Android fragmentáció, mennyire probléma ez valójában?

Két cikk is felkeltette az érdeklődésemet az elmúlt időben. Többször védtem már az Androidot, mikor valaki - legtöbbször a kerítés túloldaláról (értsd iOS felhasználók, Apple fanok) - átkiabált. Természetesen legtöbbször megfelelő információ hiányában, a platform ismerete nélkül okoskodnak, de néha megesik, hogy igazi véleményvezérek - akik a hazai mezőnyben üzletileg is számítanak - is büfiznek egyet. Sőt, nem egy alkalommal olyanoktól jön a vélemény, akik maguk fejlesztenek vagy fejlesztettek alkalmazást. Többek között az index.hu felől is azt rebesgették, hogy Androidra fejleszteni agymenés és mennyivel egyszerűbb volt az iOS alkalmazást elkészíteni, az Android app pedig folyamatos szívás.
Nos, ezeket én mindig a lehető legegyszerűbben reagáltam le: tanulj meg fejleszteni. Nem a platform alkalmatlan, hanem te. Az ilyen viták alkalmával mindig előkaparnak az emberek cikkeket, nézd meg mekkora cég és nekik is szívás (legutóbb a Gameloft CEO-jának mondatait rángatták elő). Én pedig mindig pár fős fejlesztő csapatokat hoztam példának, akiknek valahogy mégis sikerült. Nemrég olvashattátok az egy emberes garázsfejlesztőből céggé avanzsált Level Up studios cikket, amelyet az elérhető siker bemutatása okán fordítottam le. Most pedig két olyan írásról lesz szó, ahol az egyik fejlesztő (a Temple Run-t jegyző Imangi Studios, majd erre válaszul egy másik fejlesztő) a fragmentáció miatt sír, a másik (a Wolf Toss-t készítő Zipline) pedig azt mondja, fejezzétek be a jajveszékelést a fragmentáció miatt, inkább a minőségellenőrzéssel foglalkozzatok.

Kezdjük az elején

Apple: So today, iOS 4 is a very safe minimum. Very soon, iOS 5 will be.
Android: The hardest part is that you can’t drop support for old things because such a high number of users are stuck, so it is often the newer devices that are the trickiest to support well.

Arról beszélünk, hogy iOS-en két verziót kell támogatni. Itt nagylelkűen átlépnek azon, hogy vannak alverziók is, ezért mi is ezt fogjuk tenni. Androidon a jól belőhető minimum (szándékosan raktam a chartot a cikkhez, ez 6 nappal ezelőtti állapot). Az egyik nagy falat a Froyo (2.2), a másik pedig a Gingerbread (2.3). Ezzel a telefon piac 90%-a le van fedve. Kell még támogatni a táblákon uralkodó Honeycombot (3.x) illetve az új közös platformot, az ICS-t (4.x). Ez így valóban négy a kettővel szemben, de a Honeycomb hónapokon belül ki fog kopni. Plusz az ICS érkezésével megszűnik külön platformnak lenni a tábla és telefon világ.

The hardest part is that you can’t drop support for old things because such a high number of users are stuck, so it is often the newer devices that are the trickiest to support well.

Mondhatjuk, hogy de van ott egy jól látható 2.1-et használó közösség és még elhanyagolható mennyiségben 1.6 és az alatti verziók is. Na igen. Sajnos ők azok, akiknek ideje készüléket váltani, amennyiben szeretnék megkapni az új alkalmazásokat is. Az Apple sem ad ki frissítést a 2G/3G modellekre és a 3GS is jobban járt volna, ha már nem kapja meg. Ez nálam ugyanaz a kategória. Nem baj, ha régi a telefonod, de fogadd el, hogy arra már nem érkezik sok minden. A Google sem adja ki a Playt stb. 2.2 alatt. Pont.

This is especially important because the Android platform is generally far less profitable than Apple’s iOS. People expect to pay less for Android apps and they’re vocal about it. Check out this thread on Reddit about the recently released (and incredibly beautiful) doubleTwist Alarm app for an example of the way that some Android users view paying even $1 for an arguably AAA title.

Azt mondja, még egy AAA (legjobb) minőségű címért sem hajlandó fizetni az Android felhasználó akár csak 1 dollárt is (akciós volt). Nos, én is megéztem anno az alkalmazás és valóban szép. De semmi pluszt nem tud, amire szükségem van. Sőt, nem egy ébresztőóra van, ami valóban többet tud, mit a gyári és azokért hajlandó is fizetni a közönség. Az fel sem merül fel ezekben a fejlesztőkben és cikkírókban, hogy amíg Apple terméket érzelmi alapon vásárolnak legtöbben, addig Androidot a praktikum vezérli. Én sem fogok egy alkalmazásért fizetni, csak azért mert szép, ha semmi szükségem nincs rá. Nem biztos, hogy a vásárló a hülye. Sőt, ebből kellene kiindulni. Én vagyok a fizetőképes kereslet, győzz meg arról, hogy szükségem van a fejlesztésedre. Nagyszerű példa erre a Level Up studiós cikk. Ami működik üzletileg, az Androidon is működik. De lehetne példának hozni a nemrég megjelent Cytust is. Értem én, hogy iOS-en menő. Azt is, hogy 2 dollárt fizetnek érte, de ez nem jelent semmit. A Google Play-en a "kutyának sem kell", pedig ingyenes és csak extrákért kell fizetni. Én is kipróbáltam, majd sikítva dobtam el. Különböző emberek vagyunk, különböző igényekkel. Ezért választunk különböző platformokat is. Nyilván van közös metszet, de nem lehet mindent megfeleltetni egymásnak.

Nézzük a másik oldalt

We’d spent most of the year beta testing our Moai game development platform

A Moai Game dev platform olyan, mint a Unity egy közös alkalmazásfejlesztő platform iOSre illetve Androidra. Ezért nem értem pl. a Gameloftot, amely cég folyamatosan szenved és külön-külön buildel különböző Android készülékekre ahelyett, hogy valamelyik közös platformot használná.

In January, Wolf Toss was featured on Android Market, and shot up to a million users in a week, with over five hundred different Android device types.

Upsz. Szóval másoknak is úgy tűnik, hogy lehet sikereket elérni Androidon. Jelenleg 1-5 millió között jár letöltésekben a játék, folyamatosan emelkedő tendenciával.

