MojAndroid
(x) hirdetés

A Szegedi Kőrösy József Gazdasági Szakképző Iskola meghajolt a modern kor igényei előtt, Magyarországon először bocsátottak diákok rendelkezésre android alkalmazást.

Manapság hazánkban egy iskola sem engedheti meg magának, hogy ilyesmire költsön. A Kőrösy sem, egy diák önként készítette el az alkalmazást.

A fejlesztő diák beszámolója:

„Érdekelt az Java programozás, ki akartam próbálni, hogy milyen is egy android alkalmazást készíteni. A kellő előképzettség híján először az Eclipse-re esett a választás. Később azonban egy cikken felbuzdulva regisztráltam az MIT App Inventorra. Leesett az állam, hogy mennyivel gyorsabb és egyszerűbb, nem kellett megtanulnom a kódokat, teljesen vizuális, segített megérteni a Java nyelv logikáját. (Tudom, hogy sokan elítélik de, ha nem App Inventorral csinálom az applikációt, akkor biztosan sokkal több időt vett volna igénybe a fejlesztés a hosszas tanulási folyamat miatt. Azonban a nyáron már szeretném más porgrammal megírni az alkalmazást, így több problémás összetevőt ki tudnék küszöbölni.)

Mit is készítsek?
Már csak egy hasznos ötlet kellett, hiszen a magamnak készített alkalmazások nem jelentettek kihívást, saját használatra minden megfelel, csak a tartalom és a funkció a lényeg, semmi dizájn vagy logika, nem kell megfelelnem senki igényeinek.
Aztán beugrott az ötlet – egy alkalmazás az iskolája diákjainak. Teljesen kézenfekvő volt, a tanulók többsége nem tartja észben az órarendjét, sőt az iskola honlapján csak flash alapú órarend volt (a fejlesztés 5. napján az iskola közzétett egy mobilra optimalizált órarendet. Hát nem törtem ki az örömtől, többször is átgondoltam, hogy folytassam-e a fejlesztést). Mobilon keresztül hosszadalmas elérni a másnapi helyettesítéseket, vagy éppen a digitális naplót, naptárat, stb. . Több oldalt kell betölteni, mire elérjük ezeket. Ezek persze mind növelik a mobilinternet adatforgalmát. Így eldöntöttem, hogy csinálok egy offline órarendet és egy link gyűjteményt az applikációba.
További érv volt az iskolai app mellett, hogy a potenciális felhasználók teljesen ellenőrizhetők, sőt én magam is a célközönségbe tartozom, illetve nem volt egy iskolának sem hasonló programja. Magamnak és diáktársaimnak is bizonyítanom kellett és valami egyedit alkothattam. Motivált még, hogy az osztályteremben kifüggesztett órarend mellett ültem, így mindig tőlem kérdezték, hogy milyen óra következik.

Két hét intenzív fejlesztés után elkészült az alkalmazás törzse, feltöltésre kerültek az adatok. Úgy gondoltam, hogy jól sikerült. Ekkor írtam egy üzenetet az iskola facebook oldalának. Megbeszéltünk egy személyes találkozót az iskola informatika munkaközösségének vezetőjével, hiszen engedélyt kellett kérnem a név használatához, a terjesztéshez pedig segítségre volt szükségem. Meglepődve üdvözölte a projektet és biztosított az iskolai vezetés teljes támogatásáról.

Kezdetét vette az alfa verzió tesztelése. Szinte minden nap jött egy új ötlet. Rengeteg akadályba ütköztem az ötleteim megvalósítása terén, éjjel-nappal a megoldáson gondolkodtam, ha bármi beugrott akár hajnalban is nyúltam a telefonomért, hogy felírjam. A barátnőm nehezen viselte a kevesebb figyelmet. Folyton arról beszéltem, hogy mit kéne megoldanom, milyen ötleteim vannak. Sokszor volt, hogy az együtt töltött idő kárára fejlesztettem, nem bírtam abbahagyni, amíg nem tudtam megoldani vagy befejezni egy-egy dolgot. De szerencsére ő az esetek többségében nagyon megértő volt, sőt még ötleteket is adott a funkciókhoz. Hasznomra vált, hogy elég régi és kis képernyőjű androidos telefonja van, így optimalizálni tudtam a kisebb és nagyobb kijelzővel rendelkező telefonokra is az alkalmazást.
A legtöbbet az interaktív órarenddel küszködtem. De miután rájöttem a megoldásra, az alapján a nyitva tartásokat már egyből meg tudtam csinálni. Rengeteg adatot kellett bevinni és kezelni, ez időt vett igénybe.
Mikor újra azt éreztem, hogy elkészültem, akkor a dizájn tervezés vette kezdetét. A jelenlegi állapot a fejlesztés utolsó egy-másfél hetében alakult ki. Előtte kék volt a színvilág, de bármit módosítottam, egyszerűen nem tetszett a végeredmény. Így egy kisebb kiakadás után teljesen elölről kezdtem. A szürkére esett a választás gyönyörű dolgokat lehet belőle kihozni, de az árnyalatok eltalálása nehéz volt. A dizájntervezéssel párhuzamosan folytak a további funkciók fejlesztése/javítása is. Úgy érzem a végleges kép esztétikus, logikus, használható, letisztult és modern lett.

