Smarted

Egyre másra érkeznek a hírek az okostelefon piac csökkenéséről, elmaradt bevételekről. Aki rászánt 10-20 percet arra, hogy végig gondolja, milyen folyamatok mentén alakul az okostelefon piac, annak nem okoz túl nagy meglepetést, hogy a távoli horizonton megjelent a Vége tábla.

A Samsung elmaradt bevételéről szoló hírhez sok komment jött az Androidportál G+ közösségébe. A sokan izomból lereagálták azzal, hogy az elemzők bénák, hülyék. Magyarországon megszokott dolog a tisztelet hiánya, nem meglepő, hogy sokak számára semmilyen körülmények között nem elfogadható egy olyan ember szakértelme, aki évek óta csak egy adott témára koncentrál és a szakmai tudása messze meghaladja az átlag ember tudását.

A poszt szempontjából másodlagos, mennyire pontos egy-egy eladási számra vonatkozó prognózis. A lényeg az, hogy a smartphone eladási adatok megtorpanását mind a gyártók, mind a befektetők “várták”, készültek rá, kalkuláltak vele. Evidencia, de fontos, hogy az okostelefon bummnak is vége lesz egyszer. A piac limitált, az okostelefon nem kenyér, nem tud korlátlan mennyiséget felvenni a piac.

De mi történik akkor, ha tényleg itt a vége?

Mi van akkor, ha már a piac jelentős része megvette a maga kis okostelefonját? Mi történik akkor, ha már egyre kevesebb okostelefont adnak el? A gyártók szempontjából (Samsung, Apple, HTC, Nokia, BlackBarry) ez azért fontos kérdés, mert jókor kell “kiszállni”, a megnövekedett igényekhez igazított tervezői és gyártási erőforrásokat gyorsan át kell állítani valami másra, valami olyanra, ami képes visszatermelni a beruházási költségeket. A médiás cégek számára (Google, Facebook, News Corp, stb.) pedig azért fontos, mert létrejött egy új, jelentős méretű piac. Számunkra ez azt jelenti, hogy a régi, jól bevált termelő eszközöket kell átalakítani az új piacra, a lehető leggyorsabban, hogy a lehető leggyorsabban megterüljön az átállás költsége és ez után maximalizálni tudják a bevételt.

A fentiek alapján talán már látszódik, hogy minden szereplő ritmusváltás előtt áll, és az lesz az igazi nyertes, aki a legideálisabb ütemben tud váltani. A legügyesebb persze az, aki képes az ütemet diktálni (Apple).

A tartalomgyárosok számára viszonylag egyszerű a képlet, a lehető legtöbb szolgáltatást, tartalmat eladni az új eszközökön. Ebbe nem mennék bele, magáért beszél egy Google play store vagy egy Apple iTunes.

De mi történik a hardware gyártókkal?

Szerencsére nincs két egyforma gyártó, nagyjából mindenki más-más ütemben, más-más stratégiával készül az új felállásra. A közeljövő még az okostelefon “rabságában” lesz, egy jó ideig még meghatározza a gyártók életét. De rohamosan közeledik az idő, mikor az okostelefon a PC sorsára jutt. Jó ideig még lesz mindenféle mobiltelefon, hajlékony, takarékos, erős, titániumos, szagos, gyurma kijelzős, gyerek, nagyi, kutya, macska, viselhető, saválló, fejpántos, napelemes. De közben jönnie kellene valami új eszköznek, ami képes a gyártók fejlődését biztosítani. (A “nem muszáj mindig növekednie” szöveget mantrázoknak szeretném a figyelmébe ajánlani, hogy minden ami él, az növekszik. Ami nem növekszik az bizony haldoklás közeli állapotban van. Ez igaz a gazdaságra is.)

A legkézenfekvőbb a smart “véletlenszerű szó” hype meglovagolása. Smartwatch, smartcar, smarthouse, smart cipő, smart bili, smart kuka, smart hütő, smart kanapé stb stb. Per pillanat nehezen elfogadható gondolat, hogy ezek valamelyikéből legalább annyi eladható, mint okostelefonból. A viselhető számítógépek még csak csak képesek lesznek jelentős mennyiségben fogyni, de jóval kevesebb embernek van szüksége Google Glassra, smartwatchra vagy éppen tabletre, mint mondjuk Nokia 3310-re.

A kérdés tehát lebeg, merre tovább geek korszak?

Nyomkodj gombokat >>Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
, ,