Even as late as January 31,I thought Android fragmentation was a significant challenge and wrote about it in a lessons learned article from our launch

Januárban még azt gondolta a Zipline CEO-ja, hogy igenis komoly probléma a fragmentáció. Itt ír arról is, hogy a felhasználónként elért bevétel 20%-al magasabb iOS-en, de Androidon 25x annyi felhasználó töltötte le. Piciny fejszámolás után azt mondhatjuk, hogy nem kicsit éri meg a fáradtságot az Android. Ha 1 dollár bevétel/felhasználóval számolok (nem ismerjük a pontos számot, csak a könnyű számolás miatt lett 1 dollár a példa, illetve nyilván az Apple és a Google is leveszi a maga részét, de az arányok számítanak jelen esetben) és csak az 1 milliós Android letöltést számolom, az kerek 1 millió dollár bevétel Androidon. Ez iOS-en 40e installt jelent, ami 48.000 dollár. Úgy tűnik a munka meghozza gyümölcsét Androidon és még pénzt is lehet vele keresni... Természetesen munka nélkül nem megy. Ebben egyetértünk, ez nem az a platform.

Guess what we found after weeks of testing? Yes, there were device differences but most of our problems were rooted in classic software engineering issues. We did see some crashes on specific devices, but the catalysts were devices that have less memory or run more processes which were causing the underlying issues to be exposed more often.

A tesztelések során az derült ki, hogy bár különböző készülékeken és verziókon jöttek elő a problémák, mégsem a fragmentáció volt a gond, hanem klasszikus szoftverfejlesztési hibák. Ezek pedig nyilván nem jöttek elő pl. az 1GB RAM-al bíró Galaxy S II és hasonló erőműveken. Tanultak a hibáikból, jobb kódot készítettek és jobb fejlesztők lettek. Arról nem beszélve, hogy a leckét is megtanulták: nem a fragmentáció, hanem a programozói tudás hiánya a probléma.

We rolled those fixes back into our Moai platform, and added real-time crash reporting from Crittercism as well. Today our crash rate on Android is well under 1% of players and very close to iOS.

A hibajavítások után 1% alá esett a játék összeomlások száma Androidon, ami közel olyan arány, mint iOS-en. Tehát ha rendes kódot ír az ember, akkor az Android is ugyanolyan stabil, mint az iOS. Ez számomra eddig sem volt kérdés, de jó ezt egy fejlesztő tollából olvasni. Ha pedig azt nézem, hogy 25x annyi Androidos készüléken fut a játék, mint iOS-en, akkor ez az arány kifejezetten remek.

A big part of our Android problems came from a development effort that didn’t pay enough attention to Android up front. Only one person in our office even had an Android phone when Moai went into beta last summer.

A legnagyobb probléma pedig végig az volt, hogy egyszerűen nem ismerték a platformot és nem szenteltek neki elegendő időt. Az irodájukban összesen egy embernek volt droidja.

Trying to support every Android device is like trying to support every model of iPhone and every major iOS version back to 2007. If you take the time to test properly on Android, and target a capable set of devices, then the main fragmentation problem you have to solve is different resolutions and aspect ratios. It’s a little more work than the four different displays that you now see on iOS devices, but well worth it.

Most már úgy látja, hogy a teljes Android platformot támogatni olyan, mint az iOS verziókat 2007-ig. A legnagyobb kihívás pedig a különböző felbontások és képarányok támogatása. Ami csak egy kicsivel több munka, mint az iOS oldali kijelzők támogatása.

The idea that Android fragmentation is an insurmountable issue for developers is overblown. Our major problems were traditional software engineering challenges and we found only a handful of issues that were truly device-specific in the end. A little extra complexity for Android is worth your time as a developer.

Zárszóként pedig tökéletes ez a kis szösszenet. Az Android fragmentációja túl van lihegve a fejlesztők között. A komoly problémák mind hagyományos szoftverfejlesztési kihívások voltak és csak néhány eszköz specifikus hibát találtak végül. Fejlesztőként megéri az idődet egy kis extra komplexitás Androidon.

Tagek: 

Hozzászólások

Nekem ami ledobta a szalagot,

Nekem ami ledobta a szalagot, az a Papermill nevű android appon keresztül bemutatott play store értékelés az egyik apple fan blogján. Idézi a fejlesztőt, aki szerint nem éri meg androidra fejleszteni, mert az emberek nem veszik meg, pedig ő mennyi melót belerakott, főleg a dizájnba, bezzeg az iphone tulajok veszik tucatszám a fizetős appokat, a cikk alapján az android userek olcsójánosnak vannak beállítva, ráadásul tudatlanok is.


A kedves bloggernek ebben az esetben meg kellett volna néznie a Play store-on az app értékelését, ugyanis ott kdierül, hogy egy rakás sz@r az egész, bizonyos telefonon nem működik, akinek működik, ott meg a funkcionalitásával van baj. Szóval a kedves fejlesztő esetleg visszaülhetne még elé, faraghatna, csiszolhatna rajta és majd ha jó lesz és úgy sem veszi senki, akkor pörögjön.

A legviccesebb az, hogy

A legviccesebb az, hogy Józsinál le vannak tiltva a kommentek.

Nehogy az egyszeri júzer el tudja mondani, hogy ugyanilyen célra léteznek több funkciót nyújtó alkalmazások. A readitlater pl. tud bookmarkot törölni és megosztani, amiket a papermill nem tud. Továbbá 680 Ft-ba kerül, szemben a papermill 897 Ft-jával. Természetesen nem kell évi 12 dollárért előfizetést vásárolni az oldalhoz. A hab tortán pedig az, hogy annakidején a nagy akcióban 10 centért lehetett megvenni. Tehát van egy app, ami 4 dollár+12 dollár/év, szemben a másik appal, ami 3 dollár. Ráadásul a 3 dolláros app többet nyújt, többet tud. És folyamatosan fejleszti a fejlesztő, nem úgy, mint a papermillt. Designban van különbség a két app között, de nem mondanám, hogy a papermill egyértelműen tetszetősebb, egyszerűen csak eltérnek egymástól. A readitlater nem a droid designt követi, hanem a weboldalét, így nyújt konzisztens multiplatform élményt, ami szerintem nem kevésbé fontos szempont, mint a platformspecifikus design.

