MojAndroid

A folyamat elkerülhetetlen, de van módja annak, hogy lelassítsuk a degradációt.

Bár azzal kapcsolatban már számtalan kutatás látott napvilágot, hogy az elektromos járművek tulajdonosainak számottevően kevesebbet kell fenntartási költségekre költeni, mint a belső égésű motoros járművek esetében, az akkumulátorok tartóssága és élettartama azonban továbbra is egy ellentmondásos témának számít. Így akárcsak a felhasználók, úgy a gyártók esetében is kiemelten fontos kérdésnek számít, vajon mennyi ideig is bírják a villanyautókban dolgozó akkumulátorok.

Lényegében elkerülhetetlen, hogy a villanyautók akkumulátora vagy bármely újratölthető lítium-ion akkumulátor a használat során veszítsen a kezdeti kapacitásából. Azonban ennek a folyamatnak, vagyis a degradációnak a sebessége egy ismeretlen, nehezen kalkulálható változónak számít, amit a töltési szokásoktól, az akkumulátor konstrukcióján és hűtési módján át egészen a cellák kémiai összetételéig számos tényező befolyásol. Az elektromos járművek használatának négy olyan kulcsfontosságú eleme van, amelyek alapvetően határozzák meg azt, milyen gyorsan romlik az akkumulátor kapacitása.

Villámtöltés

villámtöltés önmagában még nem feltétlenül vezet az akkumulátorok fokozott degradációjához, de a megnövekedett hőterhelés károsíthatja az akkumulátorcellák belsejében található elemeket. Ez a folyamat azt eredményezi, hogy idővel egyre kevesebb lítium-ion kerül át a katódról az anódra, vagyis a negatívról a pozitív elektródára. Ennek ellenére a villámtöltések következtében fellépő degradáció mértéke távolról sem olyan magas, mint azt a legtöbben feltételezik.

Az Idaho National Laboratory még 2014-ben kezdte meg négy darab, 2012-es évjáratú Nissan Leaf tesztelését, hogy kiderítsék, milyen hatással van a töltés az akkukapacitás változására. Két autót 3,3 kilowattos váltakozó áramú otthoni töltővel, kettőt pedig kizárólag 50 kilowattórás egyenáramú (DC) villámtöltővel töltöttek. Több mint 64 ezer kilométer megtételét követően az eredmények azt mutatták, hogy a folyamatos villámtöltés mindössze 3 százalékkal okozott nagyobb degradációt, mint a váltakozó áramú otthoni töltés. Ráadásul a kísérlet tapasztalatai alapján úgy tűnik, a környezet hőmérséklete sokkal nagyobb mértékben befolyásolja az akkumulátor kapacitásának változását.

A környezet hőmérséklete

Az alacsonyabb külső hőmérséklet lelassíthatja az elektromos járművek töltési sebességét, és ideiglenesen negatív hatással lehet a megtehető hatótávolság mértékére. A melegebb körülmények előnyösek lehetnek a gyorstöltés szempontjából, de a hosszan tartó forróság károsíthatja a cellákat. Ezért a szakemberek azt javasolják, hogy ha a villanyautót huzamosabb ideig (itt most nem órákról, sokkal inkább napokról beszélünk) a szabadban hagyja a tulajdonos, kitéve azt a hőingadozás hatásainak, célszerű hálózatra csatlakoztatni az akkumulátor kondicionálása érdekében (ha az autó rendelkezik ezzel a funkcióval).

Folytatás az Alapjárat.hu oldalán!

Ez a cikkajánló az Alapjárat.hu-val való együttműködésünknek köszönhetően jelent meg.

Kommentelni 2022.07.25-től csak FB oldalainkon van lehetőség!
2022.02.19.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

+