárója.
A készülék, mint látható két különlegességgel is rendelkezik, az egyik a magyar nyelv, a másik az előtelepített iGO. Az iGO a 800MHz-es processzoron szépen töltődik, majd a navigáció során is jól teljesít. A kezelőfelület barátságos, s könnyen megtanulható. A magyar fejlesztésnek köszönhetően tökéletesen beszél magyarul, nincsenek fura fordulatok.
A puding próbája az evés, így beszálltunk lipilee autójába, s kiautóztunk a városból, próbáratéve a navigációkat, hogyan teljesítenek a nagyvároson kívül. A dolog érdekessége, hogy beszállva az autóba, akkor 4 főre hat telefon jutott. Mindegyik androidos.
Végül a jelenlevő 6 telefonból négyen volt navigáció, lapaj HTC Hero-ja CoPilot-ot futtatott, Atty pulse telefonján Sygic mutatta az utat, s a Samsungon az iGO segítette a navigációt. Az én magicemen oedig szintén egy iGO mutatta az utat.
Első célpont Budakeszi Ady Endre utca 3 volt. Mindhárom navigációs eszköz kiválóan vizsgázott addig, hogy megtalálta az Ady Endre utcát, azonban az iGO volt, aki a legpontosabban megtalálta a házszámot is.
Ha már Budakeszin jártunk, akkor következő irány a Budakeszi Vadaspark lett. A Sygic sajnos nem találta POI alapján. A CoPilot és az iGO simán útbaigazított. Azonban se a Sygic, se a CoPilot nem szólt, amikor túlmentünk a letérőn, hogy újratervez, vagy hogy rossz irányba mennénk. Az iGO ezt jelzi egy "újratervezés" mondattal, de a Samsung ekkor valamiért éppen csak pittyegett beszéd helyett (a Magicen pedig telefonáltam, vagy fényképeztem). Ezt a hibát azóta se sikerült újra előhozni.
A vadaspark felé vezető úton az iGO végigvitt volna (ha a havas, jeges úton bemerészkedtünk volna), a másik két navigáció térképe sajnos a bevezető úton hamarosan azt jelezte, hogy már nem vagyunk a térképen.
A másik két navigációt talán sokan ismeritek már, ezért inkább az iGO-ról ínék bővebben. Az iGO felülete gondolom azok számára, akik már használták valami más kütyün, ismerős lehet. Az androidos változat a Samsungon összehasonlítva a másik két navigációval (azokat a másik két telefonon indítva) nagyjából egyszerre tölt be. Ez aki jó fejbenszámolásban, az tudhatja, hogy azt jelenti, az iGO messze lassabban töltődik be, mint a többi, ha a +300 MHz-et rászámoljuk.
Azonban, miután betöltött, már nincs lényeges különbség a többi navigációval szemben. Nekem, aki nem a kézi navigációk világából, hanem a telefonok világából érkeztem, picit furcsa, hogy miért nem az android saját onscreen billentyűzetét használják a navigációk, de ez közös "betegség". Sőt abszolut érthető, hogy ha már tartalmazott a program (a többi kütyüre is meg kellett csinálni) onscreen keyboardot, akkor minek írják át minden platformra külön, annak saját billentyűzetére. Amit azonban nem sikerült megemésztenem, az az ABC kiosztás. Miért? Mindenki a QWERTY/QWERTZ kiosztású billentyűzetekhez van szokva.
Külön érdekesség az iGO-ban, hogy megadva pl. a gyalogos közlekedési formát, külön szól, ha villamosra szállok, hogy baj van, túl gyors vagy, mint gyalogos. Szerintem félrevezető, hogy választhatok buszt is, mint közlekedési eszköz. Azt a reményt táplálta bennem, hogy akkor esetleg felkínál még egy buszmenetrendet is, de hamar kiderült, hogy ez semmi több, mint hogy az autópályán hamarabb szól, hogy átléptem a sebességkorlátozást.
Értékelés
Az iGO egyszer szeretett volna velem balra nagyívet kanyarodni egy utcából, ahonnan kizárólag jobbra lehetett volna menni. A CoPilot halálos hajtűkanyarra bíztatott bennünket hazafelejövet Budakesziről. Mint már előbb is említettem, az iGO térképei messze aktuálisabbak Magyarországon, mint a konkurens navigációké, de itt is érezhető, hogy a gyors közlekedési változtatásokkal még ők sem tudják tartani az iramot. A legszebb térképet a jelenleg nem versenyeztetett google navigation szolgáltatja, főleg, ha 3D műholdképet is betesszük, vagy esetlega street view-t. Ekkor csak arra kell figyelni, hogy tudjuk, melyik a valóság. :-) Az iGO 3D+ megoldása is látványos, s az épületek 3D megjelenítése sokat segíthet a téjékozódásban egy városban. A CoPilot szerepel nálam a dobogó harmadik fokán, s a Sygic lecsúszott az utolsó helyre.
Az iGO tesztje folytatódik, mert a Magic-en a legfrissebb fejlesztői változatot tesztelgetem. Ez persze tartogat néha meglepetéseket, amiktől fejreáll a telefon, de ennek ellenére remekül muzsikál. Bár el kell indítani a lépcsőházban már, hogy mire az autóba beszállok, mindent elrendezek már működő navigáció várjon a telefonon.
Aki megveszi a Samsung Spicát, az mindenképpen jól jár. Vannak kompromisszumok, de cserébe kap három leget:
- a jelenleg magyar piacon kapható leggyorsabb telefont
- a legelső magyar nyelvű androiddal érkező telefont
- a legelső androidos telefont előretelepített iGO-val
Az iGO-nak a vetélytársakkal szemben Magyarországon és Kelet-Európában a térképei miatt hatalmas az előnye. Európai viszonylatban már nem tudom, hogy továbbra is ilyen tetemes előnnyel rendelkezik-e. A sebességen azonban lehetne még javítani, talán nem véletlen, hogy a Spica volt a debütáló készülék.
Képek
További képek és videók a tesztről hamarosan.