Persze tudom én, hogy ez trollkodás lenne ott, mivel nem illik bele Plasztik Józsi hipotézisébe :)
ja, és aki a korlátozott tudást választja drágábban, az nem feltétlenül a tudatos, jómódú vásárló, mifelénk ezt máshogy hívják. :)

Schafer Plastik Józsi cikkén

Schafer Plastik Józsi cikkén mosolyogtam jót mostanában: http://plastik.hu/2012/04/05/papermill-android-app/

Egy cikkből, Androidos tapasztalat nélkül gyönyörű következtetéseket von le, de legjobb talán a konkluzió, h vegyünk iPhone-t. :) Megmondom őszintén, még a cikk sem sarkalt arra, h megnézzem az említett programot, főleg miután akcióban megvettem a 0,10 dollárért egy hasnolót...

Hasonlóan borzalmas dolgokat

Hasonlóan borzalmas dolgokat látni a multiplatform fejlesztéseknél... Az egy az egyben iOS kinézetű appok jelzik, hogy... (sz*rok rá hogy néz ki, csak menjen itt is) 

Androidnál sokszor gondot okoz még, hogy a fejlesztő nem ismeri a Java alapjait, vagy valami öszvér SDK-t használ (pl.: titanium) aminek meg van az eredménye...

Apple-ben az tetszik, hogy ha

Apple-ben az tetszik, hogy ha ott megveszek egy telefont az X. verziószámú oprendszerrel, akkor legalább a következő rendszerfrissítést megkapom HIVATALOSAN, de lehet, hogy még a rákövetkezőt is. Én a Galaxy W-met Gingerrel vettem és azzal is fog elmenni, hiszen nem lesz rá hivatalos frissítés ICS-re, pedig nem régi telefon és bőven megfelelne a kritériumoknak. Engem ez bánt.

Nekem Galaxy Acem van és még

Nekem Galaxy Acem van és még a 2.2-es androiddal használom, mert szerintem azzal a leggördülékenyebb. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy ameddig nem lesz sok olyan app, ami csak 4.0 felett telepíthető, addig ne bánd, a lényeg, hogy megfeleljen neked a teló, én kicsit túlértékeltnek érzem ezt a verziós témát, esetleg meg lehet próbálkozni custom romokkal, cyanogen moddal, vagy ha soknak érzed akkor esetleg egy másik launcherrel, amihez van ICS skin.

És a W egy almaárkategóriás

És a W egy almaárkategóriás telefon? Akkor miért akarsz hozzá almaszupportot?

Egyébként nem jó gingerrel a W? Mert tudtommal elég jól pörög. Akkor minek cserélnéd? Ja hogy van újabb, akkor drágább készüléket kell venni kérem.

Azon nem akadsz ki, hogy nekem az SII-höz samu bácsi háztól házig futárszolgálattal javít, neked meg be kell vinned szervízbe? Nem mert ez bizony azért van mert ez prémiumkategória, a W meg nem. De lenyeled, mert nem akartál annyit költeni.

Az android sokkal több féle fajta készüléken üzemel, különböző árkategóriákat lefed. Ennek ára is van. De ha máshogy nézzük, egy iost sosem kapsz meg új vason olcsó áron, míg droidot igen, de korlátokkal. Ezt nehéz az almaimádóknak megemészteni.

Ez kb olyan, mintha beszólnél a microsoftnak, hogy az atom procis netbookodon miért nem pörög, úgy a windows 7 mint az i7-es processzoron. A programkészítőknél meg előjön, hogy bizony erre meg kell írni rendesen, nem elég összehányni, több vasra kell optimalizálni nem egyre.

Előnye az iosnak, hogy csak 2 hardvert kell figyelembe venni, az utolsót meg az azelőttit (illetve tabletek óta ez sem igaz, mert tabletre külön kell a programot megírni, mindegyikre. tehát az már 5 felé való optimalizálás csak erről kuss van almaberkekben). Ezen kívül a felmérések alapján, most nem találtam meg hol volt a cikk, de talán itt is írtak ról, az ios mint rendszer többször omlik össze, mint egy nem hackelt android.(a kernelmachinált meg jailbraekelt készülékeket nem számítjuk bele)(plusz a nem market alkalmazások miatti fagyásokat is kihúzhatjuk mindkét oldalon)

Szóval ha alma szintű szupportot szeretnél tessék alma szintű árakban gondolkodni.

Nem bukod. XDA-ról le kell

Nem bukod. XDA-ról le kell szedni a gyári, és az insecure kernelt, plusz az SOC-t rootolni. Rootolod a telefont, CWM recovery, nandroid-mentést átdobod gépre. Feldobod a custom rom-ot (én esetemben CM9 vagy Resurrection Remix, mikor melyikhez tartja kedvem), majd, ha szervizbe kell menni, vissza a nandroid backup CWM-en át, unroot, vissza a gyári kernel, telefon formázása, és mehet is vissza a szervizbe. Ha mellé USB Jig-ed is van, akkor azt se fogják észrevenni, hogy valaha találkozott Odinnal a telefon.

Ha pedig meg se mozdul, próbáld ki másik készülékben teljesen feltöltött akksival. Ha azzal is halott, és jig-re se reagál, akkor a telefon full tégla, arról még isten se mondja meg, hogy mi volt rajta napokkal korábban.

A fragmentációt kicsit

A fragmentációt kicsit elbagatelizálod, pedig messze nem ilyen egyszerű a kérdés.

Ugyanis nem elég csak a rendszert nézni, a vas sokszor lényegesebb.

Hiába veszed meg a méregdrága high-end készülékedet, ha a tömeg az olcsó belépőszintű gagyit tudja csak megfizetni. Így a fejlesztő oda fog fejleszteni, nem a te kisebb számú vasadra. Magyarul nem találsz szinte semmit sem ami a készüléked tudását képes lenne kiaknázni, mert 100 fejlesztőből jó, ha 1 veszi a fáradtságot, hogy a fejlettebb GPU-hoz optimalizálja a szoftverét, a többi a tömegeknek dolgozik.

"Az Android fragmentációja túl van lihegve a fejlesztők között."

Majd szólj, hogy a több mint 1 éves SGS II-re hány alkalmazást tudsz, ami kihasználja a Mali400 többlet tudását az egyéb készülékekhez és GPU-khoz képest.