A publikálás folyamata:
Persze egy program sosincs teljesen kész, mindig akadnak új ötletek, javítandó összetevők. De meg kellett győződnöm arról, hogy a diákokat egyáltalán foglalkoztatja-e a téma, ezen túl vészesen közeledett a tanév vége, nyáron pedig nem igazán van szükség órarendre.
A 6. héten az iskola vezetésével megegyeztem a publikálás részleteiben. Kezdetét vette az intenzív fejlesztés, mindent még egyszer leellenőriztem. Logót is kellett terveznem.
Az iskola informatika munkaközösségének vezetője nagy segítséget nyújtott a hibák felderítésében, a dizájn finomításában. Ezen túl a logó stílusát is segített kiválasztani. Facebookon tartottuk a kapcsolatot. Naponta akár többször is üzentekkel bombáztam, reggel, délután és késő este is. Legjobban a logó tervezésekor és a finisben árasztottam el. Ő szabadidejében készségesen válaszolt üzeneteimre és hasznos tanácsokkal látott el, valamint minden verziót kipróbált és jelentette az általa észlelt hibákat.

Mikor már az összes funkció hibátlanul működött és a dizájn elkészült, kitűztük a publikálás időpontját.
Március 21.-re esett a választás. Március 19.-től már figyelemfelkeltő kampánnyal hirdették az iskolában és annak facebook oldalán az alkalmazást. Új ötletem még március 19.-én is támadt, ezt megvalósítottam és belekerült a publikálandó béta verzióba (v2.2.6 antrachite).

A nevem elhallgatását azért kértem, mert nem szeretném, ha a személyes érzelmek dominálnának. Továbbá nem szeretném, ha dicsérnének, de azt sem, ha szidnának.
Remélem minden diáknak tetszik majd az alkotásom, a következő tanévre pedig megpróbálom a visszajelzéseknek megfelelően kialakítani a végleges képet. Ezért is kérek minden felhasználót, hogy értékelje az alkalmazást. Az erre a célra létrehozott facebook oldalnak még csak 18 kedvelője van. Az iskola vezetésével közösen szeretnénk a diákokat az értékelésre ösztönözni. ”

Az alkalmazás célja a diákok életének megkönnyítése.
A KőrösyApp interaktív módon tartalmazza a tanulók órarendjét, mely mutatja az elkövetkezendő tanítási órát, valamint az iskolai egységek nyitva tartását (könyvtár, titkárság, iskolaorvos, büfé, …). Ezentúl tartalmazza még az iskola és a tanárok elérhetőségeit, az iskola közeléből induló járatok menetrendjét, valamint a diákok számára legfontosabb linkeket, illetve egy nagyon egyszerű játékot.

A fejlesztő csak annyit kér, hogy a letöltők jelentsék a hibákat, és osszák meg vele javaslataikat az alkalmazással kapcsolatban. Ezt megtehetik az erre a célra létrehozott facebook oldalon keresztül: http://www.facebook.com/korosyapp

Az alkalmazás már elérhető Play áruházon keresztül.
Jelenleg a béta tesztelés folyik. Ez magában foglalja a diákok igényeinek felmérését, használói szokásokat, hibajavításokat.
A végleges verziót 2014 októberében publikálják majd, persze csak ha a diákok kellően érdeklődnek a program iránt.

Eddig (2014.04.02. 14:10) a statisztikák szerint 670-an töltötték le a programot a publikálás óta (2014.03.21. 06:10).
Több internetes híroldal is beszámolt az eseményről.
A visszajelzések szerint naponta legalább 60 diák használja az alkalmazást.

Google Play letöltő link: http://goo.gl/kXSIsb
Információ: http://goo.gl/ZJEaHW

2014.03.22.

+