IOS-en még meg sem jelenik egy új készülék, már a nagyobb fejlesztők megkapják a fejlesztőeszközöket rá és a bemutató napján már arra optimalizált, azt kihasználó alkalmazások tucatjai léteznek. Ezzel az Android képtelen versenyezni, egyrészt a sokfajta hardverkomponens miatt (és főleg azért, mert a tömegek az olcsóbb, egyszeűbb hardverket veszik inkább), másrészt a lassú rendszerterítés miatt. Az ICS fél éve be lett mutatva és még ma is adnak ki készüléket GB-re alapozva, vagy nagyobb cég is megengedheti magának, hogy az egyik zászlóshajójának ICS frissítését eltolja akár 2-3 hónappal is a bejelentetthez képest.

 

Aki kicsit is kételkedik az Android fragmentációjának problémájában, az nézze meg a két szoftveráruház kínálatát, a komolyabb, nagyobb fejlesztések hova készülnek és csak hova jelennek meg jó esetben az konkurens platformról portolt megoldások. Hány "húzó alkalmazás" létezik kizárólag Androidra és mennyi iOS-re?

Nyilván iosra több a "húzó"

Nyilván iosra több a "húzó" alkalmazás. Azért idézőjelben, mert mit húz? Engem pl kb semmi nem húz oda, még ha előbb is ,vagy csak oda jelenik meg valami. Régebbi platform, ennyi előnyük hadd legyen, és a vásárlóik is általában tehetősebbek, tehát darabra lebontva valóban többet költenek marketen, csakhogy az androidosok lassan sokkal-sokkal többen lesznek, íyg ez fordulni fog.

A fragmentációt annyira nem érzékelem, pedig használtam pár gépet. Spica mostmár kritikán aluli, de árban sem volt vetélytársa akkoriban, és kipróbálni a droidod megfelelt. 2X tökéletes volt, és bár pár játék később kelent meg rá nem szenvedtem hiányt(megjegyzem viszont hogy pl simcity még mindig nincs sIIre pedig megvettem 2x-en). SII-m most egyenlőre mindent tud futtatni, ami hiányzik az lgről, az az ics, és ami miatt hiányzik az ics az a chrome. Sarkos, hogy fragmentáció van, mert pl 2x-en még 2.2-n ugyanazokat használtam mint most SII-n 4-el. Launcher prot kivéve nem találtam semmit a 80 alkalmazásból, aminek gondja lenne. De van alternatíva. SII most szervízben van, így a kapott csereace helyettesíti, ami megcsinálja mindazt amit az SII, csak kicsit, néha sokkal lassabban. És igen kijön a mali400 ereje, ha másban nem is a mozgó háttérben, az űrmadarak repülési sebességében stb.

De ez megint egy olyan dolog, hogy ha ez a vágyad, hogy gépigényes programokat tölts le, akkor tölts, fogsz találni.
iOson ez más, mert ott nincs sok hardver, de ott sem használja ki minden a hardvererőt, mert minek is használná, ha nem kell.

A fejlesztők itt is megkapták már jóval előre a cuccot nem csak ioson. 

Butaságot beszélsz, tudod?

Butaságot beszélsz, tudod? Magyar helyzetből indulsz ki. Az a baj. A tömegcikket itthon és a balkánon veszik nagy számban. Tőlünk nyugatabbra a mid range a minimum, de a high end ott is jobban megy. A Samsung két legsikeresebb Androidos készüléke a Galaxy S és a Galaxy S II. Értsd, ebből adták el a világon a legtöbbet. A HTC-nél meg a Desire. Amikor akkor szintén high end volt. Amerikában az eladásokat a Motorola droid indította be, ami szintén high end. Szóval maradjunk annyiban, hogy nincs igazad. A piacról kicsit jobban kellene tájékozódnod. Az alkalmazás oldalt meg el sem kezdem fejtegetni. Egy korábbi topicban már ment a műsor. Röviden: tévedsz.

"Hiába veszed meg a méregdrága high-end készülékedet, ha a tömeg az olcsó belépőszintű gagyit tudja csak megfizetni. Így a fejlesztő oda fog fejleszteni, nem a te kisebb számú vasadra. Magyarul nem találsz szinte semmit sem ami a készüléked tudását képes lenne kiaknázni, mert 100 fejlesztőből jó, ha 1 veszi a fáradtságot, hogy a fejlettebb GPU-hoz optimalizálja a szoftverét, a többi a tömegeknek dolgozik"

"Butaságot beszélsz, tudod?

"Butaságot beszélsz, tudod? Magyar helyzetből indulsz ki. Az a baj."

Nézegesd meg a gyártók negyedéves jelentéseit. Nem a magyar helyzetről írtam (bár itthon ez valóban jobban kijön).

 

" Az alkalmazás oldalt meg el sem kezdem fejtegetni. Egy korábbi topicban már ment a műsor. Röviden: tévedsz."

Oké, én hiszek neked, de akkor mutass alkalmazást, ami konkrétan az SGS II-re, vagy a Note-ra készült és ezen készülékek hardverfölényét képes kihasználni a végletekig.

Én csak azt látom, hogy attól, hogy erősebb vas van a birtokolt készülékemben, csupán annyit profitálhatok, hogy jó esetben gyorsabban elindul az adott alkalmazás, de minőségben, tudásban minimális, vagy 0 a különbség ahhoz képest, mintha egy olcsóbb készüléken futtatnám.

Konkrétan az összes Gameloft

Konkrétan az összes Gameloft játék textúráján kijön az erősebb vas a külön buildek miatt. De még a nyomorult Angry Birds is letilt bizonyos animációkat gyengébb hardvereken. Szóval érezhető az erő.

A telefoneladásokból mit kellene néznem? Konkrétan a felső kategóriából adják el a legtöbbet. Tőlünk nyugatabbra a Galaxy Ace az alap, az alatt nem árulnak semmit. De hamarosan az is kikopik. Nálunk meg van mini, 3 stb. Nem a low end viszi az eladásokat Android vonalon, ezt konkrétan tudom. Csak itthon.

"Konkrétan az összes Gameloft

"Konkrétan az összes Gameloft játék textúráján kijön az erősebb vas a külön buildek miatt."

Majd szólj, ha találkozol Androidon Infinity Blade szintű grafikával.

Amíg egy Osmos HD (ami valljuk meg nem a grafikája miatt az egyik kedvenc játékom) tűzforróra hevíti az SGS II-m, mert olyan vacakul van átírva, addig nem nagyon van miről beszélni ezen a téren.

De mondjuk valamiért a specifikus alkalmazások (grafikai, zenei, mérnöki, orvosi stb.) sem ide készülnek.

 

"Konkrétan a felső kategóriából adják el a legtöbbet."

A profitot meg közben elvitte a cica ugyebár :)

(A Samsung mondjuk most szárnyal, mert a sörétes puska marketing egy ideig viszi előre a hajót. De a többi gyártó messze nem mondhatja magát ilyen szerencsésnek.)

"Tőlünk nyugatabbra a Galaxy Ace az alap, az alatt nem árulnak semmit. De hamarosan az is kikopik."

Az Ace nálam már belépő kategória, ne haragudj (már csak azért is, mert kifutott modell).

"Amíg egy Osmos HD (ami

"Amíg egy Osmos HD (ami valljuk meg nem a grafikája miatt az egyik kedvenc játékom) tűzforróra hevíti az SGS II-m, mert olyan vacakul van átírva, addig nem nagyon van miről beszélni ezen a téren."

Akkor nézd meg a Triple Town nevű, szintén sehol semmi 3d játékot, simán felforrósítja az iPhone-t is! No meg az én Desiremet is, szóval valószínűleg szarul van megírva. De iPhone-on teljesen ugyanilyen szar!

"Itt ír arról is, hogy a

"Itt ír arról is, hogy a felhasználónként elért bevétel 20%-al magasabb iOS-en, de Androidon 25x annyi felhasználó töltötte le. Piciny fejszámolás után azt mondhatjuk, hogy nem kicsit éri meg a fáradtságot az Android. Ha 1 dollár bevétel/felhasználóval számolok (nem ismerjük a pontos számot, csak a könnyű számolás miatt lett 1 dollár a példa, illetve nyilván az Apple és a Google is leveszi a maga részét, de az arányok számítanak jelen esetben) és csak az 1 milliós Android letöltést számolom, az kerek 1 millió dollár bevétel Androidon. Ez iOS-en 40e installt jelent, ami 48.000 dollár."


Ezt egy kicsit félregondolod fejben szerintem. Azt írja, hogy felhasználónként 20%-al nagyobb a bevétel iOs-en mint Androidon. Mit is jelent ez? Hogy hiába 25x több az android felhasználó, akkor is több nyereséget termel az ios/kopf. Tehát ha 1-1 millió dolláros forgalmat cisnálnak iphonenon meg androidon is, akkor iphoneon 800k userből kitudnak facsarni annyi pénzt, amennyit androidon csak 1 millióból. (tehát androidon 1 dollcsiért tudják adni azt a progit amit iosen 1,25-ért). Tehát nem veszi meg 25x annyi user

 

Szerintem nem értem félre.

Szerintem nem értem félre. Itt az eredeti, a linkelt cikkben hivatkozik rá. Szvsz elég egyértelmű:
"slightly better (~20%) than Android users on a per-user basis" Szóval per-user alapon 20%-al több pénz jön be iOS-en. Viszont Androidon 25x annyi user van. Ez nálam még mindig azt jelenti, amit én írtam. A Lessons learned 5 pontjában is erről beszél végig. Hogy bőven megérte a meló Androidon.

http://getmoai.com/blog/5-lessons-from-a-successful-multi-platform-game-...

"iOS users are monetizing only slightly better (~20%) than Android users on a per-user basis. But as we posted in the post-mortem bloglast night, Wolf Toss has over 25 times the number of installs on Android as it does in either iOS or Chrome."

Bocs, de ezt inkább te nem

Bocs, de ezt inkább te nem érted.

Ha ioson a "KisMiska" nevű program 2 dollár, megveszik ezren.
De közben ugyanez droidon 1 dollár de megveszik 1 millióan, akkor ugyan ioson per kopf többet ért a program, de melyik a nagyobb bevétel?

Ahogy te gondolod, abban az a rossz, hogy akkor ha én felteszek egy programot mondjuk androidra 10000$-ért és 1 ember veszi meg, a másikra meg ingyen és akármekkora letöltése van, akkor azt jelentené, hogy iosra éri meg fejleszteni, mert per kopf többet ér.

Nem. A letöltésszám az ami bevételt generál. Ha ügyesen reklámozol benne ,vagy van reklámmentes verzió drágábban, még nagyobb a kasza. A karácsonyi 10centes akció bizonyította, hogy van vásárlóerő és kedv is androidon, csak sok mindennek van alternatívája ingyen is. (ebben az akcióban bizonyítottak ha jól emlékszem a bw-nél 700-szoros letöltést. tökéletes példája, hogy megérte, mert ha egy hónap alatt átlag 100 ember töltötte le 1 dollárért, de most 70000 10 centért, az nem 100 dollár, hanem 700, tehát a bevétel a 7szerese)

"Ha ioson a "KisMiska" nevű

"Ha ioson a "KisMiska" nevű program 2 dollár, megveszik ezren.

De közben ugyanez droidon 1 dollár de megveszik 1 millióan"

 

A gond az, hogy droidon még ezren sem veszik meg, mert egyszerűbb letölteni a warezt.

Nem véletlen, hogy több cég eleve elfordult már ettől a platformtól, aki meg maradt, azok zöme inkább a reklámoktól vár bevételt.

Nem. A gond az, hogy megint

Nem. A gond az, hogy megint nem olvastad el a cikket és a linkelt írásokat. Pont egy olyan játékról van benne szó, amit Androidon 25x annyian töltöttek le és majdnem annyit hoz per koponya. Azaz sokkal többet kaszál a fejlesztő droidon.

Amúgy melyik fejlesztő fordult el a platformtól?

Az Infinity Blade pedig jó példa arra, hogy lehet egy kalap szar alkalmazással sok pénzt keresni. Gyönyörű, az igaz. Csak éppen játszani vele unalmas. S ami a legnagyobb, hogy még Apple fan vagyok plastik Józsi is ezt találta mondani róla. Szóval ha engem kérdezel, ezek nekem nem hiányoznak.

De kezdek rájönni, hogy veled veszett fejsze nyele vitatkozni.

"A gond az, hogy droidon még

"A gond az, hogy droidon még ezren sem veszik meg, mert egyszerűbb letölteni a warezt.

Nem véletlen, hogy több cég eleve elfordult már ettől a platformtól, aki meg maradt, azok zöme inkább a reklámoktól vár bevételt."

És azt honnan is gondolod, hogy nem veszik meg? 1-2 dollárba kerül egy-egy értelmesebb játék. Az még nálunk se egy nagy összeg, boltban kapsz erte egy doboz cigit. Ja, még ennyiért nem.
Tőlunk  nyugatabbra tudod mi az az 1-2 dollár? Magyar viszonylatban 20 forint. 5 appot kapsz egy csomag rágó áráért; na ennyit arról, hogy nem veszik meg. Én is megveszem, más is megveszi, nyugatra meg mégtöbben megveszik. Warez? Ugyan ki a fene tölt le warezt, amikor akkoz nem kap updateket? Amikor ki tudja ki és hogyan nyúlt bele a programba? Pffh még a feltételezés is nevetséges :D

Nagyon egyszerű letölteni a

Nagyon egyszerű letölteni a warezt. Hogyne. Ennél a kijelentésednél is visszaköszön a "tanulj meg rendesen programozni" funckió. Ismét csak a PowerAMP lejátszót tudom felhozni. 14 napos trial verzió van alapból, plusz unlock kulcs. Próbálkoztam a data mappák törlésével, warezzal, letöltött unlock APK-val, de valahogy mindig ugyanoda jutok vissza: hibaüzenetet dob a program, miszerint a licenszemet nem tudja ellenőrizni marketen, írjak a supportnak. Jééé, meg lehet írni úgy egy appot, hogy azt ne nagyon lehessen törni. Hűha. Aztán megvettem egy ezresért. Ha rendesen írod meg a programot, tudsz belőle bevételt generálni. Ha pedig félsz a wareztől, csinálj reklámokkal teleszórt ingyenes verziót.

Pár gondolatot fűznék ehhez a

Pár gondolatot fűznék ehhez a témához, mint fejlesztő.

Egyrészt szerintem a "Stop whining about Android fragmentation and do some damn QA!" és hasonló című kirohanásokkal nem visszük előre az értelmes vitát. Objektíven kellene beszélni, és nem pedig elintézni annyival, hogy "tanulj meg fejleszteni. Nem a platform alkalmatlan, hanem te".

Aki azt állítja, hogy a fregmentáció egyáltalán nem probléma, az nem mond igazat. Aki azt állítja, hogy Androidon nem lehet pénzt keresni, az is. Az igazság a kettő közt van. Az utóbbira szerintem példát sem kell hoznom, az elsőre meg gondoljunk csak bele a következőbe. Fejlesztek 5 órát, meg mellettem az iOS fejlesztő fejleszt 5 órát. Utána ő 10 perc alatt átnézi két iPhone-on, és elmegy sörözni az ismerőseivel. Én megnézem mdpi, hdpi eszközön, tableten. Samsung Note és 4.0 Galaxy Nexusom nincs, így marad az emulátor. Emulátor kb használhatatlan 15 perc boot, majd 3 perc deploy. Remek. Ha hiba van, előlről. Ö sörözött, én teszteltem. Azt már meg sem említem, hogy teljesen más a View hierarchiát konténerekkel xmlben felépíteni, mint designerben px pontosan. 

Amit én nagyon nem szeretek, az az (amit már említettem), amikor pár dev kerek perec kijelenti, hogy aki nem tud megbírkózni a fregmentációval, az nem elég jó fejlesztő. Én elhiszem, hogy a top fejlesztők könnyebben boldogulnak a feladattal, de az alkalmazások nagy részét nem az ex-google-s coderek adják. Ha egy platformra csak a tapasztalt és tehetséges fejlesztők képesek igényes szoftvert írni, akkor a platformmal is baj van. 

 

 

Annyit elfelejtettem

Annyit elfelejtettem hozzátenni, hogy az sem mindegy, milyen alkalmazásról beszélünk. OpenGL egy dolog, de teljesen mások a problémák mint egy "rendes" alkalmazásnál. Megint teljesen más kategória egy olyan app, amiben van 10 lista meg 8 részletező oldal. Egy ilyet nyílván triviális dolog skálázhatóra megírni, csak nem biztos, hogy objektív képet kapunk arról, hogy mások mivel szembesülnek. Ezért sem tartom szerencsésnek, hogy általános érvényű igazságokat vonnak le egyesek, a saját fejlesztői tapasztalatából. 

Aztán ha az ios fejlesztő

Aztán ha az ios fejlesztő visszajött sörözésből megnézheti még a 3 tablet 3 felbontásán 3 hardverén.

A Note-on miért kell külön megnézni? SII ből származó exynos és mali van benne, felbontás meg ugyanaz a hd mint a 2012-es összes felső kateg, vagy a nexus.

Megint csak azt tudom mondani, hogy igen, több munkával jár androidra fejleszteni, ha gépspecifikus funkciókat tesz bele az ember, pl játékok egy része, ami közös enginek miatt szintén elhanyagolható. Ugyanis az android java virtuális környezetben futtatja a programokat, tehát a programok 95%-nak teljesen mindegy milyen vas van alatta(a felbontást kivéve). Sajnos az viszont vagy a programfejlesztők hibája, hogy kevesen használják és tudják a java nyelvet, vagy ez is a gugli hibája, mert erre alapozott.

Szerintem épp a multifelhasználása, minek következménye a fragmentáció viszi előre az androidot. Mert igenis ennek lehet professzionális alkalmazhatósága és autós szórakoztatócenter felhasználása egyaránt. Sajnos a fragmentáció egy ideig még létezni fog, mivel nem tart ott az android fejlesztése, hogy ez elkerülhető legyen, majd talán idővel, vagy nem. Mindenesetre már most érzékelhető a csökkenés és emiatt a használati problémák.

Egyébként mivel ez egy linux alapú rendszer miért várja azt mindenki, hogy kevésbbé legyen fragmentált? Fejlődik. Gyorsabban mint az ios, és ez tény, de van(volt) lemaradása (2 év) amit be kell(ett) hozni valahogy, ez pedik töredezettséghez vezetett épp úgy mint a linuxnál.

Note-n más a képarány, és ami

Note-n más a képarány, és ami jól skálázódik hdpi, mdpi-re (normal screensize), az keskeny marad Note-on. 

Aztán ha az ios fejlesztő visszajött sörözésből megnézheti még a 3 tablet 3 felbontásán 3 hardverén.

A tableteket direkt nem vettem ide. Hányféle Android tablet van? Mind más hardver. Az olyan hülyeségekről meg ne is beszéljünk, mint a Galaxy Tab, ami mdpi, de hdpi-nek hazudja magát, mert a Samsung mérnökei úgy gondolták, hogy az úgy jobban néz ki. No comment. És ha már Note, akkor az Tablet, vagy telefon? Csak mert screen size szerint tablet. Meg persze Kinde Fire-n nyílván nem ugyanaz a kód fut, mert az ugye nem Google API, tehát no C2DM, Licensing Service, backup, etc... Másrészről az iPhone felbontások arányosak egymáshoz, míg Androidon nem. 

Egyébként mivel ez egy linux alapú rendszer miért várja azt mindenki, hogy kevésbbé legyen fragmentált? 

Ennek mi köze van hozzá?! A brandet kell licenselni, nem a forráskódot. Ezt most is megteszi a Google, csak eleddig kevés megkötéssel. Már most komolyabb megkötéseket tesznek, ezt lehetne komolyabban, vagy elindulni egy másik úton. 

hogy kevesen használják és tudják a java nyelvet

Pontosan a Java nyelv melyi résznek van köze a fregmentációhoz? Mondj rá példát, mert én nem látom, hogy pontosan mi köze van a UI-nak, illetve a különböző SDK-hoz annak, hogy a Java nyelvet ki, hogy ismeri. 

 

OFF:

Az android egyébként sem Java, ezt sokan félreértil. Túl a TCK-n és a szóhasználaton, ez max Java nyelv, de nem a JVM, és nem az az SDK (Amennyire tudom (lehet rosszul emlékszem) a Harmony sem ment volna át a TCK-n, de persze az már más kávéház). Más a VM, más a GC, más az SDK, más a JIT, más a fejlődés iránya, más a bytecode, nincsenek meg ugyanazok a funkciók amik Java-ban (AOP, mert bytecode-hoz nem nyúlunk runtime). A nyelv ami közös, és itt meg is állhatunk. Tudom, hogy apróság, és a fejlesztők jelentős részét nem fogja érdekelni, ezért is írtam OFF-ba. De ha már precízek akarunk lenni. :)

 

Más hardver? Alapjában véve

Más hardver? Alapjában véve van a Tegra SOC-család, a TI OMAP család, és az Exynos, általában mind mellett nVidia/Mali/PowerVR GPU-k, és pár féle kijelzőfelbontás. Nyilván nem egyeztethető össze az iPhone "évente kiadunk egy új hardvert, aztán csókolom, teszteld szifonnégyen, és ennyi dolgod volt" hozzáállásával, de a piac, amit így le tudsz fedni, sokkal szélesebb. Persze, ha neked nem ér meg fél óra-egy óra plusz munkát az, hogy egy 20-30x akkora felhasználói réteghez jusson el az app-od, akkor fejlessz iOS-re.

ON: az android nem java, hanem java alapú. Bővített Java utasításkészletet használ, amit az OS-be integrált Dalvik JVM kezel. A java és a fregmentáció között annyi a kapcsolat, hogy minden egyes újabb androiddal bővül az utasításkészlet. Azaz, ha valamilyen utasítást fel tudsz használni egy 4.0-ra írt app kódolása közben, az nem biztos, hogy jelen van a 2.2/2.3 utasításkészletében.

Ez teljesen rendben van.

Ez teljesen rendben van. Szerintem is a kettő között van az igazság, de szeretek sarkítani. Az pedig valóban jó kérdés, hogy ha ő elmegy sörözni, akkor neki jobb vagy sem. Mert ugye pont a cikkben linkelt példa mutatja jól, hogy lehet, hogy elmegy sörözni. De csak 48e dollárt keres. Az Android fejlesztő meg szopik egész este. Meg a következő 4 hétben is. Csak éppen 1 misit keres. Nem a szopás mértéke határozza meg a fejlesztést. Az egyik oldalon a belefeccölt munka van, a másikon a bevétel. S, mint a mellékelt példa mutatja, lehet jól keresni. Csak olyan alkalmazást kell készíteni. Innen nézve meg nem rinyálni, hanem dolgozni kell.

Én azt bírom az ilyen

Én azt bírom az ilyen összehasonlításokban, hogy mindenki azt feltételezi, hogy mind a két oldalon ugyanolyan tudású emberek vannak. De akár ha csak egy nyelvet / platformot nézünk, ott is óriási különbségek vannak feljesztő és fejlesztő között.
Lehet, hogy az a bizonyos android fejlesztő végigszívja az estéjét amíg az iOS fejlesztő sörözik, de lehet, hogy egy gyakorlott(abb) android fejlesztő már akkor a kocsmában van csontrészegen, amikor az iOS dev még csak deployol.
Nem lehet így összehasonlítgatni, hogy mit mennyi idő megcsinálni.

És igenis aki az miatt sír, hogy hány órát/napot/hetet feccölt egy programba és nem töltik le, az tanuljon meg normálisan programozni! Én is megírhatok pl egy jegyzettömb appot (cloud, és minden egyéb nélkül) hetek alatt (1-2 óra helyett) és sírhatok, hogy pedig milyen sokat foglalkoztam vele és milyen szép péengéket csinált hozzá nekem a haver photoshopban 20 perc alatt és nem-töltik-a-csúnya-userek! De értelme nem sok lenne, csak okot adna a Nyájfonosoknak arra, hogy lobogtassák, minden értelmes alap nélkül.

<p>Huh, hat ha valaki

Erdekes cikk, csak valahogy furcsa a kovetkeztetes. Csak nehany "ervet" emelnek ki mas megvilagitasban:

"Ez így valóban négy a kettővel szemben, de a Honeycomb hónapokon belül ki fog kopni. Plusz az ICS érkezésével megszűnik külön platformnak lenni a tábla és telefon világ."

Azaz: igen, most eppen 4 verzio van, de az egyik valamikor majd kihal, a masik meg jol elterjed, es akkor mar csak 3 lesz ugye. Persze. Felteve, hogy kozben nem jelenik meg uj verzio, es az az elterjedes is kicsit felgyorsulhatna, mert jelenleg egy fel eve kijott OS-rol beszelunk, aminek kb statisztikai hibahataron belul van a tamogatottsaga.

"Az Apple sem ad ki frissítést a 2G/3G modellekre"

Ez egy eleg vicces kiszolas, de mivel nem annak szanta a cikkiro, igy felhivnam a figyelmet arra, hogy az iPhone 3G release date = 2008.07.11. Tudod akkor milyen verzioja letezett az Androidnak? Segitek: BETA! Magyarul ha azt akarnad szamonkerni az Applen, hogy tamogassa a 3G-t is, az kb azzal egyenlo, mintha az eddig letezo OSSZES Android telefon tamogatasat kernem a Googlitol es az Android appoktol. Ugye komolytalanul hangzik?

"Nem biztos, hogy a vásárló a hülye."

Van egy rossz hirem: senkit nem erdekel, ha az atlag Android felhasznalo annyira okos, hogy emiatt nem ad penzt szep de penzes alkalmazasokert. Az egyetlen dolog ami szamit: fizet vagy sem. Ha nem fizet, akkor lehet okos, de az app keszitonek ettol nem lett jobb.

"Itt ír arról is, hogy a felhasználónként elért bevétel 20%-al magasabb iOS-en, de Androidon 25x annyi felhasználó töltötte le."

Ezutan elkezdesz szamolni valami 1 dollaros beveteleket, amiket szorzol meg osztasz, de a cikkbol a linkeket kovetve en egy ingyenes program oldalara jutottam az Android marketen. Szoval nem ertem mifele 1 dollarokrol van szo a szamolasodban letoltesenkent. Gondolom van in-app purchase, de azt azert ne hidd, hogy a 25x tobb letoltes 25x tobb in-app penzkoltest is jelent.

Elsokorben. Amugy jo cikk, tokeletesen bemutatja milyen komoly problema is az Android toredezettsege.

"Magyarul ha azt akarnad

"Magyarul ha azt akarnad szamonkerni az Applen, hogy tamogassa a 3G-t is, az kb azzal egyenlo, mintha az eddig letezo OSSZES Android telefon tamogatasat kernem a Googlitol es az Android appoktol. Ugye komolytalanul hangzik?"

És jól láthatóan pontosan ez történik, amikor valaki a fragmentáció miatt vinnyog. És igen, roppant komolytalanul hangzik, többek közt erről is szól a cikk.

Szeretem mikor az almások

Szeretem mikor az almások átjönnek okoskodni. :) Nem kérek számon semmit. Egyszerűen azt mondtam, hogy egy idő után nincs frissítés és ez nem probléma, a világ így működik. A dátumot meg hiába cipeled ide, a 3G és 2G nem most nem kap frissítést, hanem jó ideje. Igazából nagyjából 2 év után nem kaptak semmit. Ahogy az Android high-endben is szokás.

Nekem is van egy rossz hírem. Én, mint vásárló, leszarom az app fejlesztő kínját. Sőt, ez így van jól. Ha fos cipőt gyártasz, azt sem veszi meg senki. Olyan appot kell készíteni, ami eladható. Ahogyan a Google Playen is mennek 10e forintos alkalmazások is _jól_. Ha pedig valaki annyit tud, hogy csinál egy szép ébresztőórát, az ne sírjon ha nem lehet eladni. Van a Play-en legalább 5, ami funkcióban is többet tud. Ettől kezdve miről beszélünk?

Ha a linkeket végiglépted, akkor tudod, hogy megint nincs igazad. Valóban in-app purchase. A szám pedig példa. A lényeg, hogy nagyságrendileg többet keres vele droidon. És de, pont azt mondja, hogy 25x több pénz költést generálnak. A per user basis költésen nem tudom mit nem lehet érteni. 1 felhasználóra eső bevétel. Egyiken X felhasználó, másikon X szorozva 25-el felhasználó van. A matekot meg rád bízom, innen már menni fog szerintem.

egyebkent az ilyen mindenbe

egyebkent az ilyen mindenbe belekoto apple fanok miert neznek egyaltalan android blogot?

 

ui.: ezuton szeretnem jelezni az oldal fejlesztoinek, hogy telefonrol (Desire HD) kissebb nehezsegek vannak komment irasnal. pl ekezeteket hiaba akarok irni, nem lehet, a billentyuzetet is csak menu gombal lehetett elohivni.  tudom nem nagy problema csak gondoltam szolok Kacsintás

"egyebkent az ilyen mindenbe

"egyebkent az ilyen mindenbe belekoto apple fanok miert neznek egyaltalan android blogot?"

Vicces, hogy egyből Apple fan az, aki nem szemellenzős Android fan :D

Én mindkét platformot használom (valószínű több Androidos eszközöm volt már, mint a legtöbb ide író droid fannak) és mindkét oldalon van jó és rossz tapasztalatom egyaránt (sajnos Androidon lényegesen több).

Ha ezt leírom, attól még nem vagyok semminek a fanja, max te elfogult, ha homokba dugod a fejed :)

nagyreszt egyetertek a cikkel

nagyreszt egyetertek a cikkel fejlesztokent.
rendesen megkell csinalni.
nem egy droid alkalmazas fut mar most a marketen, amit reszben, vagy egeszben keszitettem/tunk.
Sokszor ami a szegyen, az a megrendeloi oldal, siman megcsinaljak az iphone design-t, aztan kuldik az iphone-os ikonokat, az iphone-os layoutokkal, es nem ertik meg, hogy androidon masok a gui elemek, es nem is fogjak feltetlen szeretni az ios gombokat, es kezelofeluleteket, raadasul nem ez a megszokott, persze, hogy lepontozzak az appot ezutan.
A masik a gyartok hulyesege, foleg az 1.5,1.6,2.1-es verzioknal, volt olyan telefon ami nemelyik opengl hivasra osszeomlott (nem a java borult meg, az egesz telefon teglara fagyott, es csak aksi kivetelevel lehetett ujrainditani)
, ez megtortent olyan trivialis dologgal is, mint a vibramotor. nemelyik telo, ami nem tamogatta, kockava fagyott.
opengl-nel konnyu a mereteket tamogatni, olyan kodot kell irni, ami a 2d-t magatol rendezi es meretezi, a 3d meg amugy is adott, csak figyelni kell, hogy ultrawide-on se logjon ki.
A masik elborult dolog, hogy van olyan keszulek, ahol software-es gombokat egyszeruen beleepitettek az android layout-ba (lasd regebbi archos tabletek), es emiatt a fullscreenes progik egyszeruen kiirtottak a gombokat..
szoval van fragmentacio, es nehany gyarto is javithatna a tesztjeiken.

ja, kimaradt, hogy

ja, kimaradt, hogy utananeztem a wolf toss-nak, es se a ZTE skate-et (pedig ugye 3d gyorsito is van mar benne, csillogvillog), se a regi pulse-t nem tamogatja. Szoval megoldottak a sracok, csak a highend telokat engedelyezik, es kesz, ezt nem neveznem megoldasnak.

Oldalak